50% dintre cei care au participat la cel mai recent survey derulat de eJobs România au declarat că au aplicat la cel puțin un job în ultima lună, cu intenția de a-și schimba locul de muncă până la finalul anului.
De altfel, anul acesta a fost unul intens în ceea ce privește intențiile de angajare ale românilor – 85% din respondenți au aplicat cel puțin o dată de la începutul anului. Doar 8,4% dintre respondenți sunt suficient de mulțumiți de joburile lor actuale, motiv pentru care ultima oară când au aplicat a fost în urmă cu mai bine de doi ani.
Încurajați de numărul mare de joburi disponibile pe piață, candidații încep să fie din ce în ce mai atenți la procesul de recrutare și au așteptări mari de la angajatori. Pentru 7 din 10 candidați felul în care le vorbește recrutorul este cel mai important aspect din cadrul unui interviu de angajare și unul dintre factorii în funcție de care decid dacă să accepte sau nu o ofertă de angajare.
52% dintre respondenți își doresc să aibă cel puțin o întâlnire și cu cel care ar urma să le fie manager direct. Feed-back-ul de după interviu, răspunsurile pe care le primesc de la recrutor, dar și felul în care arată compania sunt alte elemente de care țin cont candidații și care pot face diferența dintre o ofertă acceptată și una refuzată. Aproape 20% dintre respondenți au specificat că își doresc ca interviurile de angajare să nu dureze mai mult de o oră.
'Candidații știu din ce în ce mai bine ce își doresc de la un loc de muncă, de la un angajator, de la managerul direct, de la colegi, de la recutor și așa mai departe. Au un nivel tot mai ridicat de așteptări și 'amendează' tot iese din acest cadru. Astfel, 62,5% dintre participanții la studiu sunt deranjați atunci când primesc întrebări-clișeu care nu au legătură cu poziția pentru care au aplicat. Aproape la fel de mulți includ în acelși top lipsa informațiilor despre salariu, întrebările despre viața personală ori atitudinea distantă din partea recrutorului. Din fericire, în ultimii doi ani, recrutorii au început să lucreze în această direcție și să îmbunătățească procesele de recrutare, arătând o preocupare din ce în ce mai mare în direcția dezvoltării propriului brand de angajator', spune Bogdan Badea, CEO eJobs România.
Etapa recrutării nu este singurul hop pe care trebuie să-l depășească recrutorii. La fel de delicată este și prima lună petrecută de noii angajați în companie, respectiv onboarding-ul, așa cum este cunoscut în industrie. Asta pentru că după prima lună angajații au deja conturat un plan cu privire la durata pe care o vor petrece în companie și știu dacă există o compatibilitate reală între ei și noul job. În aceste condiții, este important să aibă un plan clar, pe pași, de integrare în echipă (aspect menționat de 62% dintre respondenți), să aibă un coleg cu experiență care să-i introducă, pas cu pas, în universul echipei; să fie implicați în proiecte încă de la început sau să primească feedback constant de la manager. 28% dintre respondenți ar prefera să aibă parte de o perioadă de adaptare, în care să se acomodeze fără să primească responsabilități sau proiecte de lucru.
82% dintre cei care caută un loc de muncă o fac prin intermediul platformelor de recrutare online. Al doilea cel mai utilizat canal pentru depunerea aplicărilor sunt website-urile angajatorilor. 23% folosesc în acest scop și rețelele de socializare, iar 19% dintre candidați au menționat că încearcă să se angajeze și prin intermediul târgurilor de job-uri.
'Și când vine vorba despre cum ar trebui să arate un anunț de angajare candidații știu foarte bine ce își doresc. Vor să fie cât mai detaliate cerințele postului, obligatoriu salariul și beneficiile extrasalariale să fie la vedere și, din ce în ce mai mulți, își doresc anunțuri care să iasă din tiparul clasic. Sunt mai atrași mai degrabă de anunțurile foarte vii, ca imagine și, dacă este posibil, să includă și o componentă video', adaugă Bogdan Badea.
Studiul a fost realizat în perioada 1-19 noiembrie, pe un eșantion de 1.493 de respondenți.