Catrinel Marlon este unul dintre cele mai consacrate modele din România. Dar, pe lângă asta, este în primul rând femeie și înțelege cât este de important să își folosească vocea într-un mod empowering. Echipa ELLE a întâlnit-o la Cannes, acolo unde a și realizat ședința foto, iar ea ne-a împărtășit din poveștile ei.
ELLE: Povestește-mi, te rog, în primul rând, experiența ta de la Cannes. Din poze pare că te-ai distrat teribil. Cum s-a văzut prin ochii tăi?
Catrinel Marlon: Mă bucur că am reușit să transmit această imagine, pentru că Festivalul de la Cannes este o sărbătoare adevărată. În ceea ce mă privește, am avut un program foarte solicitant, în care nu a fost loc de distracție. M-am împărțit între responsabilitățile pe care le am față de lumea modei și întâlnirile pentru viitoarele proiecte cinematografice. Și am încercat să îmi port pe buze zâmbetul larg; pentru mine și pentru staff-ul meu, astfel încât să simțim cu toții că muncim cu plăcere, inclusiv în situații de stres.
ELLE: Ce părere ai avut despre ediția de anul acesta a festivalului?
C.M.: Festivalul de Film de la Cannes a fost întotdeauna o reflectare a epocii sale, un centru, ca o capitală, pentru toate culturile și speranțele, o sursă de efervescență și, mai presus de toate, de comunicare, un fenomen care apără și încurajează proiecte ambițioase și diverse, dând posibilitatea de afirmare regizorilor în devenire. Festivalul de la Cannes este ca o expoziție de talente pentru toate gusturile. Această ediție a fost una specială, fiind prima după scandalul Weinstein și strigătul împotriva abuzurilor de putere, șantajului sexual și violenței din industria filmului. În urma mișcărilor neo-feministe #MeToo şi #TimesUp din ultimele luni, era clar că prezența sau absența femeilor la festival va fi crucială. Cannes 2018 pare să fi fost o ediție în care puterea femeilor nu a încetat să se manifeste și să se dovedească a fi capabilă să rupă acele bariere ridicate de-a lungul anilor din cauza unei societăți misogine și sexiste.
ELLE: Ce relație ai tu cu festivalul de la Cannes? Care a fost cea mai frumoasă experiență de acolo de până acum?
C.M.: La ediția din 2015 am concurat cu două proiecte, Lerrore, un scurtmetraj în limba română, și cu producția The Tale of Tales a lui Matteo Garrone. Anul acesta, ca ambasador al brand-ului Chopard, am prezentat magia cinematografiei din toate timpurile într-o poveste de dragoste, care se întinde pe 6 episoade, în regia francezului Alexis Weller.
ELLE: Cum ai reacționat când ai aflat că vei fi pe coperta ELLE?
C.M.: Este întotdeauna o plăcere să fiu pe coperta Elle, una dintre publicațiile mele preferate. Cu siguranță că numărul acesta se va afla la loc de cinste în colecția pe care o am acasă. Știu că multe tinere visează să fie într-o zi în locul meu și simt acest lucru ca pe o responsabilitate. Vreau să le spun tuturor că nu există vis care să nu se poată împlini, iar eu sunt dovada vie a acestui lucru.
ELLE: Te-ai confruntat vreodată cu hărțuire de diferite feluri în industrie?
C.M.: Nu i-aș spune chiar hărțuire. Se făceau anumite diferențieri înainte, între femei și bărbați, dar care, în mod ironic, mi-au fost benefice, întrucât m-au întărit și ambiționat. Ceea ce aș dori să aud acum este că tot mai multe femei se alătură luptei împotriva hărțuirii la locul de muncă, oricare ar fi acela. Încă suntem înapoiați cultural la acest capitol. Femeile, cu excepția cazurilor în care sunt puternice din punct de vedere economic sau sunt rude directe ale unor personalități politice, nu au nici o putere. Cutia Pandorei a fost în sfârșit deschisă. Și nu trebuie să fim surprinși de știrile despre violență, hărțuire și abuzuri. Problema a existat dintotdeauna. Știm cu toții stereotipurile pe care continuăm să le perpetuăm prin educație și mass-media. Trebuie să oferim generațiilor viitoare mijloacele de a înțelege acest lucru, trebuie să le transmitem mesajul că violența nu este niciodată ceva corect, normal. O persoană nu trebuie evaluată după aspect. Nu haina îl face pe om.
ELLE: Ce presupune cariera pe care o ai? Ai început destul de devreme ca fotomodel și îmi imaginez că nu ți-a fost ușor.
C.M.: Orice parcurs este dificil. Îmi amintesc că pe la vârsta de 15-16 ani, când încercam să îmi fac un rost în străinătate, parcă eram a nimănui. Am fost însă destul de ambițioasă și hotărâtă să fac tot ceea ce am crezut că este bine pentru mine și pentru familia mea. Am avut parte de multă trudă și sunt foarte bucuroasă că toată munca depusă a fost recompensată cu satisfacții pe măsură. Chiar dacă e fascinant, nu este ușor te afli azi la New York, mâine la Paris și peste câteva zile în Singapore. E amuzant că de multe ori ajungi să fii în vizită până și la tine acasă. Dar nu mă plâng. Fac ce îmi place și ce mi-am dorit dintotdeauna să fac.
ELLE: Cum vezi tu presiunile din industria în care activezi? Ce ne poți spune despre standardele și stereotipurile existente?
C.M.: Există vreo industrie fără stereotipuri? Schimbarea pleacă de la fiecare individ în parte. În ceea ce mă privește, eu îmi doresc să demonstrez că în modă oamenii nu sunt doar frumoși, ci și inteligenți și, mai ales, umani.
ELLE: În ceea ce privește mișcările feministe din ultima vreme, ce părere ai tu despre necesitatea și demersul lor?
C.M.: Noile feministe sunt miile de femei care s-au alăturat mișcării internaționale „Not one less. Sunt femei celebre, dar mai ales femei obișnuite, de diferite vârste, grupuri etnice, clase, profesii și identități, care încearcă să oprească atacul asupra drepturilor lor sexuale și reproductive și abordează subiecte la ordinea zilei, de la avort la accesul la locul de muncă și venituri. Eu cred că rolurile trebuie să fie echilibrate. Nici un gen nu este mai bun decât celălalt. Diferențele noastre trebuie să lucreze împreună.
Fotografii: Dan Beleiu.
Realizatori: Roxana Voloșeniuc și Domnica Mărgescu.
Interviu de Ștefana Macovei