TOP 15 cele mai bune filme din 2022, pe care merită să le vezi oricând ai ocazia

2022 a fost un an grozav pentru cinematografie, iar filmele de pe această listă dovedesc din plin acest lucru.

De la filme care te emoționa puternic sau te vor face să plângi, până la superproducții cu bugete uriașe și orice alt gen de peliculă la care te poți gândi, anul acesta a existat ceva pentru toată lumea și toate gusturile. Deși este o listă subiectivă, îți garantăm că aceste filme merită văzute sau revăzute oricând ai ocazia. Te vor distra, te vor pune pe gânduri și te vor fascina.


Everything Everywhere All At Once

Chiar și în imensitatea multiversului, șansele ca un film atât de creativ, de emoționant, plin de adrenalină și palpitant, precum Everything Everywhere All At Once, să existe erau minime. Pelicula este o revelație – combinație de comedie brută, SF suprarealist, acțiune inventivă și mize emoționale, epice, toate îl transformă într-unul dintre cele mai magice filme din ultimii ani. Michelle Yeoh este fabuloasă în rolul lui Evelyn, proprietara unei spălătorii cu prea multe gânduri și nu suficient timp – cu prea multe vise și prea puțină dorință pentru a le realiza. După cum se dovedește, asta o face candidatul perfect pentru a lupta împotriva lui Jobu Tupaki, o forță întunecată care a învățat să valorifice puterea multiversului și dorește să-l vadă înghițit de o gaură neagră.


Există lupte cu vibratoare și bucătari-ratoni. Jamie Lee Curtis face kung-fu într-un birou fiscal. Ke Huy Quan oferă monologuri sfâșietoare și îi bate pe oameni cu o borsetă. O scenă aproape tăcută cu două stânci cu ochi devine un extaz cinematografic pur. Dar toată absurditatea din acest film face ca tema tensiunii dintre părinți și copii să fie mai puternică, cu o nuanță suplimentară despre moștenirea culturală și relațiile LGBTQ+. Acest film este dragoste și durere, putere și slăbiciune, lumină și întuneric, toate prinse într-un pachet perfect, nedefinit.


Decision to Leave

Un detectiv pe nume Hae-joon (Park Hae-il) investighează moartea unui bărbat al cărui trup este găsit la poalele unui munte, soția bărbatului, Seo-rae (Tang Wei), fiind suspectată, deși pare un accident sau sinucidere. Hae-joon devine în curând obsedat de enigmatica soție, chiar dacă, în același timp, se distanțează de propria lui soție, iar cei doi încep o aventură, deși dacă există semne că Seo-rae ar putea fi responsabilă pentru încă o moarte suspectă.


Ceea ce sună ca un film noir romantic standard devine, în mâinile legendarului regizor sud-coreean Park Chan-wook (Oldboy, The Handmaiden), ceva elegant, profund și transcendent, cu fiecare imagine compusă ca o pictură și adesea la fel de bogată în semnificații. Obsesia, dorința și regretul pulsează pe tot parcursul filmului, cu personajele sale multidimensionale și intriga cu mai multe straturi care cucerește spectatorul. O bijuterie capricioasă și adesea chiar amuzantă, cu un final de neuitat.


Aftersun

Lungmetrajul de debut sumbru, dulce și subtil al lui Charlotte Wells a fost una dintre cele mai frumoase surprize ale anului, cu povestea sa delicată dintre tânărul tată Calum (Paul Mescal) și fiica sa preadolescentă Sophie (Frankie Corio). Într-o stațiune de vacanță din Turcia, cei doi folosesc timpul prețios pe care îl au împreună înainte de începerea școlii. Sophie începe să vadă lumea puțin diferit; una plină de libertate și de săruturi. Între timp, Calum are demonii săi cu care se confruntă, deși nu vorbește niciodată direct despre asta. Mescal și Corio sunt excelenți, interacțiunea lor pe atât de frumoasă de privit, pe atât de dureroasă. Probabil cel mai bun film britanic de debut din 2022.


The Banshees of Inisherin

Umorul negru obișnuit al regizorului Martin McDonagh și dialogul perfect sunt prezente în The Banshees of Inisherin, dar el a schimbat violența și ironia agresivă a filmelor sale anterioare (Bruges; Seven Psychopaths) cu ceva mai trist, mai ciudat și mai poetic. Aceasta este o comedie dramatică liniștită, la scară mică, ce se bazează pe un dezacord absurd între doi bărbați aparent cumsecade (Colin Farrell și Brendan Gleeson) într-un mic pub de pe o mică insulă irlandeză. Filmul se transformă pe parcurs într-o fabulă bântuitoare și un reminder a cât de grozav actor este Farrell.


Top Gun: Maverick

Cea mai mare plăcere regăsită în Top Gun: Maverick, filmul regizat de Joseph Kosinski, nu o reprezintă nici imaginile uluitoare, nici avioanele marinei americane din centrul acestei pelicule. De asemenea, nu este nici povestea simplă, dar eficientă despre personajele principale. Nu, adevărata putere a lui Maverick este Tom Cruise însuși și modul în care a luat unul dintre rolurile sale cel mai puțin preferate și l-a reinventat ca o metaforă pentru întreaga sa carieră.


Nu numai că Maverick dovedește că încă este cel mai bun pilot de marină, dar și Top Gun: Maverick ne asigură că mai sunt puține vedete de cinema precum cele din spatele aviatorilor. Pe umerii altui actor, acest rol ar fi eșuat, mai mult ca sigur. Cu toate acestea, la 36 de ani de la primul film, Tom Cruise și-a asumat misiunea de a conduce aproape de unul singur un film care a făcut recorduri la box-office și a încântat spectatorii.

Tár

În stilul ei tipic, inteligent și autoritar, Cate Blanchett o interpretează pe Lydia Tár, o dirijoare renumită de la Filarmonica din Berlin, care se pregătește pentru o înregistrare majoră a unei simfonii Mahler. Ea pare a fi o eroină inspirațională, dar pe măsură ce se apropie ziua cea mare, drama lui Todd Field adresează întrebări despre cât de bine s-a comportat Lydia de-a lungul anilor, cât de mult contează eșecurile ei și care ar trebui să fie pedeapsa ei finală.


Cine ar fi știut că două ore și jumătate de conversații despre muzica clasică, sponsorizarea artelor și politicile de gen ar putea fi atât de tensionate și captivante? Tár este o capodoperă care recompensează reinterpretarea și reconsiderarea. Lydia poate că nu a existat niciodată, dar este un personaj pe care nu îl vei putea uita prea curând.

The Woman King

Acțiunea filmului are loc în Regatul Dahomey, actualul Benin, la sfârșitul secolului al XVIII-lea. Nanisca, cel mai remarcabil general al amazoanelor, trebuie să înfrunte invazia franceză și triburile din jur care încearcă să-i distrugă onoarea și să-i înrobească poporul. Această femeie își va conduce armata, inclusiv pe fiica ei Nawi, într-o luptă pentru a preveni distrugerea a tot ceea ce iubesc. În secolul al XIX-lea, amazoanele din Dahomey au condus o luptă acerbă împotriva coloniștilor francezi, sub ordinele generalului Nanisca și a fiicei sale Nawi. Filmul are o distribuție de excepție: Lashana Lynch, Viola Davis, Hero Fiennes Tiffin, John Boyega.

RRR

RRR (sau „Rise! Roar! Revolt!', așa cum înseamnă de fapt) este senzația bombastică indiană de acțiune și muzică ce a luat cu asalt lumea filmului în acest an, cu recenzii elogioase și aprecieri neașteptate, făcându-l unul dintre cele mai bune pelicule din 2022. Amplasată în India anilor 1920, povestea se concentrează pe soldatul Alluri și pe săteanul Komaram, care fac echipă împotriva Imperiului Britanic în căutarea unei fete care a fost răpită.

Filmul are de toate: există un râu în flăcări, o luptă cu un tigru, confruntări intense, supereroi, și, sub toate acestea, o poveste de relații și prietenie. Ah, are și mai multe numere muzicale super captivante. Ce ai putea dori mai mult? Știm că vei spune că un film de trei ore pare prea mult, dar te asigurăm că este unul dintre cele mai distractive și inedite spectacole ale anului.

Nope

O viziune proaspătă și originală de la Jordan Peele va fi mereu de interes pentru spectatori. Dar, chiar și după standardele sale, Nope este un film special – un pas înainte față de Get Out and Us, combinând preferințele sale în materie de horror cu spectacolul SF pentru o peliculă care exploatează dorința noastră de a asista la lucruri spectaculoase. Dacă acest lucru sună sec, Peele își fundamentează preferințele tematice, uneori abstracte, într-un blockbuster palpitant și înfricoșător despre întâlniri cu extratereștri. Nope oferă ceva pe placul fiecărui spectator: scene antrenante, suspans, interpretări memorabile ale lui Daniel Kaluuya și Keke Palmer, efecte speciale și da, extratereștri.

Turning Red

Acțiunea peliculei se învârte în jurul lui Mei Lee, o tânără încrezătoare, ciudățică, în vârstă de 13 ani, care trebuie să se împartă între viața haotică de adolescentă și cea de fată cuminte a mamei. Ming, mama ei protectoare, chiar ușor dominatoare, nu este niciodată prea departe de fiica ei – o realitate cu care Mei nu se împacă deloc. Și, de parcă toate schimbările adolescenței nu ar fi fost suficiente, atunci când devine prea entuziasmată (ceea ce se întâmplă ÎNCONTINUU), tânăra se transformă într-un uriaș panda roșu. O animație spectaculoasă, un scenariu plin de emoție și cu mult umor și acțiune pe placul celor mici, dar și al celor mari.

Prey

Prey, prequel al peliculei Predator, se poate lăuda cu mai multe realizări chiar de la lansare, în vara anului trecut. În primul rând, a făcut o stea de film din Amber Midthunder, al cărei rol, de vânător comanche, este net superior celui de extraterestru avansat tehnologic, și face asta doar cu un arc, un câine și un topor tomahawk. Mai surprinzător, totuși, a fost faptul că a reușit să aducă la viață o franciză care se zbate de zeci de ani și a propulsat-o în vârful topurilor datorită regiei excelente a lui Dan Trachtenberg. Ca să nu mai vorbim de transformarea unui monument al masculinității din anii 80 într-un thriller de acțiune modern, feminist. Prey a reușit să sfideze toate așteptările, este o revenire binevenită pe ecran pentru Trachtenberg și o nouă viață uimitoare pentru demonul care face trofee din corpul bărbaților.

Elvis

Producția se axează pe cariera starului Elvis Presley, regele RocknRoll-ului, și interacțiunea cu managerul său, colonelul Tom Parker. Austin Butler îl interpretează pe Presley, iar actorul și-a luat foarte în serios rolul și trebuie să recunoaștem că asemănărea este incredibilă. În plus, coloana sonoră este una extraordinară, iar regia lui Baz Luhrmann a transformat această odă adusă Regelui într-o experiență hipnotică, un colaj irezistibil de muzică și fragmente de istorie.

Glass Onion: A Knives Out Mystery

Așa cum sugerează și titlul, Glass Onion este un spectacol adesea uimitor din punct de vedere vizual, filmat în tonuri superbe de soare de către directorul de fotografiat Steve Yedlin, toate acestea ascunzând un mister confuz, dar surprinzător de simplu în miezul său. Acel adevărat mister, care se extinde dincolo de un caz de crimă, sugerează că Johnson și starul Daniel Craig văd aceste aventuri cu Benoit Blanc ca fiind și ele memorabile. Accentul sudic amuzant de dubios al lui Craig ne ghidează prin satire ascuțite ale obsesiei Americii pentru bogăție, privilegii și celebritate. Un film care face plăcere spectatorilor, cu o distribuție superbă de vedete (Edward Norton, Kate Hudson, Janelle Monaie, Dave Bautista) care se distrează atât de mult încât rezultatul se dovedește a fi letal.

The Menu

A existat o explozie recentă a filmelor și emisiunilor de televiziune care evidențiază ridicolul celor super bogați, (The White Lotus, Triangle of Sadness, Glass Onion), iar The Menu se încadrează perfect în acest gen. Este ceva distractiv în a-i vedea pe cei bogați realizând prea târziu că sunt în pericol sau că nu-i vor salva nici banii, nici legăturile lor. The Menu servește mai multe feluri de acest gen, fiecare mai periculos și mai tăios decât precedentul.

Trăiești cu speranța că eroina Margot (Anya Taylor-Joy) va reuși să scape în viață, căci, așa cum reiterează filmul de mai multe ori, locul ei nu este deloc acolo. Cu toate acestea, ceilalți oaspeți au fost aleși special pentru experiența culinară, iar disperarea lor pentru exclusivitate îi va duce la pieire. Chef Julian (Ralph Fiennes) și personalul de la Hawthorne sunt imaginea dăruirii, a perfecțiunii și a obsesiilor care vin la pachet cu acest stil de viață. Da, vedem mult sânge și groază, dar Meniul este, de asemenea, foarte distractiv. Merită urmărit și numai pentru a-l vedea pe Chef Julian servind mâncare de cinci stele, dar și insulte de cinci stele.

The Batman

DC Comics încă mai are de lucru în ceea ce privește descoperirea universului său extins (e rândul tău, James Gunn), dar numirea lui Matt Reeves ca regizor pentru a aduce la viață un nou Batman s-a dovedit a fi o mișcare grozavă. El a găsit cumva o nouă cale în drumul bine cimentat al lui Bruce Wayne, în mare parte renunțând la povestea originii pentru a prezenta un erou care își găsește puterea, în timp ce încă se poticnește pe drum.

Robert Pattinson nu face un rol rău ca Batman (deși îi cam lipsește partea emoționantă a lui), bântuit de trecutul său, dar își dă seama ce trebuie să facă în viitor. Paul Dano este înfiorător în rolul criminalului în serie Riddler, Zoe Kravitz aduce spirit și energie cu interpretarea Catwoman, iar Colin Farrell este aproape de nerecunoscut ca viitorul șef al crimei Oswald „Oz' Cobblepot, alias Pinguinul. Deși era loc de mai bine, măcar trebuie apreciate imaginile sumbre, dar superbe, scenele de acțiune și suflul nou adus acestui iconic personaj.

Brian And Charles

Drăguț și amuzant și un fim care te va impresiona cu siguranță. Brian este un excentric singuratic care trăiește singur cu invențiile sale complet inutile (vezi: centură de ouă). Apoi, în mod neașteptat, face un robot pe deplin funcțional, care își pune singur numele de Charles Petrescu. Fermecătorul Charles vrea să învețe și să exploreze, dar începe să se enerveze pe măsură ce Brian încearcă să-l protejeze de o lume aspră și neplăcută care va dori în curând să-l distrugă. Într-un an sumbru, este nevoie de un robot gigantic care adoră varza pentru ne a oferi ceva însorit – iar pofta de viață a lui Charles este exact partea tonică de care aveam nevoie.

Citește și:
10 cupluri celebre care s-au despărțit înainte de nuntă

Foto: PR

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
 
Publicitate
Antena 1
Unica.ro
catine.ro
Mai multe din lifestyle