Considerat unul dintre cei mai cerebrali creatori, belgianul Dries Van Noten face parte din grupul care a pus Antwerp-ul pe harta mondiala a modei. ELLE Romania a avut ocazia sa stea de vorba in exclusivitate cu designerul, in studioul sau din Paris.
Dries Van Noten provine dintr-o familie cu o lunga istorie in moda. Bunicul sau transforma haine de la second hand in costume, tatal sau a avut unul din primele magazine multibrand din Antwerp, iar mama sa colectiona dantele si broderii. Aceasta bogata cultura a tesaturilor este probabil unul dintre elementele-cheie ale succesului sau, alaturi de pasiunea pentru gradinarit, sursa constanta de inspiratie pentru colectiile sale. Recunosc ca eu l-am descoperit cu adevarat acum doi ani, cind am fost la unul din show-urile sale. Ii cunosteam hainele de dinainte, insa abia atunci pot spune ca am facut o pasiune pentru creatiile lui. Asta probabil pentru ca era prima lui colectie intr-un registru de culoare mai simplu: designerul a jonglat cu albul si negrul intr-un fel cu totul aparte, care m-a cucerit definitiv. Cea mai simpla camasa alba se transforma in miinile lui in cel mai stylish statement, iar naturaletea cu care combina diverse imprimeuri sau materiale este inca neegalata.
ELLE: Reprezentati cea de-a treia generatie a familiei Van Noten care este intr-un fel sau altul implicata in moda. Care este prima amintire pe care o aveti din acest punct de vedere?
Dries Van Noten: Este foarte dificil de spus care este prima. In familia mea, moda si tesaturile au fost mereu omniprezente. Practic, am crescut cu ele. Erau si sint la fel de obisnuite ca micul dejun dimineata, deci nici eu nu mai tin minte exact cind a inceput totul.
ELLE: Care sint cele mai importante lucruri pe care le-ati invatat de la tatal si bunicul dumneavoastra?
D.V.N.: Stiti cum e, cind esti tinar vrei sa fii rebel, sa faci totul complet diferit fata de cum ai invatat de la parinti sau de la bunici. Dar apreciez si acum respectul pentru traditie pe care mi l-au insuflat. Am aflat de la ei tot felul de trucuri care ma ajuta sa creez tesaturi speciale sau cum sa le modelez ca sa obtin forma dorita. Acest know-how este de neinlocuit.
ELLE: Dar din timpul scolii?
D.V.N.: Scoala iezuita are niste caracteristici foarte utile, daca vreti sa le spunem asa. Te modeleaza si te impinge catre noi performante. Ideea e sa incerci tot timpul sa te autodepasesti. Este o educatie stricta, care cred ca a avut o mare influenta asupra mea, alaturi de educatia pe care am primit-o de la parinti. Si eu sint foarte strict, nu doar cu cei din jur, ci si cu mine insumi.
ELLE: Care a fost prima prezentare de moda la care ati participat?
D.V.N.: Ah, nici asta nu mai tin minte foarte exact! Cred ca la Bruxelles sau la Paris, dar parca totusi la Paris. Aveam 14 ani si a fost fantastic! Era la inceputul anilor ‘70, inceputul erei disco, si toti designerii incepeau sa aiba prezentari foarte vesele, cu o gramada de lumini, iar efectul era grozav pentru acea vreme. Si reactia mea a fost ceva de genul „Uhh, imi place foarte mult!.
ELLE: Va creati propriile materiale?
D.V.N.: Da, prefer sa le cream noi. Materialele sint extrem de importante pentru mine. Tot timpul compar procesul de design vestimentar cu gatitul. Daca nu ai cele mai bune ingrediente, vei face intotdeauna un compromis. Pentru creatiile mele se aplica acelasi principiu. Tesaturile cu care vreau sa lucrez trebuie sa aiba ceva special. Chiar si cel mai simplu bumbac este creat de noi. Daca schimbi numai o mica parte din compozitie, materialul poate sa reflecte lumina intr-un anume fel sau sa dezvolte alte valente. Pentru mine sint extrem de importante aceste detalii.
ELLE: Ce parere aveti despre faptul ca din ce in ce mai multa tehnologie este folosita in moda, fie ca este vorba de imprimeuri sau de materiale care sa adopte o anumita forma? Vi se pare ca astfel se pierd o parte din valorile vechi?
D.V.N.: Eu o folosesc cu placere. Avem foarte des imprimeuri digitale in colectii. Dar recunosc ca imi place sa combin lucrurile – colectia cu materialele etno din acest sezon este un exemplu foarte bun din acest punct de vedere. Am lucrat cu fabrici mici din India, care ne-au tesut manual imprimeurile ikat, care presupun un anume stil de impletire a materialului. Se lucreaza saptamini intregi pentru o singura fisie! Ele au fost combinate cu piese imprimate digital. Am colaborat cu muzee celebre, ca Victoria & Albert Museum din Londra sau Muzeul Etnografic din Amsburg, care ne-au dat voie sa fotografiem documente din arhivele lor, pe care ulterior le-am printat digital pe diverse texturi. |mi place la nebunie amestecul intre aceste doua extreme. Iar rezultatul este unul cit se poate de firesc. Foarte putina lume face diferente intre cele lucrate manual si cele imprimate digital.
ELLE: In 2004 ati celebrat frumosul numar de 50 de colectii. Stiu ca a fost un eveniment foarte special. Ne povestiti putin despre asta?
D.V.N.: Am vrut sa organizez ceva special atunci. Am considerat ca cea de-a 50-a colectie va fi un motiv bun pentru o mica petrecere. Am ales o hala industriala ca decor, in care am asezat o masa enorma, luminata de candelabre. Dupa ce cei 500 de invitati au luat cina, a inceput prezentarea, masa transformindu-se in podium. A fost foarte simpatic si in orice caz nu un eveniment de aniversare obisnuit.
ELLE: Pentru acea colectie ati avut ca punct de pornire imprimeuri romanesti si maghiare. Cum v-au atras atentia?
D.V.N.: Le-am descoperit intr-un album. Lucram cu multi manufacturieri din Romania si Ungaria, iar la un moment dat am primit cadou de la ei mai multe albume de folclor. M-au inspirat, mai ales fustele cu broderii grafice in culori vii, aplicate pe alb si negru. Este un amestec de culori indraznet. Folclorul vostru este foarte grafic si modern. Unii il privesc ca fiind vechi sau romantic, dar mie mi se pare ca este foarte important sa ai o mindrie a locului de care apartii, si in acelasi timp sa stii sa extrapolezi aceste elemente si sa le transformi in ceva nou, in ceva modern. Noi am luat acele broderii si le-am aplicat pe piesele din colectie, dar si pe accesoriile din sticla!
ELLE: Cind alegeti un punct de pornire pentru o colectie, ramineti la el sau acesta ajunge sa se intrepatrunda cu alte idei care va vin pe parcurs?
D.V.N.: Colectia creste tot timpul. De obicei inventez o mica poveste despre femeia pentru care vreau s-o creez in acel sezon. Calatoreste, nu calatoreste, sta intr-o metropola sau dimpotriva, intr-un oras mic, merge in tari exotice, are un iubit sau e independenta, fumeaza sau nu fumeaza, bea vin, sampanie sau apa? Suna amuzant, dar aceasta poveste ma ajuta sa descriu o tipologie pe care o vad potrivita in sezonul respectiv. Apoi ii povestesc echipei mele la ce m-am gindit si incepe partea complicata. Si ei vin cu tot felul de idei pentru a definitiva personajul principal. Ce ii place sa faca, unde iese in oras, ii plac gentile mari sau mici? Tot timpul mai adaugi cite o intrebare, cite un element, iar la un moment dat ajungi la concluzia ca femeia vazuta de tine poate vrea intr-o zi sa poarte sacoul prietenului ei, si atunci facem sacouri mai lungi, inspirate din garderoba masculina. Si asa creezi o imagine, o colectie. Cel putin asa fac eu! (ride)
ELLE: Trademark-ul Van Noten este descris de imprimeurile etno. Si brusc, acum doua sezoane, ati aparut cu o colectie foarte grafica, in care ati folosit obsesiv albul si negrul, pigmentate cu accente metalice. De unde aceasta schimbare brusca?
D.V.N.: Am vazut o expozitie la Londra cu pictura ruseasca din secolele 19 si 20. Incepea cu pictura impresionista, dar se termina cu niste piese ale lui Kazimir Malevici (reprezentant al curentului cubo-futurist al picturii rusesti). Acesta a avut o perioada creativa in care picta tablouri foarte asemanatoare cu icoanele, apoi le acoperea cu dungi albe si negre. |n cadrul expozitiei, tablourile erau destul de sus agatate si iti dadeau o senzatie de grandoare, parca te uitai la icoanele din biserica. Impactul vizual a fost atit de puternic asupra mea, incit am vrut si eu sa incerc acelasi lucru: sa trezesc emotii si sentimente prin folosirea grafismului alb-negru si a imprimeurilor foarte geometrice.
ELLE: Influentele etno pe care le folositi in mod regulat, mai ales cele florale, pot cadea cu usurinta in monotonie. Cum de reusiti sa evitati acest lucru, de fiecare data?
D.V.N.: Sincer, nu stiu exact. Este ceva spontan, nu am nici un sistem. Cred ca atunci cind ceva este fortat, omoara naturaletea. Iar pentru mine asta inseamna moda. Trebuie sa fie tot timpul ceva imprevizibil, care vine odata cu inspiratia. Cred de asemenea ca oamenii cumpara haine si le aprecieaza cu sufletul, nu cu mintea. Poate tocmai ai cumparat o jacheta si a doua zi vezi alta, care ti se pare si mai frumoasa, asa ca o iei si pe aceea, cind tu, de fapt, aveai nevoie de un pulover.
ELLE: Cum ati reusit sa ramineti un brand independent, neafiliat la grupuri mari ca LVMH sau Gucci Group?
D.V.N.: Trebuie sa recunosc ca nu este usor. Faptul ca sint independent imi da o libertate creativa enorma, dar in acelasi timp sint responsabil pentru intreaga companie, pentru oamenii care lucreaza cu mine. |n India avem, de exemplu, 3.000 de angajati. Doar cind ma gindesc la aceasta responsabilitate, va spun sincer ca ma deprim. Ei se ocupa de broderii, asa ca in fiecare sezon ma gindesc la noi metode de a le da de lucru. Nu pot sa vin si sa le spun imi pare rau, in acest sezon nu am nimic pentru voi.
ELLE: Dar este o strategie aleasa pe termen lung sau pur si simplu un context de factori?
D.V.N.: Cind am inceput, in anii ‘80, nu existau grupuri ca LVMH. Era o adevarata lupta pentru supravietuire. |n timpul zilei cream colectii comerciale pentru a cistiga bani, iar noaptea ma ocupam de propria mea linie. Asa am construit brand-ul. La un moment dat, lucrurile s-au asezat pe un fagas normal, dar prefer sa ramin independent, chiar daca trebuie sa ma ocup de toate aspectele companiei.
ELLE: Am observat de asemenea ca nu aveti campanii publicitare.
D.V.N.: Asa este. Cum am spus, cind am inceput nu aveam bani, mai ales pentru publicitate, iar la un moment dat am realizat ca este mai interesant sa investesc in colectie si in prezentarea ei decit in advertising. |mi spun mai bine povestea asa. Reclama este o imagine prea statica. {i mai este ceva: am constatat ca oamenii imi cumpara hainele pentru ca le plac, nu pentru ca au un brand pe eticheta. Pentru mine, acesta este cel mai important feedback.
ELLE: Am citit ca va urmariti creatiile care sint postate pe eBay.
D.V.N.: Asa este. Nu eu personal, ci o parte din echipa. Ati fi surprinsi sa aflati cite dintre ele sint falsuri!
ELLE: Ce credeti ca apreciaza cel mai mult femeile sau barbatii la creatiile dumneavoastra?
D.V.N.: Probabil faptul ca acele haine devin ale lor. Pentru mine, imbracatul este foarte asemanator cu comunicarea. Poti avea trei femei imbracate identic, dar vor fi foarte diferite prin atitudinea lor. Creatiile mele sint o posibilitate de exprimare.
ELLE: Aveti o echipa mare? In afara de cei 3.000 din India…
D.V.N.: Echipa de creatie, incluzind si designerii de imprimeuri, este formata din 20 de oameni.
ELLE: Cit de implicat sinteti in producerea show-urilor?
D.V.N.: Sa zicem ca foarte implicat. Uneori ii exasperez pe colegii mei! (ride)
ELLE: Lucrati cu un stilist sau va ocupati si de alcatuirea tinutelor?
D.V.N.: Lucrez cu un stilist, nu numai pentru prezentari. Noi lucram zilnic la colectie si de multe ori ajungem sa ne pierdem in detalii. Cind stai saptamini la rind deasupra unui imprimeu si in final acesta ajunge in studio, nu-l mai vezi cu un ochi obiectiv sau daca se potriveste intr-un anume context. Ai nevoie de o persoana din afara, dar care cunoaste foarte bine brand-ul, si care sa-ti spuna: arata foarte bine sau nu functioneaza din acest motiv s.a.m.d. Majoritatea caselor de moda lucreaza cu un stilist. La noi acesta este deja un membru al echipei, lucram impreuna de opt ani. Recunosc ca tot eu am ultimul cuvint, dar tin intotdeauna cont de observatiile ei.
ELLE: Cum arata biroul dumneavoastra?
D.V.N.: Vrei sa stii daca e ordonat sau haotic? Este o dezordine sanatoasa, tot timpul gasesc ce imi trebuie.
ELLE: Ce faceti in afara studioului?
D.V.N.: Gradinaresc!
ELLE: Care considerati ca este piesa esentiala Dries Van Noten?
D.V.N.: Este o chestie destul de personala, fiecare are favorita lui.
ELLE: Un sfat de stil pentru cititoarele noastre?
D.V.N.: Fiti voi insiva! Nu incercati sa copiati stilul altcuiva si nu preluati un look complet dintr-o revista. Sint foarte utile pentru inspiratie, dar individualitatea este mult mai importanta! Iesiti in lumea reala, experimentati. Cind veti gasi rochia sau jacheta perfecta, veti sti fara sa aveti nevoie de confirmarile altora.
Cristina Craciun
Foto Imaxtree