Inceputurile:
O sedinta foto pentru paginile oricarei reviste implica un numar mare de oameni, de idei si de orgolii. Mai intii este nevoie de un concept, apoi de oamenii care sa il puna in practica: fashion editorul, stilistul, modelul, hairstylistul, make-up artistul, art directorul si, mai cu seama, fotograful. Mai implica un loc in care sa se desfasoare intreaga poveste, multe ore pe set, multe cafele, tigari, de foarte multe ori temperaturi scazute si mici accidente care par amuzante atunci cind sint amintite, dar care au semnificatiile unor drame reale in momentul in care se petrec. Drumul fotografiilor nu se opreste acolo. Ca sa ajunga la tipar, trec printr-o faza necrutatoare de selectie, apoi de editare si de punere in pagina.
Cu siguranta ca lucrurile acestea nu se intimplau prin 1830, cind au aparut primele fotografii. si probabil ca Virginia Oldoini, contesa de Castiglione, prima femeie care a aparut intr-un album continind 288 de fotografii, nu era tocmai un supermodel.
Ca sa ajungem acolo unde sintem astazi, adica in momentul in care moda este atit de accesibila tuturor, cel putin la nivel de informatie, si in care mii de site-uri publica aproape instantaneu aparitiile celor mai noi tendinte direct de pe scaunele din vecinatatea imediata a podiumurilor de prezentare, un drum lung, anevoios si fermecator a fost parcurs. Primele fotografii de moda au aparut in reviste precum La mode pratique, iar in aprilie 1911, in Art et Décorations, au aparut fotografiile lui Edward Steichen infatisind rochiile lui Paul Poiret, in ceea ce avea sa ramina drept primul pictorial de moda din istorie. De atunci, revistele (mai cu seama Vogue, ELLE, Harpers Bazaar) s-a intrecut constant in creativitate, s-au luptat pentru exclusivitati cu fotografii lor (Steichen, George Hoyningen-Huene, Horst P. Horst si Cecil Beaton, la inceput) si au adus fotografia de moda la rangul de arta. Asa cum, de altfel, merita.
Ioana Ulmeanu
Foto: Gulliver
Citeste continuarea in Elle Noiembrie 2010