În online autenticitatea și-a pierdut semnificația, rătăcită în mijlocul filtrelor care transformă pe oricine și a discursurilor goale despre self love. însă unii creatori vor să schimbe lucrurile.
Într-o epocă digitală inundată de imagini care sugerează cum ar arăta perfecțiunea și viața ideală, căutarea autenticității și a iubirii de sine a devenit mai necesară ca niciodată. În ultimii ani m-am întâlnit des cu expresia „nu mai crede tot ce vezi pe Internet”, iar realitatea m-a făcut să-mi dau seama că social media devenise un mediu fals, care glorifica un ideal imposibil de atins. Standardele de frumusețe și stilul de viață extravagant au prins un nou contur, iar cei mai afectați de această portretizare a vieții „perfecte suntem toți, dar mai ales tinerii din generația mea, tot mai confuzi. La rândul meu, m-am descoperit prinsă în capcana filtrelor de Instagram.
Fenomenul de „body image în social media”, deja studiat în universități și instituții de cercetare, are la bază modul în care utilizatorii își privesc și își evaluează aspectul fizic prin comparație cu imaginile și mesajele pe care le întâlnesc în mediul online. Astfel, ajungem să ne comparăm cu imaginile de multe ori fictive de pe rețelele de socializare, să credem în standarde idealizate și să apelăm la filtre și edit-uri. Expunerea constantă la imagini corporale idealizate și presiunea de a ne conforma pot contribui la dezvoltarea sau agravarea unor probleme de sănătate mintală, cum ar fi anxietatea, depresia și tulburările alimentare.
New York Times publica în martie 2022 un studiu care analizase modul în care tinerii și-au schimbat percepția despre imaginea de sine de la apariția rețelelor de socializare și până acum. The Learning Network a pus la dispoziția elevilor și studenților din SUA un chestionar, în urma căruia s-a constatat că majoritatea respondenților cred că social media a fost „dăunătoare” pentru modul în care se simt în legătură cu aspectul lor fizic și că, deși sunt conștienți că nu arată o imagine completă, încă se străduiesc să nu se compare cu persoanele pe care le văd în online. Noua generație s-a declarat copleșită de presiunea din social media de a urma trend-urile și de a se alinia standardelor. Studiul a relevat, de asemenea, un alt aspect mai puțin discutat: problemele legate de imaginea corporală masculină și motivele pentru care băieților și bărbaților le este mai greu să vorbească despre ele. Concluziile au arătat că aceștia sunt adesea descurajați să-și împărtășească luptele și uneori chiar ignorați atunci când încearcă să le exprime, în timp ce oamenii par să observe mai ușor dificultățile cu care se confruntă femeile atunci când vine vorba de problemele legate aspectul fizic.
Un alt studiu, realizat de organizația stem4, preocupată de sănătatea mintală a tinerilor, și publicat de The Guardian la începutul lui 2023, relevă rate alarmante de nemulțumire privind imaginea de sine în rândul tinerilor, 75% dintre copiii de 12 ani și 80% dintre cei cu vârste cuprinse între 18 și 21 de ani nefiind mulțumiți de corpul lor. Social media este identificată ca având o contribuție majoră la această situație, punând în pericol sănătatea lor actuală, dar și viitoare. Studiul realizat pe un eșantion de 1.024 de persoane cu vârste cuprinse între 12 și 21 de ani arată că aproape jumătate dintre acestea au suferit efecte negative, precum retragerea socială, practicarea de exerciții fizice excesive sau chiar automutilare, din cauza hărțuirii online cu privire la aspectul lor. Aproximativ 40 % declară că se află în suferință psihică, 20 % se confruntă cu probleme legate de imaginea corporală, iar 14 % au dificultăți de alimentație. Doar 10% dintre cei care au nevoie de ajutor primesc tratament.
În aceste condiții, cum putem vedea dincolo de barierele și standardele impuse de rețelele de socializare, care pot fi amplificate de aceste medii, dar care, altfel, există dintotdeauna? În ultima perioadă am observat o mișcare a creatorilor de conținut din online prin care o parte a acestora încearcă să combată aceste standarde și să normalizeze realitatea din spatele camerei de filmat. Am fost plăcut surprinsă să descopăr și la noi creatori de conținut care promovează iubirea de sine și body positivity pe canalele lor media. Anca Broască, Anda Radu și Andreea Suciu sunt trei creatoare care au valorificat puterea rețelelor sociale și au oferit o imagine a realității de care părea că am uitat. Într-o discuție liberă și pe un ton prietenos, cele trei mi-au povestit despre experiențele lor, și mi-au explicat cum au construit comunități care încurajează adolescenții și tinerii să îmbrățișeze iubirea de sine și să acorde prioritate bunăstării lor.
Pentru Anca Broască, călătoria în postura de creatoare de conținut a început în liceu, când inițial a creat videoclipuri distractive și amuzante. Cu toate acestea, în spatele ecranului, s-a confruntat cu lipsa încrederii în sine și cu anxietatea, încercând să stabilească legături cu ceilalți adolescenți. După ce a reușit să treacă peste propriile nesiguranțe și să-și accepte problemele personale, în loc să le nege, Anca și-a găsit adevărata vocație: de susținătoare a iubirii de sine. „Conținutul meu este foarte divers și mă învârt în jurul a ceea ce este important pentru mine. Vreau să trasmit mesajul acesta de self-love, de self-care, body positivity. Am zis că o fac și pentru copilul meu interior de atunci, să știu că pot să fiu o voce pentru copiii și adolescenții de acum.”
Mulți au rezonat cu vulnerabilitatea ei, iar acum se bucură de atenția a peste 300 de mii de urmăritori pe TikTok. Anca a realizat că, acceptându-și propria experiență, îi poate inspira și încuraja pe alții. „Pe mine mă ajută să știu că sunt și alți oameni care au trecut prin ce am trecut și eu și că suntem împreună în asta. Oricum, eu povestesc despre experiențele mele abia după ce am trecut peste ele. Făcând ceea ce îmi place, mi-a adus oportunități să colaborez cu alți creatori. A fost o confirmare că dacă fac ce îmi place, atrag în jurul meu oameni și situații menite pentru mine. Fiind în acel punct, self-esteem-ul meu crește, iar anxietatea scade. Cam tot ce postez pe partea de self-love este rezultatul self-love-ului pe care mi l-am adus eu mie pe parcurs. Prin exemplul propriu: dacă pot eu, oricine poate.”