Daca ma aflu pe strada si cumpar paine sau iau un taxi', spune ea, nu stie nimeni cine sunt'. Este exact asa cum vrea, pentru ca Guillem dispretuieste mult moneda moderna a faimei. Cand era copil, marturiseste ca ii era frica de toate. Daca un strain vorbea cu ea, se simtea ca si cum ar fi fost violata. Dansul i-a oferit modalitatea de evadare.
Celebritatea si faima nu au ocolit-o insa, fie ca si-a dorit, fie ca nu.
Intalnind talente cu o mentalitate diferita, caractere, culturi diferite, care au propria lor viziune asupra dansului, aceasta reprezinta de fapt un mod de a invata despre viata si a patrunde in colturi diferite ale unei discipline care inseamna mai mult decat cele doua categorii „clasic' si „contemporan'. Am avut sansa sa traiesc aceste experiente atunci cand Rudolf Nureyev era director al Operei din Paris si i-a invitat pe Bob Wilson, Forsythe si pe multi altii. Acest lucru mi-a provocat dorinta de a merge mai departe pe acest drum', declara Guillem
Rudolf Nureyev, directorul Operei din Paris, pe cand se afla in corpul de balet ii semana mult. Disperat sa gaseasca modalitati pentru a-si depasi singuratatea.
Intr-una din primele ocazii in care Nureyev a vazut-o jucand pe scena a fost atat de impresionat, incat a iesit la finalul spectacolului sa anunte publicul ca a fost promovata ‘étoile la doar 19 ani. Ce a vazut in ea?
Nureyev, crede ea, putea trece peste oricine pentru ca cei din jur erau deja la podea cand se uita la ei. Le era frica de cine credeau ei ca este. Ea nu a fost la podea. A invatat, in schimb, de la el. S-au certat chiar de la inceput. Nureyev a spus ca Guillem a fost singura femeie pe care a intalnit-o cu care s-ar fi putut casatori.
In spectacolul de aniversare a cei 50 de ani ai sai, cand Nureyev era deja bolnav, a dansat Giselle cu Guillem la Covent Garden si a prezentat-o publicului britanic. La lasarea cortinei, desi a fost un spectacol de adio pentru el, aplauzele erau pentru ea. El a impins-o in fata sa le primeasca.
Asadar, in ciuda succesului, locuieste aproape anonim in Londra si evadeaza din cand in cand la casa ei din St. Paul de Vence din sudul Frantei, unde ii este rezervata o masa la restaurantul lui Matisse si al lui Picasso, Colombe dOr.
Isi protejeaza intimitatea protejandu-si imaginea. Oamenii nu o recunosc pentru ca nu apare la televizor. A insistat de-a lungul anilor sa nu fie filmata. De ce? Ar vrea ca doar cele mai bune dansuri sa fie pastrate si cum ar putea sti dinainte daca va fi un spectacol bun? Baletul filmat, in opinia ei, nu are gust, vibratie si nici parfum.
Datorita obsesiei pentru imaginea corpului sau – pana la urma, isi petrece fiecare zi perfectionandu-l – nu e o surpriza, poate, ca partenerul ei din ultimii 17 ani, Gilles Tapie, este singurul fotograf in care are incredere deplina sa o fotografieze. Dar nu vrea sa vorbeasca despre relatia lor.
Este o diva, dar cererile ei se limiteaza la faptul ca personalul ii lasa un pachet cu bomboane cu lemn dulce colorate, in sertar.
La Bucuresti, va dansa alaturi de coregraful Russell Maliphant, pe 22 octombrie, pe scena Teatrului National. Cum isi alege partenerii de dans? Sunt foarte pretentioasa. Este important sa „vorbesti' aceeasi limba pe scena, sa fii inteles de catre public. Cu partenerul tau, daca nu gandesti in acelasi fel, vei sfarsi prin a dansa fiecare intr-un balon diferit si asta devine plictisitor', afirma Guillem.
Iar cea mai senzationala balerina a lumii nu isi permite sa se plictiseasca. Si pentru ca nu e deloc usor sa fie ea insasi. Tot ceea ce face, face singura. Inainte de a urca pe scena in marile roluri clasice, i se face frica. Nu e niciodata sigura ca va reusi. Si atunci, viata merge inainte cu inca un pas, dupa celalalt pas… Dansand…