Proiectul IAMX a inceput odata cu plecarea lui Chris Corner de la Sneaker Pimps. Sase albume mai tirziu si inaintea celui de-al doilea concert in Romania, Corner a stat de vorba cu Ioana Ulmeanu despre planuri, mesaje, moda si motivele pentru care nu poate face altceva in afara de muzica.
ELLE: Cind incepi sa scrii o piesa, imi imaginez ca faci niste planuri in legatura cu ea. De cite ori melodia finala iese exact asa cum ai planuit-o la inceput?
IAMX: Un artist se minte intotdeauna inainte de a incepe un proiect. Trebuie sa existe un anumit nivel de auto-deceptionare, pentru ca in lucrurile astea intra atit de multa munca, atit emotionala cit si practica! Daca as cunoaste dinainte adevarata natura a muncii pe care urmeaza sa o fac nu as mai incepe nimic. Melodiile mele pornesc de obicei de la stadiul de mormaieli si sentimente, un limbaj fara sens, de bebelus, amestecat cu melodii simple, o supa subconstienta. Esenta pieselor IAMX nu e atit de clara ca in cintecele traditionale, pentru ca la un moment dat trebuie sa fie imbracate in productie si sound design. Tehnica si traditia trebuie sa coexiste intr-un echilibru aproximativ, ca sa functioneze. Cum eu scriu si produc piesele, imaginatia mea trebuie sa lucreze pe doua niveluri si pot deseori sa construiesc un intreg cintec cu instrumentatia in minte. Sint implicat in orice proces pe care il presupune constructia unui album, ceea ce inseamna ca, de cele mai multe ori, acesta iese aproape asa cum mi l-am imaginat.
ELLE: Spuneai pe blog ca, atunci cind un album este lansat, simti ca o parte din tine iese in lume ca sa fie analizata, criticata si iubita. Cit de important este feedback-ul pentru munca ta?
IAMX: Traim intr-o lume in care fiecare are o parere, ceea ce devalorizeaza si demistifica critica si ii face plictisitori pe oameni. Obisnuia sa imi pese de feedback, acum ma distrage doar. Cind decizi sa faci arta si iti asumi riscul de a te expune, la un moment trebuie sa intelegi de ce o faci. |n cele din urma, mi-am dat seama, pentru mine este ca un fel de boala. Nu am de ales. O fac in primul rind pentru mine, ca o modalitate de a-mi intelege existenta, si daca altora le place, e minunat. |nseamna ca pot sa ajut la schimbarea unor lucruri, pe o scara foarte mica. Oamenilor le va placea sau vor detesta mereu ceea ce fac, dar asta nu ma va opri.
ELLE: Cum reusesti sa pastrezi distanta si sa iti analizezi munca din trecut?
IAMX: Nu analizez prea mult trecutul si nu cred ca am avut vreodata o distanta sanatoasa de la care sa ma uit la ceea ce am facut. Mi se pare inutil, si in arta si in relatiile dintre oameni. Dintr-un punct de vedere artistic ma simt uneori ca o masina. Sint destul de complexat si reflexiv cu ceea ce fac in fiecare zi. Asta ma face sa ma schimb mereu, sa nu repet greseli. Dar mi se pare confortabil sa ma uit la arta, istorie, la mesaje filosofice din trecut. Doar ca in acest punct al vietii mele ar fi nociv sa analizez prea tare ce am facut, asa ca ii las pe altii. Voi avea timp de asta cind voi fi batrin.
ELLE: Spuneai la un moment ca IAMX s-a nascut din cintecele scrise pentru Sneaker Pimps. Cum ai reusit sa le deturnezi de la semnificatia initiala?
IAMX: Semnificatia era oricum a mea. A fost o perioada la sfirsitul proiectului cind scriam aproape totul. M-am gindit ca eu conduceam acel proiect, scriind cele mai multe dintre piese, si ca eram singurul caruia ii pasa, si atunci de ce nu as fi tras toata acea energie catre un proiect personal? Am pornit IAMX si odata cu primul album proiectul si-a creat propria identitate. A fost o perioada eliberatoare, privata si experimentala si bestia care s-a nascut din ea este inca puternica si activa.
ELLE: Show-urile tale live, pe care le-ai descris drept o dezordine glorioasa, par mai degraba performance-uri artistice decit concerte. Cit de important este fiecare aspect al unui astfel de show? Cum iti planuiesti show-urile?
IAMX: Petrec o multime de timp pregatindu-ma din punct de vedere tehnic, programind secventele, editind materialele video, repetind cu trupa. Odata ce partea tehnica a show-ului este asigurata, totul devine ceva mai haotic, cu decorurile si costumele. Pentru mine este important ca performerii sa fie flexibili, sa cinte la mai multe instrumente, sa fie deschisi catre experimente legate de felul in care arata sau se misca. Dezordinea vine dintr-o tensiune spontana dar controlata, care se schimba de la un performance la altul, iar esenta unui show IAMX tine de exprimarea unei intensitati interioare. Si de eliberarea, momentan, a noastra si a publicului de lanturile mintii umane.
ELLE: Si costumele pe care le folositi? Stiu ca nu ai un stilist si nu apelezi la un singur designer. Cum iti alegi costumele, cum iti creezi personalitatile de pe scena?
IAMX: E aleator. Sint interesat de lucrurile pe care nimeni altcineva nu vrea sa le poarte. |n general mi se pare ca moda este foarte plictisitoare si lipsita de viata. Pentru mine, stilul este expresia fizica a individului asa cum este el in realitate. Daca as arata bine si m-as simti natural, as fi fericit sa port o toga pe scena. Nu imi pasa. Nimic nu este un tabu pentru IAMX. Pentru show-urile live aducem, de obicei, multe piese. Unele sint haine de designer, altele sint second hand, iar altele nici macar nu sint haine. |naintea show-ului aruncam mai multe laolalta si le facem sa functioneze impreuna. Din cauza asta spectacolele sint imprevizibile.
ELLE: Iti plac, totusi, unii designeri. Cum asa?
IAMX: Pentru mine, sint doar citiva oameni care se disting. Viktor & Rolf au avut intotdeauna o eleganta indrazneata care imi place si am vazut unele piese couture ale lui Karl Lagerfeld care m-au entuziasmat. Dar in general ma simt mai bine gasind lucruri nebunesti prin vreun second hand si incercind sa le asez intr-un outfit.
ELLE: Performerul pe care il vedem pe scena seamana vreun pic cu tine?
IAMX: Da, este o exagerare a personajului real. Urasc sa joc un rol. Scena, ca si actul de a face un disc, este o parte fundamentala din terapia artistica. Trebuie sa fie reala si trebuie sa reflecte adevarata emotie a melodiilor. Altfel, m-as fi oprit din asta acum multa vreme. Viata este prea scurta ca sa minti.
ELLE: Spuneai ca imaginile, filmele pe care le faci pentru show-uri seamana cu actul de a picta o imagine emotionala a unei piese. Asa ca performance-ul ca intreg este important pentru ca publicul sa inteleaga ce faci. Cit loc lasa asta imaginatiei?
IAMX: Cred ca lasa. Cred ca IAMX deschide o intreaga lume de posibilitati. Totul este inca foarte abstract si ce se intimpla este neclar chiar si pentru mine. Dar nu am zis niciodata ca este important ca publicul sa inteleaga ceea ce fac. Pentru ei este important sa se simta suficient de liberi in acel mediu incit sa isi permita sa-si lase emotiile si imaginatia sa zboare. Eu ofer, practic, alte intrebari, nu dau raspunsuri.
ELLE: Iti asculti munca? E vreo piesa IAMX in playlistul tau?
IAMX: Nu imi permit luxul de a-mi auzi cu adevarat muzica. O traiesc si o respir in fiecare zi. Creativitatea asta ma tine in viata. {i, in general, muzica ascultata cu scopul de relaxare nu este atit de importanta pentru mine. Daca ascult muzica, atunci este muzica clasica. Dar apreciez alte forme de arta: film, carti, pictura. De ce oamenii ii intreaba intotdeauna pe muzicieni despre muzica?