Cu prilejul acestui numar special Fashion & Art, simt nevoia sa va divulg niste lucruri din culisele ELLE. Niste mici secrete care, sint convinsa, se regasesc in toate redactiile de reviste upmarket, fie ele din Romania sau de oriunde.
Cele mai mari certuri (uneori de-a dreptul scandaluri) au loc in jurul imaginilor foto, mai precis a editorialelor de moda – si mai ales a celor care dau coperta. In general, aceste discutii aprinse au loc intre redactorul de moda si fotograf sau, o alta varianta posibila, intre redactorul de moda, fotograf (care fac front comun) si redactie.
Subiectul este unul singur: fotograful sau redactorul de moda (de cele mai multe ori ambii) isi doresc sa faca ceva „mai artistic', mai „artsy', ca sa folosesc exact limbajul lor. Tradus, asta inseamna ca in viziunea lor e mai putin important ca imaginile sa fie purtatoare de informatii utile: cum arata geanta, cum arata rochia, pantofii sau macar bluza… Nu, in viziunea lor este suficient sa ne arate un anume „mood' (cuvintul folosit de regula), adica o stare, sa te imbie la visare, sa-ti transmita o poveste. Bine, dar oamenii cumpara revista ca sa vada cum sa se imbrace, vine replica redactiei, si nu ca sa „citeasca' povestea din imagini… si discutiile continua in acest fel pina… iau eu o decizie! Iar background-ul meu este de fashion – mi-am inceput activitatea acum 12 ani la ELLE ca fashion editor, deci stiu, cunosc perfect frustrarile care apar atunci cind o fotografie superba este respinsa pentru ca… nu se vede geanta!!!
Adevarul este, insa, undeva la mijloc. ELLE te inspira, iti sugereaza, iti arata care sint lucrurile la moda, ce siluete sint trendy intr-un anumit sezon, dar asta nu inseamna ca ELLE este un catalog de produse de shopping. O imagine cu un model nu inseamna doar haine si accesorii, inseamna, de asemenea, atitudine, silueta, look (coafura si machiaj), adica toate lucrurile care compun imaginea unei femei moderne.
Si atunci cum sa faci rabat de la poezie, de la arta, in favoarea comercialului? Cum sa decizi intre o fotografie care ar putea sa stea intr-o expozitie si alta care are mai multa informatie de moda, dar care arata doar comercial? Poti sa le imbini cu succes pe ambele? Raspunsul este da, dar, fooooarte greu. si cred ca asta face diferenta intre revistele de calitate: capacitatea de a realiza o imagine creativa nefacind rabat, insa, nici de la informatia de moda.
Roxana Voloseniuc REDACTOR SEF