De curand, Editura Trei a publicat traducerea unui roman scris de autoarea franceza Lola Lafon, un dialog imaginar cu Nadia Comaneci, personajul legendar cu un destin atat de fascinant.
Draga Nadia. Erai mmmmm cand faceai acel gest cu mana la sfarsitul exercitiului tau de la sol. Erai pisoiasul meu mecanic. Astazi, Nadia are 18 ani, poarta sutien si trebuie sa-si rada subsuorile', conchide editorialistul de la Guardian in articolul lui datat iulie 1980. (…) Fetita s-a transformat in femeie si magia a incetat', isi intituleaza articolul un cotidian francez, in timp ce altul propune: Dintr-o mare fetita a devenit femeie. Verdict: farmecul a disparut'.
Wow! Astazi pare incredibil ca asa ceva sa apara intr-o publicatie serioasa. Fragmentul de mai sus l-am extras din romanul Fetita care nu zambea niciodata, a Lolei Lafon. Scriitoarea franceza a petrecut ceva timp in Romania – unde a si scris, de altfel, mare parte a acestei fictiuni ce o are drept protagonista pe gimnasta care a cucerit o lume intreaga (ma rog, cu exceptia Rusiei, care n-avea cum s-o iubeasca).
Cartea nu este o simpla biografie – desi evenimentele, datele si locurile sunt reale –, ci o fictiune literara, in care dialogurile imaginare dintre autoare si Nadia au rolul de a colora si a umple golurile si tacerile din existenta acesteia in perioada 1969-1990. E impresionant felul in care Lola Lafon puncteaza anumite momente din destinul Nadiei: atmosfera electrizanta de la Montreal, cand fetita de 14 ani dintr-o tara comunista devine idolul fetitelor din lumea intreaga si mandria unei natiuni cu putine motive de mandrie; momentul urmatoarei Olimpiade, cea de la Moscova, din 1980, cand, dintr-o data – stupoare! – fetita a crescut si si-a pierdut farmecul; necazurile unei adolescente care atrage atentia fiului dictatorului (caruia nu i se putea refuza nimic, sa ne intelegem); disparitia ei mai mult decat bizara din tara.
Odata cu destinul Nadiei, cartea intra si in epoca sumbra a totalitarismului si a Razboiului Rece, pe care reuseste sa o descrie in niste nuante uimitor de vii. Mai notam si faptul ca Bela Karolyi, celebrul antrenor al Nadiei, are parte de un portret nu tocmai magulitor in aceasta carte – un smecher care cade intotdeauna in picioare. Ouch!