Tăcerea mieilor: protest în fața cruzimii cu care sunt tratate animalele exportate din România

După ce o navă a eșuat în portul Midia Năvodari și peste 14.000 de oi au murit înecate, activiștii cer oprirea transportului de animale vii.

elle Editorial de ELLE.ro

Text de Noemi Meilman

„CE VREM? STOP VAPOARELE MORȚII! / CÂND VREM? ACUM!”
Asta s-a auzit ieri, 2 decembrie, în fața Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale din bulevardul Carol, în centrul Bucureștiului. Scopul protestului, organizat de Animals International Romania , a fost de a cere sistarea exportului de animale vii din România către destinații din Orientul Mijlociu.
„Drepturi pentru oameni. Drepturi pentru animale. Opriți vapoarele morții. Acum!” – au scandat participanții la protest, reprezentanți ai mai multor ONG-uri, printre care Kola Kariola, Letea Wild Horses, Gabriel Păun de la Animals International, Dan Valentin, unul dintre voluntarii care au salvat cele 254 de oi (student la medicină veterinară și ONG-ist singular la Phrosas Sanctuary), Fundația Vier Pfoten și Kuki Bărbuceanu de la Asociația Animal Rescue and Care și de la organizația pentru bunăstarea animalelor Four Paws. Au fost și iubitori de animale, iar cei care nu au reușit să plece de la muncă (protestul s-a desfășurat între orele 16:00-19:00) au primit de la prieteni sau au distribuit în social media fotografiile și filmele făcute de aceștia.

Pe un ecran mare au rulat în loop filme cutremurătoare arătând condițiile în care sunt manipulate animalele când ajung în porturile de destinație, la temperaturi de peste 45 de grade Celsius uneori, după zeci de ore pe mare, fără apă și mâncare.

O recapitulare și o descoperire tristă: până în 24 noiembrie nu exista un supervizor al condițiilor de transport pentru animalele vii plecate din România, spuneau protestatarii.

The Guardian, New York Times, Libertatea, Adevărul, Hot News au scris despre tragedia petrecută în data de 24 noiembrie în portul Midia, conform protestatarilor, cel mai mare port de transport de animale vii din lume. O navă ce transporta în jur de 14.500 de berbecuți spre Arabia Saudită sau Libia (informațiile din presă diferă) s-a înclinat și ca urmare au murit în chinuri 14.246 dintre animale. Operațiunea de salvare a început abia a doua zi, iar cei care au inițiat-o au fost ONG-urile și voluntarii.

Comisarul european pentru sănătate Vytenis Andriukaitis a cerut României, în data de 25 noiembrie, să suspende exportul cu animale vii din Midia până la terminarea investigației. „Este teribil să vezi așa ceva. Și, sincer, poate mă repet, dar aceasta este încă o ocazie de a ne întreba dacă noi, ca societate, ne dorim să mai vedem astfel de lucruri întâmplându-se. Chiar este nevoie de transportarea animalelor vii?”. Andriukaitis a subliniat că sunt necesare standarde pentru bunăstarea animalelor, care să reflecte punctele de vedere ale cetățenilor europeni, din ce în ce mai atenți la problematica ecologică, umană și socială în domeniul alimentar.

De atunci, însă, alte 9 nave încărcate cu oi au plecat din portul Midia, dintre care numai una a fost oprită, după ce s-a constatat că nu avea suficientă apă și mâncare pentru animalele de la bord, povestește Alina Florescu, voluntar Animals International Romania. Alina și colegii ei s-au întâlnit ieri după amiază, cu puțin timp înainte de începerea protestului, cu reprezentanți ai Ministerului Agriculturii.

Ce au răspuns autoritățile la solicitările ONG-urilor?

– Nu au o dată clară când se va sista exportul de animale vii. Va fi un proces de durată, au declarat aceștia, ce poate începe prin micșorarea numărului de animale exportate. Dar nici pentru asta nu s-a stabilit o dată clară.
– În prezent, România ocupă locul al doilea la nivel mondial în ceea ce priveste exportul de animale vii, și se situează pe primul loc în Uniunea Europeană. Oricum, în ciuda protestelor celor care militează pentru drepturile animalelor, exportul de animale vii a crescut cu 62,5% în doar trei ani. De altfel, România a mai fost atenționată în trecut de comisarul Andriukaitis, care a trimis o scrisoare fostului Ministru al Agriculturii Petre Daea, cerându-i să oprească un vapor care pleca spre Golful Persic în plină vară, ducând la condiții de neimaginat pentru animalele care ar fi murit de vii. Daea a ignorat cererile, în condițiile în care România a devenit cel mai mare exportator de animale vii din UE.
– Până pe 24 noiembrie nu exista un sistem de verificare a condițiilor în care sunt transportate animalele. De la incident, lucrurile s-au schimbat puțin, urmând ca, conform autorităților, vapoarele să fie asistate de un copilot, să fie verificate condițiile de transport, să fie desemnat un veterinar pentru fiecare vapor cargo.
În prezent se lucrează la un proiect de lege în care este implicat și Ministrul Agriculturii, Adrian Oros. Reprezentanții Animals International Romania au cerut să fie instalate și camere de luat vederi în cala în care sunt transportate animalele.
– Autoritățile, care au chemat protestatarii la discuții cu puțin timp înainte de începerea protestului de ieri, au declarat că își doresc să investească în continuare în zootehnie. Protestatarii au subliniat însă că în 2019 discuția despre zootehnie nu mai poate fi sustenabilă, deoarece nu ia în considerare nici bunăstarea animalelor, nici impactul asupra mediului. Conform protestatarilor care au participat la discuțiile din minister, dacă abatorizarea animalelor ar fi făcută în România, dincolo de evitarea unor tragedii, s-ar câștiga și locuri de muncă (în jur de 4.500, după estimările organizațiilor)

Ce se va întâmpla cu oile rămase în viață după tragedia de la Midia?

Au fost 14.600. Au fost salvate 254. Au murit 71. Au mai rămas 183 de berbecuți, după calculele organizațiilor care au coordonat salvarea. În presă se scria joia trecută, cu optimism, că animalele salvate vor fi lăsate în viață, să moară de bătrânețe, după trauma suferită. Alina Florescu a povestit că animalele sunt păzite în acest moment, că sunt hrănite corespunzător. Dar asta i s-a spus. Colegul său a ajuns la ferma unde se află berbecuții, însă ANSVSA (Autoritatea Sanitar Veterinară) nu i-au permis să meargă direct la animalele la salvarea cărora a contribuit.

Ca o concluzie: prim ministul Ludovic Orban a declarat public că oile salvate vor fi gestionate prin ONG-urile care s-au implicat deja. Președintele ANSVSA încă nu a dat semne că ar fi înțeles mesajul.

„Rețelele de socializare și presa au fost importante”, a declarat Alina Florescu, de la Animals International Romania. În așteptarea unei poziții comune a tuturor ONG-urilor implicate și până la întâlnirea la nivel european din 10 decembrie, când va fi discutată și situația transporturilor de animale vii, rămâne măcar faptul că cele comunicate de autorități au devenit cel puțin subiecte de discuție.
Valeriu Steriu, deputat și membru în Comisia pentru Agricultură a declarat că se lucreaza deja la adaptarea legislației care privește transportul de oi și vite. Abatorizarea controlată este, în acest moment, o posibilă soluție.

Petiția care cere sistarea exporturilor de animale vii se poate completaaici.
La momentul publicării acestui text se vehiculează că încă 50 de berbecuți dintre cei salvați săptămâna trecută au murit. Nimeni nu a văzut animalele rămase în viață.

Postările lui Marius Chirca de la Kola Kariola, una dintre organizațiile care au ajutat la salvarea animalelor, conțin informații utile despre starea oilor.

Citește și:
Fiica lui Laurette Atindehou, victima rasismului din școlile din România

Foto și text: Noemi Meilman

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Libertatea
Ego.ro
Publicitate
Antena 1
Unica.ro
catine.ro
Mai multe din lifestyle