Interviu: IAMX – „Un artist se minte intotdeauna”

Proiectul IAMX a inceput oda­ta cu plecarea lui Chris Corner de la Sneaker Pimps. Sase al­bu­me mai tirziu si inain­­tea celui de-al doilea concert in Roma­nia, Corner a stat de vorba cu Ioana Ulmeanu despre planuri, mesaje, moda si motivele pentru care nu poa­te face altceva in afara de muzica.

Interviu: IAMX – "Un artist se minte intotdeauna"

ELLE: Cind incepi sa scrii o piesa, imi ima­ginez ca faci niste planuri in legatura cu ea. De cite ori melodia finala iese exact asa cum ai planuit-o la inceput?

IAMX: Un artist se minte intotdeauna inainte de a incepe un proiect. Trebuie sa existe un a­numit nivel de auto-deceptionare, pentru ca in lucrurile astea intra atit de multa munca, atit emo­tionala cit si practica! Daca as cunoaste dinainte adevarata natura a muncii pe care urmeaza sa o fac nu as mai incepe nimic. Melodiile mele por­nesc de obicei de la stadiul de mormaieli si sentimente, un limbaj fara sens, de bebelus, a­mestecat cu me­lodii simple, o supa sub­cons­ti­en­ta. Esenta pieselor IAMX nu e atit de clara ca in cintecele traditionale, pentru ca la un moment dat trebuie sa fie imbracate in productie si sound design. Tehnica si traditia trebuie sa coexiste intr-un echilibru aproximativ, ca sa functioneze. Cum eu scriu si pro­duc piesele, imaginatia mea trebuie sa luc­re­ze pe doua niveluri si pot deseori sa construiesc un intreg cintec cu instrumentatia in minte. Sint implicat in orice proces pe care il presupune constructia unui album, ceea ce in­seam­na ca, de ce­le mai multe ori, acesta iese a­proape asa cum mi l-am imaginat.

ELLE: Spuneai pe blog ca, atunci cind un al­bum este lansat, simti ca o parte din tine iese in lu­me ca sa fie analizata, criticata si iubita. Cit de important este feedback-ul pentru munca ta?

IAMX: Traim intr-o lume in care fiecare are o parere, ceea ce devalorizeaza si demisti­fica critica si ii face plictisitori pe oameni. Obisnuia sa imi pese de feedback, acum ma distrage doar. Cind decizi sa faci arta si iti asumi riscul de a te expune, la un moment trebuie sa intelegi de ce o faci. |n cele din urma, mi-am dat seama, pentru mine este ca un fel de boala. Nu am de ales. O fac in primul rind pentru mine, ca o modalitate de a-mi intelege existenta, si daca altora le place, e minunat. |nseamna ca pot sa ajut la schimbarea unor lucruri, pe o scara foarte mica. Oamenilor le va placea sau vor detesta mereu ceea ce fac, dar asta nu ma va opri.

ELLE: Cum reusesti sa pastrezi distanta si sa iti analizezi munca din trecut?

IAMX: Nu analizez prea mult trecutul si nu cred ca am avut vreodata o distanta sanatoasa de la care sa ma uit la ceea ce am facut. Mi se pare inutil, si in arta si in relatiile dintre oameni. Dintr-un punct de vedere artistic ma simt uneori ca o ma­si­na. Sint destul de complexat si reflexiv cu ceea ce fac in fiecare zi. Asta ma face sa ma schimb mereu, sa nu repet greseli. Dar mi se pare confortabil sa ma uit la arta, istorie, la mesaje filosofice din trecut. Doar ca in acest punct al vietii mele ar fi nociv sa analizez prea tare ce am facut, asa ca ii las pe altii. Voi avea timp de asta cind voi fi batrin.

ELLE: Spuneai la un moment ca IAMX s-a nascut din cintecele scrise pentru Sneaker Pimps. Cum ai reusit sa le deturnezi de la semnificatia initiala?

IAMX: Semnificatia era oricum a mea. A fost o perioada la sfirsitul proiectului cind scriam aproape totul. M-am gindit ca eu conduceam acel proiect, scriind cele mai multe dintre piese, si ca eram singurul caruia ii pasa, si atunci de ce nu as fi tras toata acea energie catre un proiect personal? Am pornit IAMX si odata cu primul album proiectul si-a creat propria identitate. A fost o perioada eliberatoare, privata si experimentala si bestia care s-a nascut din ea este inca puternica si activa.

ELLE: Show-urile tale live, pe care le-ai descris drept o dezordine glorioasa, par mai degraba performance-uri artistice de­cit concerte. Cit de important este fiecare aspect al unui astfel de show? Cum iti planuiesti show-urile?

IAMX: Petrec o multime de timp pre­ga­tindu-ma din punct de vedere tehnic, progra­mind secventele, editind materialele video, repetind cu trupa. Odata ce partea teh­nica a show-ului este asigurata, totul devine ceva mai haotic, cu decorurile si costume­le. Pen­tru mine este important ca per­formerii sa fie flexibili, sa cinte la mai mul­te instrumente, sa fie deschisi catre ex­pe­ri­men­te legate de felul in care arata sau se mis­ca. Dezordinea vine dintr-o tensiune spon­tana dar controlata, care se schimba de la un performance la altul, iar esenta unui show IAMX tine de exprimarea unei intensi­ta­ti interioare. Si de eliberarea, momentan, a noastra si a pu­blicului de lanturile mintii uma­ne.

ELLE: Si costumele pe care le folositi? Stiu ca nu ai un stilist si nu apelezi la un singur designer. Cum iti alegi costumele, cum iti creezi personalitatile de pe scena?

IAMX: E aleator. Sint interesat de lucrurile pe care nimeni altcineva nu vrea sa le poarte. |n general mi se pare ca moda este foarte plictisitoare si lipsita de viata. Pentru mine, stilul este expresia fizica a individului asa cum este el in realitate. Daca as arata bine si m-as simti natural, as fi fericit sa port o toga pe scena. Nu imi pasa. Nimic nu este un tabu pentru IAMX. Pentru show-urile live aducem, de obicei, multe piese. Unele sint haine de designer, altele sint second hand, iar altele nici macar nu sint haine. |naintea show-ului aruncam mai multe laolalta si le facem sa functioneze impreuna. Din cauza asta spectacolele sint imprevizibile.

ELLE: Iti plac, totusi, unii designeri. Cum asa?

IAMX: Pentru mine, sint doar citiva oameni care se disting. Viktor & Rolf au avut intotdeauna o eleganta indrazneata care imi place si am vazut unele piese couture ale lui Karl Lagerfeld care m-au entuziasmat. Dar in ge­neral ma simt mai bine gasind lucruri nebunesti prin vreun second hand si incercind sa le asez intr-un outfit.

ELLE: Performerul pe care il vedem pe scena seamana vreun pic cu tine?

IAMX: Da, este o exagerare a personajului real. Urasc sa joc un rol. Scena, ca si actul de a face un disc, este o parte fundamentala din tera­pia artistica. Trebuie sa fie reala si trebuie sa reflecte adevarata emotie a melodiilor. Altfel, ­ m-as fi oprit din asta acum multa vreme. Viata este prea scurta ca sa minti.

ELLE: Spuneai ca imaginile, filmele pe care le faci pentru show-uri seamana cu actul de a picta o imagine emotionala a unei piese. Asa ca performance-ul ca intreg este important pentru ca publicul sa inteleaga ce faci. Cit loc lasa asta imaginatiei?

IAMX: Cred ca lasa. Cred ca IAMX des­chide o intreaga lume de posibilitati. Totul este inca foarte abstract si ce se intimpla este neclar chiar si pentru mine. Dar nu am zis niciodata ca este important ca publicul sa inte­leaga ceea ce fac. Pentru ei este important sa se simta suficient de liberi in acel mediu incit sa isi permita sa-si lase emotiile si imaginatia sa zboare. Eu ofer, practic, alte intrebari, nu dau raspunsuri.

ELLE: Iti asculti munca? E vreo piesa IAMX in playlistul tau?

IAMX: Nu imi permit luxul de a-mi auzi cu adevarat muzica. O traiesc si o respir in fie­care zi. Creativitatea asta ma tine in viata. {i, in general, muzica ascultata cu scopul de re­laxare nu este atit de importanta pentru mi­ne. Daca ascult muzica, atunci este muzica clasica. Dar apreciez alte forme de arta: film, carti, pictura. De ce oamenii ii intreaba intotdeauna pe muzicieni despre muzica?

 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Libertatea
Ego.ro
Publicitate
Antena 1
Unica.ro
catine.ro
Mai multe din people