Aceste trucuri de comunicare îți vor fi de ajutor în relația cu familia, prietenii, partenerul de cuplu sau colegii de serviciu.
De ce este importantă punerea în aplicare a acestor trucuri de comunicare? Întrucât ceea ce simțim nu este mereu reflectat în cel mai sănătos sau funcțional mod posibil. Pentru că pot exista neînțelegeri sau relații distruse în momente de furie, prin neglijență sau îndreptățire. Mi se cuvine, de ce să acționez diferit și hrănitor și pentru celălalt? Pentru că poate nu am avut cel mai bun exemplu de comunicare în familia din care provenim și repetăm anumite tipare nesănătoase. Iar evoluția se face din pași mici. Ca să ajungem unde ne dorim nu urcăm toată scara dintr-o dată, ci treaptă cu treaptă. Iar asta e valabil și pentru arta comunicării.
Și acum vezi părinți care după ce copilul primește ceva, imediat îl întreabă: cum spui? Este vorba despre banalul mulțumesc. Iar această simplă manifestare a recunoștinței cântărește mult. Celălalt se simte văzut, apreciat, simte că gestul lui contează.
Cât de bine te simți când cineva îți spune bravo, ai făcut o treabă extraordinară, arăți foarte bine astăzi, ce rochie frumoasă ai. De ce nu ai produce și tu această bucurie altcuiva, pe merit! Atenție la complimentele făcute din diplomație sau ca formă de manipulare. Îți vor afecta credibilitatea și nu poți construi o relație autentică pe minciună.
Mulți oameni sunt campioni la scenarii, imaginat lucruri și crearea unui puzzle din informații disparate. Nu ai această superputere de a citi gândurile, așadar, dacă ai o nelămurire, întreabă direct și vei elimina confuzia.
Manifestarea afecțiunii se exprimă separat pentru fiecare, în funcție de cât de dispuși suntem să ne dezvăluim vulnerabilitatea. Iar interesul real pentru o persoană este reflectat și de întrebările legate de starea sa de bine.
O misiune uneori dificilă, indiferent cât de deschiși avem senzația că suntem. Acest act de reparare verbală este obligatoriu să fie însoțit și întărit de partea comportamentală. Fără să îți cauți scuze ori să arunci responsabilitatea pe celălalt. În relații responsabilitatea este 50%-50% pentru fiecare, asumă-ți partea ta.
Și tu și interlocutorul tău aveți nevoie să vă simțiți ascultați. Așadar indiferent cât de incendiară este discuția, lasă-l pe celălalt să își spună punctul de vedere. Simți nevoia să intervii? Notează pe o hârtie ceea ce voiai să spui, iar când vine rândul tău ai informațiile la îndemână, fără să existe riscul să le uiți. Ascultă ca să înțelegi, nu ca să te aperi sau să răspunzi.
… înseamnă să vorbești despre tine. Ce simți, ce comportament te-a rănit, ce ai nevoie de la celălalt. În termeni clari formularea ar fi: eu mă simt…. atunci când… și am nevoie… Partenerul de discuție nu e atacat, întrucât lupa este pe tine, pe emoțiile tale cu care de multe ori nici tu nu ești în contact. Deci pe lângă antrenamentul în comunicare vei exersa și conștientizarea și departajarea a ceea ce simți.
Foto: PR