Designerul de pantofi Fiona McGuire s-a oprit pentru o vreme din lucru ca sa ne povesteasca cum functioneaza un departament care stabileste in fiecare an recorduri de vinzari.
Brand-ul englezesc high street New Look are virsta onorabila de 42 de ani, citi au trecut de la deschiderea primului magazin in Taunton, in 1969. De atunci, peste 1.000 de magazine ale brand-ului au fost deschise in toata lumea, din Marea Britanie pina in Singapore, Rusia sau Polonia, iar pe 26 august a fost inaugurat si primul magazin din Romania.
Intr-o vizita la birourile New Look din Londra, am aflat ca retailer-ul conduce detasat in topurile vinzarilor de incaltaminte pentru femei din Marea Britanie, o pereche de pantofi vinzindu-se la fiecare doua secunde. Era firesc ca departamentul de design de incaltaminte si accesorii, format din trei designeri specializati in pantofi si alti trei ocupindu-se de genti si bijuterii, sa ne atraga atentia, asa ca i-am pus Fionei McGuire, cea care conduce departamentul, citeva intrebari.
ELLE: Povestiti-mi despre cariera dumneavoastra. Cum ati devenit designer de pantofi?
Fiona McGuire: Am fost la o scoala severa de manastire – acolo nu ne incuraja nimeni catre arte sau catre design si nici macar nu aveam vreo idee ca as putea sa studiez designul de incaltaminte. Dar mi-au placut dintotdeauna pantofii si printr-un noroc am ajuns sa citesc un articol despre un colegiu din Londra specializat in incaltaminte – se numea Cordwainers – si asta a fost totul. Am prins un autobuz catre Londra, am obtinut un loc la cursuri si de atunci am devenit designer de pantofi. Iar la New Look am ajuns acum patru ani, dupa ce deja lucrasem pentru ei ca freelancer.
ELLE: Intr-o companie care are reputatia de a vinde o pereche de pantofi la fiecare doua secunde, exista o presiune de a crea pantofi care sa devina bestseller?
F.M.: Exista si lucram indeaproape cu echipa de buyer-i. Incercam constant noi culori, noi modele. E un proces destul de simplu: propunem un model nou, iar daca clientii nostri il apreciaza, comandam mai mult. Intre timp proiectam si dezvoltam modelele urmatoare.
ELLE: Ce au pantofii de la New Look de sint atit de doriti?
F.M.: Noi ne straduim sa oferim modele fashion cit mai rapid si la preturi imbatabile. |n felul acesta, clientii nostri au mereu ceva nou de cumparat. Avem foarte multi clienti si vrem sa ii multumim pe toti, nu trebuie sa ne fie frica sa riscam. Cred ca asta se reflecta in pantofii pe care ii facem: exista mereu cite o pereche pentru orice femeie.
ELLE: Stiu ca ati colaborat cu London College of Fashion pentru unele dintre colectii. Care e cel mai bun lucru care iese din astfel de colaborari?
F.M.: Lucrul cu persoane din exterior aduce intotdeauna idei proaspete si multa energie – mi-a placut sa lucrez la proiectul cu London College of Fashion, studentii au atita entuziasm si fiecare proiect este unic in felul sau. Pentru fabricile noastre a fost o provocare sa le puna in practica ideile, pentru ca unele sint foarte complicate si implica multa munca manuala. Oricum, la sfirsit, rezultatele sint fantastice si liniile acestea se vind foarte bine.
ELLE: Mi-ati spus ca unul dintre studentii cu care ati colaborat anul acesta era roman.
F.M.: Am avut cinci finalisti anul acesta, in urma proiectului cu London College of Fashion, iar unul dintre ei este, intr-adevar, din Romania. Se numeste Adriana Iurascu si este un foarte talentata. In final, toate modelele propuse de studentii finalisti au fost produse, ceea ce mi se pare foarte important. Toti au fost implicati in proces, de la design la productie, iar acesta este un lucru pe care nu apuci sa il inveti la scoala. Au primit un feedback foarte bun de la presa, iar cistigatorul a mers in Cambodgia sa vada cum sint fabricati pantofii lui.
ELLE: Ce poate sa va inspire atunci cind ginditi o intreaga colectie de pantofi? Cit de departe puteti merge cind creati pantofi pentru un brand high street?
F.M.: Departamentul nostru produce atit de multe modele incit cred ca putem vorbi de o mare de pantofi, care evolueaza intotdeauna, nu de colectii separate. Ne inspira povestile fiecaruia dintre noi, care sint puse cap la cap de catre echipa de design, dar sintem influentati si de filme, de muzica, de vizite in alte tari, de blog-uri, de designul vintage sau istoric. Iar clientii nostri ne inspira, si ei, foarte mult. Imi place sa vad ce probeaza ei in magazine si ce si cum poarta fetele pe strada.
ELLE: Probabil ca pantofii sint printre cele mai dorite obiecte din lume. Din acest punct de vedere, ce inseamna sa faci pantofi?
F.M.: Sint de acord, cred ca nimic nu se compara cu cumpararea unei noi perechi de pantofi. Desigur, eu port pantofii pe care ii fac, dar admir multi alti designeri. Cred ca Miuccia Prada este uimitoare – colectiile ei sint mereu unice, imi taie respiratia si de fiecare data sfirsesc prin a-mi dori cel putin cite o pereche din fiecare colectie a ei. Iar in termeni de design ma gindesc mereu la Salvatore Ferragamo – cred ca pantofii pe care i-a facut in timpul razboiului, cind pielea si metalul erau greu de gasit si le-a inlocuit cu rafie, pluta si celofan, sint opera unui geniu.
Ioana Ulmeanu