La prima vedere, Andrew Davidahzy e un profesor tipic de liceu. Care, pe linga cursurile de tehnologie, sustine si un curs practic de fotografie. Mai bine zis, de interpretare a fotografiilor. Nu a unora obisnuite, ci a acelor fotografii in care apar „fantome'. Pe cartea lui de vizita scrie clar „ghost photo analyst'. E o poveste pe care site-ul www.careerbuilder.com o afiseaza ca exemplificare a ceea ce s-ar putea numi „slujba viitorului'. Nu e singura: exista scriitor de carti de magie, spion industrial, astrolog, psihiatru de catei, director of wellness, career coach, psihoterapeut pentru „salvarea' celor atrasi de secte oculte.
Toate acestea, adaugate unei palete deja largi de specializari care tin de domeniul IT, design, publicitate si Internet. „Meseriile sint inevitabil legate de progresul economic si de un sistem educational care se adapteaza la cerintele pietei. In Romania, tipologia meseriilor se afla inca intr-o perioada de tranzitie. Sa nu uitam ca in ultimii ani meserii de genul broker, marketing manager sau web designer au facut o adevarata revolutie si au pus la grea incercare limbajul de lemn al Codului ocupatiilor', spune Andreea Dima, consultant de resurse umane la agentia AIMS Romania.
Si totusi, pe site-urile de locuri de munca sau in paginile ziarelor din Romania apar anunturi de recrutare pentru „communication facilitator', „information business consultant', „listing agent'. Ce specializare ar putea sa fie la mare pret in urmatorii ani? „Nimeni nu va mai putea face nimic in 5 ani fara un calculator. Nimeni nu va mai putea absolvi un curs sau obtine o calificare pentru a practica o meserie pe intreaga durata a vietii. Pe masura ce unele meserii vor disparea, cei care le practica trebuie sa fie deja pregatiti pentru altceva', spune psihologul Sorin Faur, de la agentia de recrutare Adecco Romania. „Vor fi importante meseriile care implica un nivel ridicat de competente sau creativitate – scriitori, designeri, muzicieni, actori, in defavoarea meseriilor care pot fi suplinite cu succes prin tehnologie', accentueaza consultantul AIMS.
Asa ca nu e de mirare ca vom avea sau avem deja linga noi un „antrenor' care sa ne ajute in dezvoltarea carierei, „un consultant de eticheta in afaceri' care sa ne invete cind si unde putem folosi telefonul mobil sau e-mail-ul si un „director of wellness' la birou (care va avea grija sa respectam un program sanatos de alimentatie si orele de fitness). Hmm! Doar cind ma gindesc la asta si ma simt deja ca o adevarata vedeta de la Hollywood (din categoria acelora care au nevoie de nutritionist, psihoterapeut pentru probleme legate de greutate si un paznic pentru frigider ca sa slabeasca doar citeva kilograme).
Practic, pentru orice tine de timpul liber, de stilul de viata, de eticheta, de relatiile cu oamenii va exista cite un consultant. Care sa dea sfaturi. Pe bani, bineinteles. „Invadarea mediului profesional, dar si a celui privat de beneficiile tehnologiei moderne va crea mult timp liber, prin urmare am putea vorbi de calificari ce tin de loisir si de rafinarea modalitatilor de petrecere a timpului liber. Sau de calificarile ce tin de studiul dezvoltarii personale a omului', spune Eugen Dumbrava, project manager NetBridge (www.hr-romania.ro). „Tehnica evolueaza, dar aparitia unor meserii mai neobisnuite nu este legata doar de aceasta evolutie, ci si de diversificarea si specializarea cerintelor consumatorilor, fie ei companii sau persoane fizice, in diverse domenii', spune Cristina Pasat, manager la agentia de recrutare „Professional'.
Astfel, si in Romania au aparut meserii care servesc unor segmente foarte inguste din anumite domenii: traineri si consultanti pentru diverse probleme (financiare, juridice, psihologice, de imagine). „Cred ca dezvoltarea tot mai intensa a sectorului serviciilor, cit si automatizarea productiei vor atrage sporirea numarului de job-uri in servicii, in detrimentul celor din productie, care vor fi tot mai specializate. Mitul generalistilor cu care ne-am obisnuit in Romania va apune in favoarea specialistilor. Cautarile firmelor incep sa fie tot mai targetate, ele dorind spre exemplu specialisti in marketing industrial si nu doar in marketing', accentueaza Madalina Dumitrescu, manager al Business Intelligence Agency (BIA). „Angajatii vor trebui sa fie capabili sa rezolve probleme, sa fie inventivi si independenti, sa detina cantitati din ce in ce mai mari de informatii cit mai noi', explica Iuliana Stere, PR manager la compania Neogen (administrator al site-ului www.bestjobs.ro).
Page: 1 2