Fie ca se implica in filme, in viata de familie sau in actiuni caritabile, Angelina Jolie o face doar la scara mare. Pentru ca se pregateste sa-i sperie pe copiii din toata lumea in rolul delicios de diavolesc din "Maleficent", cea mai noua productie Disney, actrita si regizoarea l-au invitat pe Hedi Slimane, directorul de creatie de la Saint Laurent, sa realizeze un pictorial care o prezinta asa cum este: incredibil de frumoasa,
Angelina a stat de vorba cu Maggie Bullock despre cum e sa faci doar ceea ce conteaza cu adevarat in viata si de ce ea si Brad Pitt sunt mai interesati unul de altul decat au fost vreodata.
Exista o bucata de pelicula, filmata in culise si probabil pastrata cu sfintenie in incaperile tainice de la studiourile Disney, pentru care ziarele de scandal ar plati milioane ca sa intre in posesia ei. In aceasta secventa, Vivienne Marcheline Jolie-Pitt, pe atunci in varsta de patru ani, isi face debutul pe marele ecran, in calitate de participanta oarecum ezitanta in „Maleficent”, filmul inspirat de povestea Frumoasei din padurea adormita, care urmeaza sa fie lansat in curand.
„In prima zi, n-a vrut sa se imbrace. Apoi a vrut sa manance, dupa aia sa se dezbrace. Apoi n-a vrut sa fie pieptanata. Apoi a vrut sa se joace in noroi. Si totul a culminat cand si-a pierdut unul dintre pantofi, povesteste mama tinerei actrite. „Tot ce a vrut sa faca in acea zi a fost sa fuga dupa o minge aflata la capatul unui bat, care s-ar fi transformat ¬intr-un fluture. Dar ne-am dat seama ca, in acea zi, orice i-ai spune sa faca va refuza. Asa ca Angelina Jolie si Brad Pitt si-au petrecut intreaga zi facand pe clovnii de rodeo. „Am luat batul, iar Brad a stat pe marginea unei stanci (de decor), astfel incat, cand ea voia sa sara, sarea la el in brate. Asa ca ne maimutaream in fel si chip si cantam cantecele, orice ne trecea prin cap, povesteste ea, cu acea combinatie universal parinteasca de nedumerire, frustrare si afectiune. „Cei de la Disney ne-au spus ca au fost cele mai amuzante cadre pe care le-au vazut vreodata.
Angelina Jolie ne istoriseste aceasta poveste in birourile administratiei de la Universal Studios din Los Angeles, un loc remarcabil prin faptul ca este probabil unul dintre putinele din tarile dezvoltate unde Angelina poate lua pranzul fara sa se ascunda. In timp ce amesteca mierea in ceaiul de menta – care ii este adus fara sa fie intrebata – si vorbeste deschis despre cei sase copii ai sai, evident subiectul ei favorit de conversatie, profit si ma uit un pic la fata ei, atat de diferita de toate celelalte fete. Chipul lui Jolie inseamna mai mult decat trasaturi exagerat de frumoase. Evident ca te astepti sa vezi acei pometi celebri, buzele carnoase, ochii migdalati intr-o nuanta palida de albastru.
Dar ceea ce este surprinzator cand vezi toata aceasta frumusete, atat de mediatizata, de la doar un metru distanta este… panza pe care este pictata si care este atat de delicata. Jolie este aproape o aparitie eterica in fragilitatea ei. Personajul de actiune care lupta, se inclesteaza, urla si loveste cu pumnii in „Salt”, „Domnul si doamna Smith” si toate cele trei filme din seria „Tomb Raider” radiaza din mintea ei, si nu din corpul ei delicat. Intr-adevar, imbracata in practicii ei pantaloni negri si intr-un tricou lejer, tot negru, cu tatuajele serpuindu-i in jurul bratelor, asemanatoare unor picturi rupestre, amintiri palide ale personalitatii rebele care era odinioara, femeia asta pare ca are ceva imaterial.
Probabil ca are de-a face cu activitatea pe care a abandonat-o cu rezerve pentru cateva ore – adica editarea celui de-al doilea proiect regizoral, „Unbroken”, epopeea inspirata de cel de-al doilea razboi mondial, care va fi lansata la sfarsitul acestui an. Toata dimineata, Jolie s-a documentat despre zborurile bombardierului american B-24 in comparatie cu ale avionului mai mic Japanese Zero. Este tipul de activitate care ispiteste partea baietoasa si indrazneata din ea (sa nu uitam ca atat ea, cat si Pitt sunt piloti si ca amandoi au propriul avion) – un detaliu dintr-un milion de alte detalii cruciale care o ajuta sa spuna cu acuratete povestea lui Louis Zamperini, un delincvent din anii 1930, devenit alergator olimpic si ulterior pilot militar, care a supravietuit unei prabusiri in mare, a plutit timp de 47 de zile pe o pluta de cauciuc si care a indurat mai mult de doi ani de chin intr-un lagar japonez, vestit pentru duritatea cu care erau tratati prizonierii, doar pentru a se intoarce in America in postura de erou national. Povestea lui este subiectul romanului „Unbroken”, publicat de Laura Hillenbord in 2012; in plus, este un subiect care a fost readus in atentie acum, la 55 de ani de cand Zamperini a vandut drepturile de ecranizare.
„Sunt fericita ca pot face ceva care n-are nici o legatura cu prezenta mea fizica sau cu orice altceva in afara de mintea mea. Asta ma face foarte fericita. Ma simt mult mai confortabil in aceasta postura, spune Angelina, gesticuland catre sine, ca si cum ar spune: „Asta sunt eu cea adevarata, in rolul de regizor. Evident, Angelina este recunoscatoare pentru oportunitatea de a juca in filme, dar admite cu lejeritate ca-i place munca ei numai „pana la un punct.
Nu e nici o indoiala ca o femeie care a creat o familie cu sase copii in sase ani, mutandu-se de pe un continent pe altul, care se implica activ in lupta pentru drepturile comunitatilor de refugiati din intreaga lume, care a dat o noua definitie vietii domestice, alaturi de cel mai faimos sex-symbol de la Hollywood, pe langa faptul ca-si descopera cu pasiune o noua cariera, va merge pana la capat. Debutul ei regizoral din 2011 cu filmul „In the Land of Blood and Honey” a starnit controverse politice, chiar inainte de a fi lansat oficial, prezentand violenta razboiului civil din anii 90 din fosta Iugoslavie, prin povestea imposibila de iubire dintre o bosniaca si un ofiter sarb, care o tine captiva. Rezultatul a fost un film cutremurator, povestit cu multa umanitate, reprezentand in acelasi timp un angajament evident de a prezenta cu onestitate adevarul unei epoci. In acelasi timp, a fost un film curajos, puternic si lipsit de compromisuri – care i-a asigurat lui Jolie instantaneu intrarea in clubul exclusivist al femeilor-regizor de film.
Dar „In the Land of Blood and Honey” a fost un film independent, realizat cu modesta suma de zece milioane. Pe de alta parte, „Unbroken” va fi o productie hollywoodiana, cu toate avantajele, asteptarile si logistica pe care le implica un astfel de proiect. „Rechini, atacuri din partea rechinilor, doua avioane prabusite, filmari pe mare, custi in jungla, doua lagare de dimensiuni impresionante, o cariera de piatra, doua sute de figuranti in fiecare lagar – Jolie ne ofera detalii din culise, spunandu-ne ca totul se intinde pe o perioada care incepe cu anii 20, continua cu Jocurile Olimpice din 1936, dupa ascensiunea lui Hitler la putere, si ajunge, evident, pana in anii de razboi. Solicitati pentru a revizui scenariul, Joel si Ethan Coen, veterani in industria filmului, au etichetat productia drept „o ingrozitoare bataie de cap, glumind ca ar fi fost mai mult decat bucurosi sa scrie scenariul, dar fara sa fie nevoiti sa se gandeasca cum sa-l transpuna in realitate. Adaugati la asta si faptul ca Universal a programat lansarea filmului pentru ziua de Craciun si a prezentat un trailer consistent in timpul ceremoniei de deschidere a Jocurilor Olimpice, si veti intelege care este miza.
„Unbroken” va fi testul suprem pentru cariera lui Jolie. O actrita de o asemenea anvergura, care isi doreste sa se transforme intr-o regizoare ambitioasa, este un fapt total neobisnuit – cine, in afara de Jodie Foster, va mai vine in minte? O actrita de prima mana care devine regizor de filme de razboi cu bugete colosale? Asa ceva nu s-a mai pomenit!
Angelina n-a mai jucat intr-un film din 2010, de cand a aparut alaturi de Johnny Depp in „Turistul” si in filmul de actiune si spionaj „Salt”. Stia ca, pentru a se lasa convinsa sa mai apara in fata camerei, „trebuia sa fie ceva usor extrem, care sa ma faca sa ies din zona mea de confort, marturiseste ea. „Si, in plus, trebuia sa fie ceva complet bizar, nu doar o intoarcere la scenele obisnuite. „Maleficent” intruneste cu siguranta aceste criterii. Cand ii spun ca este cu adevarat inspaimantatoare in film, pare emotionata, de parca i-as fi spus ca este cea mai draguta fiinta de pe Pamant. „Ah, multumesc!, imi raspunde cu o recunostinta nedisimulata.
O scurta trecere in revista: in Frumoasa din padurea adormita, clasica productie Disney din 1959, vrajitoarea cu coarne, invaluita in negru, o blestema pe angelica Aurora sa se intepe mortal intr-o roata de tors – o soarta care este modificata prin interventia unei zane bune care schimba vraja: Aurora va dormi un somn etern, din care va fi trezita doar de sarutul unui barbat cu adevarat indragostit de ea. Majoritatea fetitelor o adora si se identifica cu Aurora cea blonda; asa ca e oare de mirare ca micuta Angelina a preferat-o pe vrajitoarea cea rea? „Nu stiu de ce, spune ea, cazand pe ganduri. „Cred ca-mi placea s-o urasc. Pur si simplu ma inspaimanta, dar in acelasi timp eram puternic atrasa de ea.
Iar Angelina nu este singura care are aceste sentimente contradictorii; inainte de a investi o suma estimata la 200 de milioane de dolari in acest film, Disney a facut un studiu de piata, care a scos la iveala faptul ca „Maleficent” le intrece de departe in popularitate pe Ursula, Cruella De Vil si Captain Hook, ea fiind cel mai indragit personaj negativ imaginar. (Bineinteles, exista si un punct delicat. „Chiar am discutat despre asta, cum sa faci un film pentru copii despre cineva care practic blestema un copil?')
Asa ca a devenit vedeta filmului, nu regizorul lui – care este Robert Stromberg, un geniu al efectelor vizuale, castigator al premiului Oscar (Avatar, Alice in Tara Minunilor), care a regizat primul sau film si de la care Angelina a inteles filosofia acestui scenariu. Ea a vrut sa se asigure ca Disney nu va face lucrurile sa para mai digerabile, intrucat, atata timp cat intelegem de ce „Maleficent” este rea, ea va fi intr-adevar rea. „Este foarte evident orientata intr-o directie, spune producatorul Joe Roth, regele remake-urilor cu buget mare dupa povesti celebre (in 2010 a dat lovitura cu „Alice in Tara Minunilor”, filmul regizat de Tim Burton, care a avut incasari de peste un miliard de dolari).
„Aici intervine hotararea pe care trebuie sa o dovedesti ca producator: vrei un film mare sau un film cu care sa nu risti? Si cred ca Angelina este interesata numai de filmele mari. Este o perfectionista. Nu e deloc interesata de persoanele care nu-si asuma riscul de a face lucruri marete si le cere oamenilor sa aiba acelasi nivel de implicare ca si ea. Asa ca este un proces anevoios, dar se sfarseste cu rezultate marete. Dupa cum spune el, Jolie este „implicata in fiecare aspect, de la felul in care arata costumele la strategia de marketing. In plus, are o idee foarte clara in legatura cu cine este ea ca persoana si in legatura cu modul in care este perceputa. In toti acesti ani, n-am lucrat cu nimeni care sa aiba o imagine atat de completa despre ce inseamna un actor de film si ce inseamna o vedeta de film.
Fiind o creatie bidimensionala, filmul original „Maleficent”, produs de Disney, isi concentra forta de teroare in acea voce care-ti dadea fiori si care a bantuit cosmarurile copiilor timp de generatii. Sa inveti sa hohotesti diavoleste – chiar si pentru Jolie, cu toata afinitatea ei pentru arme si lupte corp la corp – a necesitat antrenamente. „Foarte rar femeile isi folosesc vocea la capacitate maxima, cu toata puterea si cu tot volumul, spune ea. „Dar mi-am dat seama ca in viata mea nu voi mai avea ocazia sa-mi folosesc vocea asa. Evident, nu mi-o folosesc asa acasa si nici in viata de zi cu zi. Sa gasesti acel sunet in tine este ca o lovitura in stomac, spune ea. „Prima oara cand am facut-o, mi se parea ca nu vine din mine. Recomand aceasta experienta oricui. Duceti-va la marginea oceanului sau oriunde altundeva si incercati.
Apoi au urmat straniile lentile de contact in culoarea chihlimbarului, pelerinele pana in pamant si toata recuzita implicata in productia acestui film, dupa cum isi aminteste Elle Fanning, care are o prestatie excelenta in rolul Aurorei, lumina din lumea intunecata a lui „Maleficent”. „Toate astea faceau parte din personajul ei, asa ca-si dorea sa se plimbe pe platoul de filmare costumata asa. Intra undeva si comanda ceva. Era ca si cum ar fi spus: «Eu sunt Maleficent».
Dar adevaratele piese de rezistenta au fost elementele de protetica: extensiile sculpturale ale pometilor si cele din jurul nasului, pentru a-i inaspri trasaturile inocente, totul sub indrumarea atenta a lui Jolie. (Roth povesteste ca singurul moment in care a trebuit sa intervina el insusi a fost cand pometii au devenit prea proeminenti: „Ce rost mai are s-o distribuim pe Angelina Jolie in acest rol daca arata ca Omul Elefant?).
Transformarea este de-a dreptul suprarealista: Maleficent este Jolie si totusi deloc ea, o aparitie care a surprins-o chiar si pe actrita: „Porti acele coarne si te cocoti pe acele tocuri si devii o creatura de doi metri, intrebandu-te de ce copiii nu vor sa stea de vorba cu tine. Pentru micuta care o joaca pe Aurora ca bebelus, simpla aparitie a lui Jolie era terifianta. „Saraca, silueta aia cu coarne cred ca o s-o bantuie toata viata, spune Jolie. „O sa se teama de capre si n-o sa stie de ce. Chiar si Pax, fiul in varsta de 10 ani al lui Jolie, nu s-a apropiat de ea pana cand n-a vizitat-o impreuna cu fratii sai in rulota de machiaj si coafura, unde au putut vedea „cum sunt indepartati dintii, ochii si protezele, si au putut intelege despre ce e vorba.
Prin urmare, distribuirea lui Vivienne (geamana lui Knox) s-a impus ca o necesitate. Pentru rolul micutei Aurora, aveau nevoie de un copil care sa nu fie marcat pe viata de Stapana Raului, atunci cand ii suiera in fata: „Urasc copiii. „Pe micuta noastra Vivienne o numim umbra mea, pentru ca nu pot face nimic ca s-o scot din ale ei. Pot fi obosita, tafnoasa, prost dispusa, pur si simplu nu-i pasa. Ma striga «Mami, Mami» si mi se suie in brate. Stiam ca oricum as fi fost machiata, va face acelasi lucru, va zambi si va insista sa faca tot ce stie ea. Asa ca nu puteam distribui pe altcineva in rolul asta.
Pax si Zahara, in varsta de noua ani (sau ZZ, cum ii spune Jolie), apar si ei in film, in scena botezului. (Nu si Shiloh. „Am intrebat-o pe Shiloh daca i-ar placea sa fie Aurora si mi-a ras in nas, spune Jolie, cu mandrie evidenta. „A zis ca ar prefera mai degraba sa fie o creatura cu coarne.) Dar sa nu va asteptati sa-i revedeti pe micutii celebrului cuplu prea curand intr-un film. „Brad si cu mine am luat decizia sa nu-i tinem departe de platourile de filmare si de distractia de a face un film, dar nu vom face din chestia asta un lucru bun sau rau. Insa as prefera ca ei sa faca altceva, spune Angelina. Oricum, „dupa doua zile de filmare, Brad si cu mine eram asa de stresati incat ne-am dorit sa nu mai facem asta vreodata.
Daca Jolie se mandreste cu atitudinea baietoasa a lui Shiloh („Acasa radem adesea pe seama faptului ca a mostenit de la noi aceasta combinatie de curaj nebunesc), este probabil datorita faptului ca, la fel ca si fiica sa, a crescut fiind mai degraba interesata de pumnale decat de rochite. Desi la Beverly Hills High School era inconjurata de copii bogati, acasa era nevoita sa traiasca auster – mama ei, fosta actrita Marcheline Bertrand, a renuntat la cariera pentru a-si creste cei doi copii, fara sprijinul faimosului sau tata, Jon Voight, celebru pentru abandonul familiei sale. Asa ca Angelina nu era genul de regina a balului: „La liceu, toti amicii mei erau baieti. Eram mai mult ca Shi. Distractiile de fete n-o interesau deloc. „Nu eram o persoana foarte sociala, nu ma duceam la mall, nu ramaneam peste noapte la prietene. Eram foarte retrasa. Avea doar cativa prieteni si la 14 ani locuia deja cu iubitul ei.
Jolie si-a adorat mama, care a murit in 2007 de cancer ovarian, la varsta de 56 de ani; intotdeauna vorbeste cu admiratie despre ea, ca despre o „femeie foarte blanda, genul care n-a ridicat niciodata vocea la copiii ei. Dar sacrificiul mamei, care s-a luptat sa-si intretina singura familia, a lasat o amprenta puternica asupra Angelinei: „M-am gandit ca nu voi putea avea niciodata copii, ca nu ma voi indragosti, ca nu voi intalni persoana potrivita, spune Jolie. „Provenind dintr-o familie dezbinata, incepi sa accepti ca anumite lucruri sunt pur si simplu o poveste frumoasa si ca n-are rost sa le cauti.
Drumul ei catre autodescoperire a oferit publicului si elemente mai picante: existenta unei iubite, mariajul timpuriu cu Johnny Lee Miller, al doilea mariaj timpuriu cu Billy Bob Thornton, fiolele cu sange, frecventele episoade indraznete (din interviuri si ocazional de pe covorul rosu) de provocare sexuala. Si dupa toate astea, revelatia ca Angelina Jolie se implica activ in misiuni ale Natiunilor Unite in jurul lumii a fost probabil cea mai socanta dintre toate.
Aceste actiuni au fost „gresit interpretate ca fiind o dorinta de a fi rebela, spune Angelina. „Si, de fapt, nu era o dorinta de a fi autodistructiva sau rebela – era pur si simplu o nevoie de a-mi descoperi vocea, de a darama peretii din jurul meu. Vrei sa fii liber. Iar atunci cand incepi sa-ti dai seama ca esti constrans sa traiesti un anume fel de viata, incepi sa te revolti. Poate parea ciudat, poate fi interpretat gresit, dar incerci doar sa descoperi cine esti, de fapt.
Ceea ce a descoperit a fost o teama profunda si constanta „de a trai doar pe jumatate, spune Angelina. „Mi-am dat seama de asta fiind foarte tanara – ca o viata pe care n-o traiesti la potential total sau in care nu experimentezi, sau in care te temi sau in care eziti, sau in care stii ca exista lucruri pe care ar trebui sa le faci, dar nu indraznesti, este o existenta in care m-as simti mizerabil. Singura modalitate prin care puteam simti ca sunt pe drumul cel bun era sa fiu sincera fata de mine, orice ar fi insemnat asta. Iar pentru mine asta inseamna sa ocolesc orice pare a fi sigur sau traditional.
Toamna trecuta, in timp ce Jolie filma „Unbroken” in Australia, Pitt turna „Fury”, filmul inspirat de drama din cel de-al doilea razboi mondial. A fost pentru prima oara cand cei doi au incalcat pactul lor de parenting: in timp ce unul filmeaza, celalalt se implica in viata de familie full-time. Dar Angelina spune ca asta nu se va mai repeta. Atunci cand o intreb ce s-a schimbat in relatia ei cu Pitt, acum, ca sunt de opt ani impreuna, face o pauza: „E amuzant, e una dintre intrebarile pe care nu mi le-am pus niciodata si descopar asta in timp ce stau de vorba cu tine, spune ea razand. „Cum ma simt? Brad ar fi probabil foarte curios sa afle raspunsul meu la aceasta intrebare.
Se opreste o secunda. „Suntem… o familie, spune ea. Pentru o femeie care s-a gandit ca nu va avea niciodata o familie, iar apoi a cunoscut o explozie de celebritate ce ar fi putut deveni cu usurinta o camera de izolare, asta spune foarte multe. „Esti impreuna cu cineva, sunteti doi indivizi cu identitati distincte, fiecare este o provocare pentru celalalt, va completati, va aduceti unul pe celalalt la superbe momente de nebunie. Dupa toti acesti ani, avem o istorie impreuna, iar atunci cand ai o istorie cu cineva, devii prieten intr-un mod foarte real si profund, care iti confera confort, lejeritate si implica o iubire profunda care vine din faptul ca ati fost impreuna atat de mult.
Ceea ce ne conduce catre urmatoarea intrebare – cea care a vandut ziare de scandal timp de opt ani. „Stii care e partea amuzanta? Am si uitat ca suntem logoditi. Nici macar nu mai stiu de cat timp suntem logoditi… „Doi ani, o intrerup, poate un pic cam abrupt, intrebandu-ma cum ar putea uita cineva asa ceva, in timp ce poarta zilnic un reminder orbitor pe inelarul stang. „Multumesc!, rade ea. „Asta chiar e amuzant.
Bineinteles, nu ne va oferi satisfactia unui raspuns. Dar daca asta ne face sa ne simtim mai bine, copiii Jolie-Pitt sunt in aceeasi situatie ca si noi. „Iti spun, copiii sunt foarte entuziasmati in legatura cu nunta. Au crezut ca va fi anul trecut, dar n-a mai fost. Insa probabil nu-i vor face sa astepte o vesnicie. „E o situatie neobisnuita, in care noi toti urmeaza cumva sa ne casatorim. Copiii se vor simti cumva mai linistiti… le va da un sentiment de permanenta. Ei inteleg conceptul casatoriei si ce implica ea. Si le place si ideea ca mami si tati se casatoresc.
Probabil ca lui Shiloh nu-i place rolul de printesa, dar cu siguranta se pregateste sa fie domnisoara de onoare.
Traducere si adaptare de Crina Alexe
Foto: Image.net