Orice şofer se poate confrunta la un moment dat cu un accident auto, iar dacă el este cel afectat, va avea nevoie de despăgubiri RCA. Procedeul de obţinere al acestor despăgubiri nu este cunoscut de toată lumea, iar cei mai mulţi conducători auto sunt nevoiţi să rezolve o serie de probleme şi proceduri abia în momentul în care sunt puşi în faţa faptului împlinit.
Pentru a simplifica momentul în care poate apărea necesitatea de a obţine despăgubiri prin poliţa RCA a şoferului vinovat, iată care sunt paşii care trebuie urmaţi:
-se anunţă compania de asigurări a şoferului vinovat de producerea accidentului şi se specifică cauzele şi împrejurările accidentului
-se realizează constatarea avariilor de către un inspector de daună, care ulterior va deschide un dosar de daună, pe baza căruia va elibera o notă de constatare şi un document de intrare în reparaţie (atunci când e vorba de constatarea amiabilă)
Foarte important în procesul de obţinere al daunelor RCA este reprezentat de dosarul de daună.
Ce trebuie să conţină acest dosar de daună?
– proces verbal de constatare a contravenţiei, eliberat de Poliţia rutieră, în momentul în care accidentul a implicat mai mult de două autovehicule
– autorizaţie de reparaţie şi un document eliberat de Poliţie raportat la vătămările corporale rezultate în urma accidentului (atunci când este cazul)
-copie după poliţa RCA a şoferului vinovat sau Cartea Verde pentru autovehiculele înmatriculate în străinătate
– permisul de conducere şi actul de identitate al şoferului pentru care se deschide dosarul de daună (original şi copie)
– certificatul de înmatriculare şi cartea de identitate a maşinii pentru care se deschide dosarul de daună (original şi copie)
– documente fiscale referitoare la reparaţiile efectuate pentru maşină, cum ar fi facturi, chitanţe, bonuri.
– cerere de despăgubire completată de proprietarul maşinii pentru care s-a deschis dosarul
Important de reţinut!
– În cazul în care compania de asigurări nu îşi îndeplineşte obligaţiile legale de despăgubire, şoferul poate depune o plângere la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA), iar pentru fiecare zi de întârziere a plăţii despăgubirilor va fi aplicată o penalizare de 0,1% către asigurator.
– Şoferul are dreptul prin lege să îşi aleagă singur service-ul în care vrea să fie realizate reparaţiile. Astfel, compania de asigurări nu are voie să impună un service partener.
– Asiguratorul trebuie să plătească despăgubirile în maxim 10 zile de la data depunerii ultimului act din dosarul de daună.
– Dacă şoferul vinovat nu deţine un RCA, victima se poate adresa Fondului de Protecţie al Victimelor Străzii (FPVS), către care se poate face o cerere de despăgubire. În cazul în care şoferul vinovat fuge de la locul accidentului, Fondul va acorda despăgubiri doar pentru vătămările corporale înregistrate, nu şi pentru daunele materiale.
Situaţia despăgubirilor la companiile de asigurări din România
Mulţi şoferi se confruntă cu probleme în momentul în care solicită despăgubiri. Una dintre explicaţii poate fi reprezentată de rata mare de daunalitate pe segmentul RCA la majoritatea asiguratorilor din ţară, precum şi de preţurile care se menţin scăzute la poliţele RCA, astfel încât primele de asigurare încasate nu acoperă valoarea despăgubirilor care trebuie plătită ulterior către şoferii afectaţi în accidente.
Rata de daunalitate depăşeşte de cele mai multe ori 100%. În 2012, rata de daunalitate a fost de 124% la Omniasig şi de 150% în cazul Generali. Alte companii s-au aflat de asemenea aproape de procentul de 100%: Uniqa (81%), Allianz – Ţiriac (82%), Carpatica (87%), Asirom (88%), Astra (97%).
Foto: Need for speed foto from Shutterstock