S-ar putea ca figura lui Mads Mikkelsen sa nu iti para familiara. Asta pentru ca deja trei regizori au ales sa il distribuie in roluri in care apare cu ochiul scos, cel mai emblematic dintre ele ramanand Le Chiffre din Casino Royale - tipul care il bate cu funia uda peste boase pe Daniel Craig.
Insa daca iti spun ca Mads Mikkelsen a fost votat cel mai sexi barbat din Danemarca de sase ori, s-ar putea sa iti starnesc curiozitatea.
Te poti intalni cu el in fiecare saptamana, asta pentru ca dupa ce a adunat cateva roluri negative la raboj, l-a primit pe cel mai terifiant dintre ele, acela de dr. Lecter in serialul Hannibal, difuzat in Romania de catre AXN.
In momentul acestei conversatii telefonice, Mads e in Africa de Sud, unde filmeaza un western.
ELLE: Cum e sa joci rolul atribuit de obicei lui Anthony Hopkins?
Mads Mikkelsen: E adevarat ca initial a fost Anthony Hopkins, dar baniesc ca acum e cam batran pentru rolul acesta.
ELLE: Care a fost cea mai mare provocare in a juca acest rol?
M.M.: Dupa ce am depasit pragul acela in care trebuie sa accepti faptul ca Anthony Hopkins a dus acest rol aproape de perfectiune, ne-am adancit in munca noastra, care are la baza alt scenariu, alta idee.
ELLE: Hannibal Lecter este un rol iconic. Ai avut ezitari in a accepta rolul?
M.M.: Cred ca oricine ar fi ezitant sa abordeze un astfel de subiect, dar dupa ce m-am intalnit cu Bryan (n. red: Bryan Fuller, regizorul serialului) si mi-a explicat povestea – avea vreo 10 minute la dispozitie si dupa doua ore ajunsese deja cu actiunea la sezonul 28! – mi-am dat seama ca e un om foarte dedicat acestui proiect si m-am simtit foarte confortabil plonjand si eu in proiectul lui.
ELLE: De ce sunt criminalii in serie atat de populari in cultura pop?
M.M.: Cu totii suntem fascinati de partea intunecata a vietii si daca e cineva intunecat pe lumea asta, acela e Hannibal. Eu l-am asociat mereu cu Satana, cu diavolul insusi, pentru ca e ceva atat de nebunesc la el! Nu face ceea ce face din motive banale, el are o perspectiva mai larga asupra vietii si a mortii, desigur.
ELLE: Spuneai ca in toate rolurile negative, cauti partea buna a personajelor. Ce anume iti place la Dr. Lecter?
M.M.: E un tip plin de empatie. Spre deosebire de personajul lui Will Graham, el stie cum sa isi foloseasca empatia si alege cand sa o foloseasca. As indrazni sa spun ca e un om plin de trairi, doar ca uneori le foloseste in mod gresit.
ELLE: Cum ti-ai pregatit rolul?
M.M.: Multe din informatii mi le-am luat din scenariu. Hannibal e un tip distins, poarta un costum din trei piese, are un limbaj elevat, ii plac artele frumoase, mancarea de calitate si uraste tot ce e banal. Toate aceste informatii sunt deja in scenariu. Tot ce a trebuit sa fac eu a fost sa gasesc acel echilibru fragil intre a fi acest diavol si a fi omul pe care te poti baza.
ELLE: Ai facut cercetari despre criminalii in serie, ai citit carti pentru a vedea cum gandesc?
M.M.: Nu chiar. Regret sa spun asta, dar stiam deja destul multe despre criminali in serie dinainte de filmarile la Hannibal. Insa el e un caz cu totul aparte. Nu e ca orice criminal in serie si deci informatiile din carti de medicina sau criminalistica nu m-ar fi ajutat in cazul lui. Ma fascineaza oamenii care trec de limite si ma intereseaza ce anume ii determina sa o faca.
ELLE: Cum e sa joci si in blockbustere, si in seriale tv si in filme independente?
M.M.: Incerc sa le abordez pe toate in acelasi fel. Cel mai important e scenariul. Diferenta intre un film mic danez, sa zicem, si unul mare american e ca dimineata cand intru pe platou salut 30 de oameni in Danemarca si 500 in America. Dar ce fac de fiecare data e sa discut cu regizorul si scenaristul si sa incercam sa ne izolam in acest univers intim cat de rapid putem. Mi-a placut sa joc in Hannibal, e ca si cum as fi jucat in mai multe filme mici in acelasi timp. Singura diferenta dintre seriale si lungmetraje e ca nici noi actorii, si nici echipa, nu stim unde se va sfarsi totul si chiar si noi avem parte de surprize.
ELLE: Multi actori europeni talentati incearca sa isi croiasca drum spre cinematografia americana. Care a fost biletul castigator pentru tine?
M.M.: Activitatea mea in cinematografia daneza a fost cu siguranta biletul spre America. Am avut norocul sa fac parte dintr-o generatie ale carei filme au calatorit mult.
ELLE: Te consideri parte a miscarii Dogma?
M.M.: Nu chiar. Ma consider dintr-o generatie anterioara filmului Dogma. Intr-adevar aceasta miscare a plasat Danemarca pe harta filmului, dar eu personal n-am fost un mare fan al miscarii, in sensul ca in loc sa astepti trei ore soarele sa rasara, ai putea la fel de bine sa aprinzi un bec si sa iti faci treaba. Deci, in acest sens cred ca trebuie sa faci cel mai bun film posibil cu toate mijloacele pe care le ai la indemana.
ELLE: Cat de greu a fost emotional sa joci rolul din The Hunt, pentru care ai obtinut si premiul de interpretare masculina la Cannes anul trecut?
M.M.: Cand scenariul e bun, te straduiesti sa pui cat mai putin de la tine, pentru ca povestea face ea suficiente pentru tine si pentru personajul tau. The Hunt a fost atat de bine scris incat totul avea sens, chiar daca a fost o provocare acel rol.
ELLE: Rolul din A Royal Affair scoate la iveala latura romantica a lui Mads Mikkelsen. Cum e vazuta acum monarhia in Danemarca?
M.M.: Generatia mea e probabil ultima care a invatat la scoala la istorie despre povestea dintre regele Carol, medicul sau personal si frumoasa regina Carolina. Dar exista niste detalii peste care am dat cand ne-am documentat pentru film si am venit cu cateva surprize pe care le-am si pus in film. Monarhia e perfecta pentru Danemarca, ei sunt imaginea Danemarcei si cred ca uneori noi muritorii avem nevoie de basme de genul acestora. Atata timp cat nu au putere politica, merita toti banii.
ELLE: De ce e Taxi Driver filmul tau preferat din toate timpurile?
M.M.: Am crescut cu filme care erau mai mult alb sau negru, in sensul ca exista bine si exista rau. Cand am mers sa vad filmul asta, eram destul de tanar si am realizat ca fix pe tipul de care nu imi placea, incepusem sa il inteleg. Am iesit de la film foarte confuz si am realizat ca acela e un mod cu totul diferit de a face filme. A fost ceva acolo care m-a inspirat de atunci inainte si anume ca poti oferi publicului o dilema in loc de un raspuns, iar filmul acela a fost o capodopera in acest sens.
Text: Alina Baisan
Foto: © 2013 Chiswick Productions LLC. All rights reserved.