Între propunerile designerilor și ce decid să poarte, în cele din urmă, oamenii care dau tonul modei pe internet e mereu o legătură, dar ultimii ani o arată din ce în ce mai fragilă. despre ce este vorba?
2022 a fost realmente anul în care întreaga viață mi-a trecut fulgerător prin fața ochilor. Nu din pricina vreunui accident nefericit sau a unei cumpene existențiale, ci pentru că, după ce-mi făcusem de ceva timp un cont de TikTok, am început să petrec mai mult timp pe aplicația deja atât de iubită și utilizată de vreun miliard de oameni. Și nu chiar întreaga viață, ci, mai precis, adolescența mea. Am revăzut-o în toată splendoarea și în toate erorile ei, prin intermediul miilor de clipuri prin care creatorii pasionați de modă își exprimau aderența la un stil sau altul, la o tendință sau alta.
Obsesia pentru anii 2000 (pardon, Y2K) a fost atât de dramatică încât a luat mai întâi forma unor avertismente. Oamenii ca mine, care au fost acolo deja, lansau pilde înfricoșătoare despre pericolele jeanșilor cu talie prea joasă sau despre ispita nefirească de a-ți pensa sprâncenele într-o formă pe care în anii aceia o defineam drept „într-un fir”.
Dar prea puțin au contat toate aceste sfaturi atunci când Bella Hadid a decis că anul 2022 va fi pentru ea cel al unui stil personal doar aparent haotic, dar punctat pe alocuri cu piese pe care le-a impus de-a dreptul ca esențiale pentru anul ce a trecut. Ghetele UGG cu platformă, bluzele transparente din poliester, fustele micro-mini, șosetele înalte, balerinii – toate au devenit peste noapte obsesii colective pentru hoarde de adolescente și tinere care s-au transformat în, pe scurt, colegele mele de clasă circa 1998.
Și nu a fost doar asta. În 2022, obsesia Y2K a condus și la o renaștere a corsetelor (care au avut parte, în îndelungata și controversata lor viață, de multiple reveniri și recăderi), dar am avut parte, pentru ceea ce pare a fi o clipă, peste vară, și de Coastal Grandmother – un stil curățel și conservator rezervat până nu demult femeilor de o anumită vârstă din categorii sociale foarte privilegiate. Ne-am amuzat și cu old money aesthetic, un trend ce încerca să recreeze din aproape nimic ținute care ne-ar fi putut face să semănăm cu niște moștenitoare fără nici un fel de griji, nici chiar pentru ce purtăm. Am încercat colectiv produsele Skims lansate de Kim Kardashian, care poate că nu a reușit încă să cucerească de una singură admirația TikTok-ului, însă piesele ei cu siguranță au făcut-o, așa cum au fost ele probate și admirate de sute de mii de fete încântate de posibilitatea rochiei perfecte, care să vină perfect și să accentueze fix ce vrem să arătăm.
Și apoi, a mai fost și reîntoarcerea la normcore, o tendință de uniformizare prin a purta, în fapt, doar piese de bază, care a avut perioada sa de glorie după 2010. Tot de acolo a venit și dragostea reaprinsă pentru papucii Birkenstock, purtați acum de It girls de pe întreg mapamondul. Iar internetul anului trecut a mers atât de departe în spirala timpului în care a început să se învârtească încât a reînviat și estetici devenite populare pe Tumblr, în jurul anului 2014. Practic, chiar ieri.
Ca să nu mai vorbim despre un alt trend extrem de popular – Barbiecore, o isterie roz atât de dulce și ubicuă încât a devenit aproape de nesuportat. Și asta cu mult înainte ca filmul Barbie să fie lansat.
Dintre toate tendințele observate cu ochiul liber pe rețelele sociale anul trecut, prea puține s-au conformat predicțiilor făcute cu un an în urmă de experți, jurnaliști și editori de modă. Sigur, micro-fusta Miu Miu despre care s-a spus că va genera buzz a creat valuri și a fost purtată în mii de combinații, iar replici ale ei realizate de lanțuri fast fashion au amplificat efectul. Iar balerinii soft purtați cu șosete lungi (tot Miu Miu) au fost, și ei, menționați de birourile de tendințe și au împlinit profeția. Dar cele mai multe dintre predicții nu s-au îndeplinit, dovadă că, în cascada de fads, trends și cores e greu să mai distingi ce anume poate prinde într-un moment din timp.