Excentrice, extravagante si cu puternice influente suprarealiste, creatiile acestui designer irlandez fac parte deja din istoria modei. Tehnicile folosite si simtul acut al elegantei au sedus lumea, de la creatori de moda de talia lui Karl Lagerfeld pina la marile doamne din aristocratia britanica. ELLE România a obtinut un interviu in exclusivitate.
Isabella Blow, muza lui Philip Treacy si cea care l-a propulsat in elita modei. Cu o personalitate debordanta si fiind ceea ce englezii ar numi „everybodys darling', Isabella ii purta creatiile cu absolut orice ocazie, facind din asta un trademark care avea sa ajunga la rang de cult.
ELLE: Care a fost prima dumneavoastra intilnire cu designul si procesul de creatie in sine?
Philip Treacy: Provin dintr-un mic sat din vestul Irlandei, dintr-o familie mare, cu sapte frati si o sora. Locuiam chiar vis-à-vis de biserica satului si de fiecare data cind avea loc o nunta acolo ma minunam de tinutele participantilor – era mica mea parada de moda. Am invatat sa cos de la o vecina, doamna McDonough, la virsta de sase ani, iar la scoala am rugat-o pe invatatoare sa ma lase la cursul de crosetat cu fetele, in loc sa fac traforaj, ca ceilalti baieti. Ma mir ca m-a lasat, era foarte stricta… Imi placea foarte mult si asa am ajuns sa fac tot felul de experimente acasa. Croiam tot felul de haine pentru papusile sorei mele, care de care mai excentrice. Materia prima era chiar in curte: aveam giste, gaini, curcani… Nu e de mirare ca am o feblete pentru pene!
Trebuie sa intelegeti mediul din care provin: prin aceasta joaca imi cream mica mea lume plina de povesti si fantezii. De aici a pornit pasiunea pentru design si decizia de a urma un drum in aceasta directie. Imi placea moda, stilul, asa ca m-am inscris la National College of Art and Design din Dublin.
ELLE: Care au fost primele impresii cind ati ajuns acolo?
P.T.: La Dublin eram student la sectia de design vestimentar, dar adevarul e ca ma plictiseam sa creez doar haine. Poate suna stupid, dar mi se pareau prea banale. Asa ca am inceput sa creez palarii care sa insoteasca tinutele, mai mult ca hobby.
ELLE: Deci tranzitia de la design vestimentar la creatia de palarii a fost una fireasca.
P.T.: Da, intr-adevar, a fost ca si cum lucrurile isi urmau cursul firesc. La scoala nimeni nu era prea interesat de palarii, era o scoala totusi de design vestimentar. Eu insa ajunsesem intr-un punct in care acordam mai multa atentie palariilor decit hainelor. Cind a trebuit sa aleg un atelier pentru practica de ucenicie, am ales sa merg la palarierul Stephen Jones, la Londra, unde am capatat foarte multa experienta. Stephen Jones este unul dintre cei mai mari palarieri, e un adevarat pionier in domeniu.
La un moment dat am sustinut un interviu la Royal College of Art din Londra, la sectia de design vestimentar. La interviu nu stiam cit sa accentuez pasiunea mea pentru palarii, dar oricum aveau in plan introducerea unui curs special bazat pe asta, asa ca se poate spune ca am fost cobaiul lor. Intr-una din zile am intrebat-o pe Sheilagh Brown, care era tutorele meu, ce sa fac. Imi doream foarte mult sa ma ocup exclusiv de palarii, iubesc palariile, dar se pare ca aveam nevoie de cineva care sa imi dea imboldul final. Raspunsul ei a fost unul cit se poate de prompt: „Fa palarii'.
ELLE: Cind ati intilnit-o pe Isabella Blow?
P.T.: Se intimpla prin 89. Eram deja de un an la Londra cind i-am dus o parte din creatiile mele lui Michael Roberts, director de moda la Tatler. Issy era editor de moda la aceeasi revista si intimplarea a facut sa fie si ea prezenta la acea intilnire. Discutia de atunci, tin minte, nu cred ca a durat mai mult de 20 de secunde.
Citeva saptamini mai tirziu primesc un mesaj la facultate de la Isabella. Voia sa stie ce planuri am pentru urmatoarele sase luni. Se casatorea si s-a gindit ca o palarie creata de mine i-ar intregi look-ul.
ELLE: Puteti sa ne descrieti acea prima palarie pe care ati creat-o pentru ea?
P.T.: Issy isi alesese o rochie cu influente medievale, asa ca i-am sugerat ceva asemanator si in cazul palariei. I-am propus o creatie inspirata din piesa anilor ‘30 The Miracle, cu Lady Diana Cooper. Nu eram foarte sigur de reactia ei, dar a fost incintata; nu imi venea sa cred ca, in sfirsit, gasisem pe cineva care imi impartasea viziunile si nu se astepta la tuluri, perle sau voaluri! In orice caz, Issy si cu mine am fost tot timpul pe aceeasi lungime de unda, ca si cum vorbeam o limba doar de noi inteleasa.
ELLE: Ce a urmat dupa absolvirea Royal College of Art?
P.T.: Imediat dupa absolvire mi-am deschis propriul atelier in pivnita din casa Isabellei, pe Elizabeth Street, in Londra. A fost o perioada foarte frumoasa, Issy si cu mine eram un fel de Harold si Maude, cutreieram orasul in lung si in lat cu masina, mergeam la vernisaje, expozitii sau la biblioteca si toate conversatiile noastre se invirteau in jurul palariilor.
ELLE: Ce a insemnat Isabella Blow pentru Philip Treacy?
P.T.: A fost muza, prietena, confidenta mea. A fost prima persoana extraordinara pe care am cunoscut-o. Toata lumea paleste pe linga ea. Imi va fi dor de risul, de pasiunea si de personalitatea ei debordanta cit voi trai. Azi am fost in atelier si Issy era peste tot – in fiecare palarie creata de mine e si o bucatica din ea. (Isabella Blow a decedat pe 7 mai 2007 – n.r.).
ELLE: Cind a venit prima confirmare a talentului dumneavoastra?
P.T.: La 23 de ani, am fost chemat la Paris de Karl Lagerfeld, director de creatie la Chanel. Abia iesisem de pe bancile facultatii si eram total intimidat de ceea ce mi se intimpla. Daca puteti sa credeti, aveam dileme de genul „Karl' sau „domnul Lagerfeld'? Issy, in schimb, era complet relaxata, a intrat cu nonsalanta ei tipica in casa Chanel si primul lucru pe care l-a facut a fost sa ceara un ceai.
ELLE: Cum ati descrie aceasta colaborare?
P.T.: Intotdeauna colaborarea cu un designer este benefica pentru ambele parti. Cu casa Chanel am colaborat zece ani. Am invatat foarte multe in acea perioada. tin minte ca la prima prezentare de moda Chanel la care am colaborat, am fost foarte emotionat. Creasem o palarie pe care urma sa o poarte Linda Evangelista, un adevarat coup-de-foudre. Nu intelegeam de ce nu intra mai repede pe scena, celelalte fete apareau aproape una dupa alta. Insa ea a asteptat sa iasa cea de dinaintea ei, abia apoi a intrat. O miscare foarte desteapta, atunci mi-am dat seama ca a asteptat sa aiba toata scena doar pentru ea.
ELLE: Cum a fost prima prezentare de moda Philip Treacy?
P.T.: Cred ca „haos este cuvintul potrivit, in sensul cel mai pozitiv. Prezentarea a avut loc in cursul Saptaminii Modei de la Londra din 1993 si toata colectia era compusa din palarii negre. Cind a trebuit sa aleg fetele pentru prezentare, am sunat-o intii pe Christy Turlington, care a acceptat imediat. A doua zi m-a sunat agentul lui Naomi Campbell – voia si ea sa prezinte; la fel a fost si cu Stella Tennant. Kate Moss s-a suparat ca nu o sunasem si pe ea. Nu au cerut nici un ban, in schimb si-au dorit sa pastreze palariile. Insa participarea tuturor acestor fete, supermodelele perioadei, a cauzat o adevarata frenezie in presa. De atunci s-a schimbat complet perceptia palariei – oamenii au devenit mult mai constienti de ea si de puterea ei de metamorfozare.
ELLE: V-ati mai implicat si in alte proiecte?
P.T.: In 2006 am colaborat cu Umbro la o colectie sport. A fost o experienta interesanta, am incercat sa extragem din ambele brand-uri calitati care sa duca linia sport la un alt nivel: glamour, culoare, forma, performanta, miscare.
Anul trecut m-am ocupat de decorarea unui boutique-hotel in vestul Irlandei, The G. Intr-o prima faza am avut anumite reticente, nu stiam daca sint capabil sa livrez un design tipic irlandez, dar cred ca am reusit sa creez un spatiu foarte reprezentativ pentru cultura si designul irlandez din secolul 21.
ELLE: Ce faceti in timpul liber?
P.T.: Imi place sa ma plimb cu cei doi ciini Jack Russel in drum spre atelierul de pe Elizabeth Street, merg des la munte sa ma dau cu snowboard-ul, iar ultima mea pasiune este fotografia.
Cristina Craciun
Creatiile Philip Treacy sint disponibile la The Place Concept Store.
Foto:Arhiva Philip Tracy