Într-o lume în care videoclipurile scurte domină conținutul din social media, ne întrebăm cât de mult se mai pune accentul pe literatură și ce interes mai au acum tinerii pentru citit.
În ultima perioadă m-am întrebat destul de des cât de interesați mai sunt oamenii să citească, în condițiile în care orice informație este la un click distanță, iar videoclipurile scurte domină Internetul. Nu cred că mai este străină nimănui expresia „Lumea nu mai citește în ziua de astăzi, spusă de cele mai multe ori de persoane care susțin că nu consumă social media în urma fiecărei statistici care vorbește despre vânzările slabe din piața de carte sau fiecărui studiu sumbru despre analfabetismul funcțional. Tocmai, având la dispoziție acest „click distanță”, dar și dintr-o pură curiozitate, am putut descoperi că social media este, de fapt, o unealtă puternică și în ceea ce privește lectura, promovând, prin metode diverse, deseori foarte atrăgătoare și inventive, cărțile.
Așa am aflat de #BookTok, comunitatea strânsă pe TikTok în jurul iubitorilor de lectură, care a devenit un fenomen global. Într-o epocă în care clipurile dinamice fac legea, #BookTok reușește să transforme pasiunea pentru cărți într-o mișcare influentă și care inspiră, pentru că nu este doar un colț de Internet unde se discută despre cărți; ci un spațiu unde creativitatea și dragostea pentru lectură se întâlnesc și se amplifică reciproc. Ba mai mult, creatorii sunt provocați să vină cu titluri noi, să descopere și să aprofundeze lectura și, desigur, să-și împărtășească pasiunea celor care-i urmăresc.
Am fost mai mult decât plăcut surprinsă să descopăr că o comunitate cu milioane de utilizatori adună atâția oameni pasionați de citit care folosesc social media să promoveze titluri atractive, să ofere review-uri de calitate și să facă schimb de experiențe și impresii literare. Din lumea aceasta fac parte și Andreea Staicu (Booksstopia), Laura Ionescu (Luluts), Ramona Boldizsar, Ruxandra Gîdei (4 fără 15, care și-a și adjudecat cu doi ani în urmă un trofeu ELLE New Media Awards ca newcomer) și Alina Pușcă (BiblioFille). Am stat de vorbă cu ele despre modul în care le ajută platforma să realizeze conținut relevant despre pasiunea lor.
Andreea Staicu realizează conținut pentru peste 20.000 de internauți pe Instagram și aproape 40.000 de utilizatori pe TikTok. Cunoscută drept Booksstopia, ea împărtășește cele mai sincere păreri despre cărțile pe care le citește și transformă lectura într-un obicei care aduce doar beneficii. „În puținele momente când nu sunt influențată de o copertă frumoasă, mă raportez la genul cărții (fantasy, romance, thriller, historical fiction etc.), la hype-ul din comunități (cât de vizibilă este o carte atât pe Bookstagram, cât și pe #BookTok, întrucât sunt curioasă să văd de ce un anumit titlu a acaparat mediul online), dar și plot-ul, care este într-adevăr factorul decisiv. Dacă este frumoasă pe interior cât este și pe exterior, să vă așteptați să nu mă mai opresc din vorbit despre ea.”, îmi spune Andreea.
Vorbind despre cum a reușit să ajungă la un public larg, Andreea mărturisește că a trecut de la review-uri complexe la videoclipuri amuzante și cu titluri atractive: „M-am raportat și adaptat la ceea ce își dorește publicul meu să vadă. Dacă la început mă axam mai mult pe recenzii complexe, acum ofer clipuri și postări diverse și cât mai fun. De la serii precum ‘POV: lucrez la o librărie’, la ‘Books based on your fav artist / movie / sound on TikTok’ (Cărți în funcție de artistul, filmul sau sunetul de pe TikTok preferat, n.red), până la ‘Citesc toate cărțile necitite din bibliotecă’, un reading challenge pe care oamenii îl urmăresc doar pentru a vedea dacă voi triumfa vreodată în fața acelui TBR (listă de cărți de citit n.red.) imens. M-am asigurat că ofer content pentru fiecare tipologie de cititor. Spre exemplu, pe Instagram am postări mai artistice și interactive, pe TikTok livrez videoclipuri amuzante și foarte pe repede înainte, iar pe YouTube reading vlog-uri și recenzii.”
Andreea vorbește cu drag despre pasiunea pentru lectură, iar bucuria a fost și mai mare când a văzut impactul asupra comunității. Feedback-ul pozitiv pe care l-a primit a determinat-o să continue să împărtășească titlurile ei preferate și să vină cu noi idei de conținut interactiv. „De când m-am apucat de promovat lectura în online, am primit doar feedback pozitiv, iar acest lucru nu poate decât să mă bucure enorm. Cred că la Bookfest și la Gaudeamus am parte de cele mai multe momente care mă fac să mă simt împlinită și care mă umplu de energie pozitivă. Acolo mă văd față în față cu urmăritorii mei, iar zâmbetul nu îmi dispare o secundă. Vin la mine copii care îmi spun că au început să citească datorită mie, tineri care spun că s-au apucat de Bookstagram (cont de Instagram despre cărți, n.red.) sau chiar că s-au repucat de citit pentru că, iar aici citez – ‘faci cititul să pară fun, cool»’ Cred că momentele incredibile sunt, însă, când vin părinți la mine să-mi mulțumească că i-am determinat pe copiii lor să citească și să mă felicite că aduc cărțile mai aproape de noua generație. Pentru mine nu există o realizare mai mare decât asta, este încununarea supremă și îmi arată impactul pozitiv pe care această pasiune îl are. Sunt de părere că tinerii citesc chiar mai mult, pe de o parte datorită Internetului, iar pe de o altă parte datorită schimbării percepției care a urmărit cititul o bună perioadă de timp. Mi se pare că, până pe la jumătatea deceniului anterior, nu prea aveai factori care să te împingă spre citit, cu excepția părinților și a propriei pasiuni, nu prea aveai cu cine să îți împărtășești pasiunea. Pe lângă asta, pentru mult timp cititul a fost asociat cu tema pentru acasă, factor care îi descuraja pe cei care își manifestau noua pasiune. Acum însă, datorită Internetului și a faptului că acesta, prin algoritmii lui, creează echo chambers (bule, camere cu ecou, n.red.), persoanele care sunt interesate de citit și reușesc să intre în acea bulă a cititului sunt deodată înconjurate de un număr covârșitor de oameni cu aceeași pasiune. Astfel, dacă tinerii observă o popularitate sau o modă în zona aceasta, vor fi mult mai deschiși la a descoperi acest univers vast, pagină cu pagină.”