Un hetero in tara gay-lor

Sint efeminati, cocheti, pasionati de moda, sensibili si senzuali... Cel putin asa ar arata descrierea unui gay, facuta la repezeala de majoritatea „oamenilor normali“. Asa sa fie? Scurta incursiune intr-o lume asediata de prejudecati si controverse.

Un hetero in tara gay-lor

Subiecte ca drogurile, prostitutia, homosexualitatea, pornografia, decaderea starurilor sau lumea in­terlo­pa par sa aiba un succes garantat, indiferent de canalul media unde sint prezentate. Dintotdeauna, stirile sau re­por­taje­le din aceasta arie au tinut prima pa­gina sau ora de maxima audienta a jur­na­lelor TV.

Nu cu mult timp in urma, am avut la dispozitie trei saptamini si 26 de minute de spatiu de emisie in grila TVR2 pentru a realiza un documentar despre homosexualitate. Acest articol ar putea fi un making of.

NU FACI FUM FARA FOC?
Trebuie sa fi facut vreun film sau sa fi scris vreo carte inainte de a face critica li­te­­rara ori de cinema? Toata lumea vor­beste despre fotbal, dar citi au ju­cat? E mai pertinen­ta parerea lui Piturca decit a lui Nicolae Manolescu in privinta acordarii unui penalti? Cert e ca romanii se pricep la orice si nu se sfiesc sa o arate. O demonstreaza numarul mare de analisti care dau sentinte pe e­cranele televizoarelor in privinta oricarei teme. Trebuie sa fii gay ca sa scrii despre gay?

Cind am ajuns in postura de a reali­za un do­cumentar despre universul homo­se­xual autohton, mi-am propus, in primul rind, sa-mi satisfac propria curiozitate. Voiam sa-mi testez reactiile, inhibitiile, gradul de toleranta si, de ce nu, homofobia ma­nifesta­ta printr-o oarecare stinghe­reala in prezenta unui gay.

Cei din jur se asteptau ca materialul sa musteasca de sen­za­tional. In cele din urma, a iesit o insiruire de talkin’ heads, apartinind celor doua „tabere', a gay-ilor si a homofobilor, prin acestia din urma intelegind si institutii ca Biserica Ortodoxa. Un fel de dezbatere despre intelegere si per­ceptie. Despre cum sint ei si cum ii percep ceilalti.

TEAMA DE CEILALTI
Acum sase-sapte ani, ma aflam in clubul Web, la masa cu mai multi oameni, dintre care unii erau necunoscuti. Se discuta despre filmul Velvet Goldmine si eu m-am trezit spunind: „Filmul asta e o porcarie! Inchipuiti-va un sarut de aproape un minut intre doi barbati!'. N-a zis nimeni nimic si mai tirziu mi-am dat seama ca e posibil ca in grupul acela sa fi fost si un gay si era. Mi-a fost rusine de mine multa vreme si, daca stau sa ma gindesc bine, cred ca acest moment a fost motivatia de a oferi o imagine nepartinitoare despre niste oameni supusi permanent unor reactii de acest gen. si inca a mea a fost una dintre cele mai soft cu putinta.

Cei mai multi dintre oamenii care au o parere proasta despre homosexualitate – si ei reprezinta marea majoritate a romanilor – nu au cunoscut niciodata un gay. Toate opiniile lor se bazeaza pe folclo­rul urban, bancuri, educatia defectuoasa, in spe­cial cea religioasa, si traditionala intoleranta la ceilalti a natiei noastre. Ceilalti putind fi oricine – homosexuali, straini, extraterestri, vecinul de bloc.

De­sigur, bancurile cu gay sint la fel de bu­ne ca acelea cu evrei. „Nu am nici o proble­ma in privinta bancurilor cu poponari', mi-a marturisit unul dintre tipii cei mai re­laxati in privinta orien­tarii sexuale pe care i-am intilnit. „Da, sint poponar si ce-i cu asta?' Mie imi place mult unul care se ter­mina cu „pentru dumneavoastra, dom­nu­le doctor', dar n-am de gind sa-l po­vestesc aici. Inainte de a ma intilni cu cei pe care a­veam sa-i intervievez pentru do­cumentar, trecusem prin trei mo­mente de interactiune cu persoane gay. Primul este cel povestit la in­ce­putul acestui text. Urma­toarele doua ar trebui sa ilustre­ze doua trasaturi de baza ale acestui univers.

I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER
Vara trecuta am fost la primul party gay din viata mea. Eram in Germania, intr-un oras studentesc. Locuiam la o prietena si, in seara cind am ajuns, mi-a spus: hai sa iesim, e o seara lesbian and gay in campus. Ea si-a intilnit colegi pe care nu se astepta sa-i vada in tricouri fara mineci, eu m-am lipit strins de ea. Intreg locul era impregnat de o sexualitate directa si de­bordanta care ti se insinua in toate cele.

Oamenii aia venisera sa se distreze si pareau hotariti sa nu plece singuri acasa. Am vazut cupluri formindu-se rapid, la ci­teva minute dupa ce facusera cunostinta. si nu pot sa spun ca mi-a displacut asta. Imi este clar ca sexualitatea gay este mai exploziva si mai dezinhibata decit cea hetero. One-night stand-urile sint mai frecvente, iar sexul e vazut cel mai adesea ca un mod de a te simti bine, fara alte complicatii sentimentale. Nu trebuie sa-i iei neaparat numarul de telefon parte­nerului si n-o sa se simta prost din cauza asta.

De altfel, unul dintre cliseele (pozitive) in privinta lor este ca sint persoane permanent puse pe distractie, bine-dispuse si pline de viata. Cel putin asta e imaginea oferita de sitcom-urile americane. Se pare ca lor le datoram cultura de club, cit si primele acte de „digeiala', cel putin asa am inteles dintr-un articol mai vechi al lui Tom Wilson.

Am fost intr-unul dintre cluburile gay din Bucuresti, unde am filmat un fel de masa rotunda cu tipi care veneau in mod obisnuit acolo. Nu i-as fi deosebit in vreun fel de alti barbati. Nu aratau deloc ca Aziz. Nu cred ca auzise­ra vreodata de Pasolini sau Oscar Wilde, faceau dezacorduri si nici nu se imbracau ca niste dandy. Nu toti gay-ii au gusturi rafinate, cum deducem din filme, care-i prezinta ca pe niste boemi intelectuali si sensibili la frumos. Am cu­noscut si aceasta categorie, dar si gay manelisti. La sfirsitul filmarii, un tip care sustinuse  tot timpul ca nu e gay a inceput sa se sarute ostentativ cu un alt barbat. Am mai intilnit si homosexuali homofobi, care au declarat ca nu se re­gasesc in acest gen de locuri.
 

COMING OUT
Intr-o perioada, am locuit cu doi prieteni, un tip si o tipa, intr-un apartament din zona Pietei Victoria. Eu aveam camera mea, ei locuiau in cealalta. Nu ca n-as crede in prietenia platonica, dar era ceva du­bios in faptul ca imparteau acelasi pat fa­ra sa treaca vreodata granita amicitiei. Apoi tipa s-a maritat si a plecat, asa ca am ramas sa impart apartamentul cu baiatul. Nu aducea pe nimeni acasa, nici barbati, nici femei.

Mai tirziu, dupa ce ma mu­tasem de mult, am aflat ca-si avusese coming out-ul. Coming out-ul este procesul prin care un gay (sau o lesbiana) cons­tientizeaza ca este atras de persoane de acelasi sex, ajunge sa-si identifice orientarea sexuala si sa o dezvaluie si altora. Are multe trepte, incepind prin a recunoaste fata de sine, apoi fata de prie­tenii apro­piati, de rudele de aceeasi virsta si, in cele din urma, in fata parintilor.

Este un mo­ment extrem de important in viata unui ho­mosexual, intrucit a­ceas­ta recu­noas­te­re reprezinta inceputul unei vieti normale si demne. Dupa cum spunea Neculai Constantin Mun­teanu intr-un interviu de acum doua numere, „e foarte greu sa fii homosexual – in toa­te timpurile, in toate anotimpurile si in toa­te tarile'.

In viata tuturor gay-ilor cu ca­re am vorbit, au existat momente nep­la­cu­te legate de o­rien­tarea lor sexuala. Nu to­ti cei pe care i-am intilnit au acceptat sa-si arate fata. Asta in anul 2007, intr-o tara proaspat intrata in Uniunea Eu­ropeana.

Cea mai mare pierdere pentru filmul meu a fost cuplul format dintr-un american si un roman, care aveau o fetita adorabila, nascuta de o mama purtatoare, careia ii fusese implantat un ovul fertilizat al altei femei, fertilizat cu sperma unuia dintre ei. Daca nu le-ar fi fost teama sa apara, temindu-se de reactiile homofobilor in privinta fetitei, probabil ca as fi realizat un material spectaculos.

Pro­du­catorii si-au dorit ca filmul sa fie presarat de saruturi lesbiene, incidente la pa­radele gay si, deliciul televiziunilor, travestiti. Eu nu mi-am dorit asta.

GIRL NEXT DOOR
Dana este una dintre prietenele mele. De asemenea, este prietena foarte buna cu un gay si e in relatii amicale cu multi altii. si-a petrecut o buna perioada iesind numai in mediul gay.

Marea majoritate a gay-ilor pe care i-am cunoscut aveau o prietena foarte buna. Nu neaparat ca Charlotte din Sex and the City, care-si consulta amicul in privinta tuturor alegerilor vestimentare, dar e cert ca homosexualii au mai multi prieteni hetero printre femei decit printre barbati. „Relatiile cu ei sint mai relaxate', mi-a spus Ana. „Le place sa iasa tot timpul in oras. Asa, ca mine. Ei sint foarte critici cu femeile, cum se imbraca, cum se afiseaza, cum danseaza. Asta era un criteriu pentru ei. Foarte multi au orientari «din astea spre fashion». Le place sa danseze cu mine, sa ma pipaie, sa ma pupe, ii pun si eu sa se pupe intre ei, sint foarte sexosi. Asta tine tot de relaxarea aia, ca stiu ca n-o sa-mi zica dupa aia sa mergem la el acasa sa ne-o tragem'.

GAY PRIDE
In data de 3 iunie 2006, in Bucuresti a avut loc o manifestatie pasnica Gay Pride, cum se desfasoara in mai toate tarile europene si nu numai.

Au existat citeva incidente violente, cauzate de faptul ca, in aceeasi zi, a avut loc si Marsul pentru Normalitate, organizat de Noua Dreapta. „Consideram ca oamenii normali nu simt nevoia de a marsalui pe strada pentru a-si afirma orientarea sexuala', a declarat reprezentantul aso­ciatiei, Tudor Ionescu.

Patriarhul Costel Stoica a avut aceeasi opinie: „Bucurestenii s-au confruntat cu acea parada a minoritatilor sexuale in spatiul public, parada pe care toate cultele crestine din România au considerat-o ca pe un atentat la moralitatea vietii publice, un atentat la institutia sacra a familiei. Cita vreme se petrec in spatiu privat, nu e nici o problema.'

Gay Pride este celebrarea anuala a primului moment de revolta al gay-lor impotriva discriminarii, din anul 1969, cind, dupa un raid al politiei in Stonewall, un bar gay din Greenwich Village, acestia au ripostat. Noaptea aceea, dintre 27 si 28 iunie, a marcat coming out-ul comunitatii. Homofobii se pling de invazia homosexualilor in spatiul public. Homosexualii sustin ca au nevoie de aceasta prezenta pentru a-i face pe ceilalti sa le constientizeze existenta, mai ales in tari ca România, unde ostilitatea fata de ei este inca ridicata. „Vizibilitatea trebuie cucerita cu orice pret', a declarat Florin Buhuceanu, vicepresedintele Accept.

CLISEE, PREJUDECATI, STEREOTIPURI
Am iesit de la intilnirea cu reprezentantul Bisericii Ortodoxe Române bucuros ca am reusit sa-i smulg raspunsul „Da' la intrebarea „Pot ajunge homosexualii in rai?' si „Nu' la intrebarea „Unui homosexual trebuie sa-i fie rusine de ceea ce este?'. De altfel, Sfintia Sa a fost un partener tolerant si diplomat, in ciuda atitudinii generale a ortodoxiei de respingere si combatere a homosexualitatii. Chiar si reprezentantul asociatiei Noua Dreapta si-a expus punctul de vedere cu pertinenta, chiar daca asociatia sa a lansat o campanie de strin­gere de semnaturi care sa scoata homosexualitatea in afara legii.

Conform psihologului de la Accept, Liliana Marin, cele mai intilnite prejudecati referitoare la homosexualitate sint urmatoarele:

1. Barbatii gay sint efeminati. Am intilnit gay cu care nu m-as incumeta sa fac skandenberg si stiu multi hetero care pling la comediile romantice.
2. Gay-ii sint promiscui. Judecind dupa party-uri, cam da, dar o seara in Club A arata asemanator. stiu gay cu viata sentimentala mai stabila decit a mea.
3. Intr-o relatie gay, unul e femeia, altul e barbatul. Aici chiar nu stiu ce sa spun, dar mi s-a povestit ca nu e deloc asa, la fel ca si in cazul pasivitatii. Rolurile se schimba.
4. Devii gay daca te seduce un gay. Iata subiectul unui intreg alt documentar. Pentru ca nu exista inca nici o teorie unanim acceptata in privinta aparitiei manifestarii sexuale de acest tip. Specialistii in domeniu considera ca orien­tarea homo/ bisexuala, asemenea celei heterosexuale, este un dat, nu o alegere.

Ca si documentarul, acest articol nu-si propune sa traga nici o concluzie.

Jean-Lorin Sterian

Foto:Hepta
 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Libertatea
Ego.ro
Publicitate
Antena 1
Unica.ro
catine.ro
Mai multe din lifestyle