Am minti daca am spune ca nu ne uitam cu mare atentie la odraslele celebritatilor. De ce, totusi, asta nu ne face sa ne expunem mai putin propriii copii?
S-a umplut Internetul de copii in ultima vreme, nu-i asa? Sunt mai ceva decat pisicile care continua inca sa conduca lumea virtuala, dar cu sanse din ce in ce mai slabe de a-si pastra locul nederanjat pentru mult timp. Cum de ce? Pentru ca le fac apriga concurenta pustii, si nu ma refer doar la cei ai colegelor noastre de birou, ci mai ales la cei ai celebritatilor. Am inceput sa ma gandesc la treaba asta cand, la ceremonia MTV Video Music Awards de anul acesta, Beyoncé a avut un recital rasunator care s-a incheiat cu proiectia unui filmulet aparent intim, de familie. In clip, Beyoncé impreuna cu sotul ei alergau nestingheriti si bine luminati pe o plaja, catre fiica lor, Blue Ivy Carter, cu care impartaseau apoi momente de tandrete pe care, e drept, le poti vedea in orice familie fericita, dar care par un pic nelalocul lor cand apar in mijlocul unei gale transmise live in toata lumea.
Dupa aceea am inceput sa-mi dau seama ca din ce in ce mai multi copii celebri sunt chiar sub nasul nostru. Micuta Blue Ivy, despre care va spuneam, a ajuns chiar intr-un top al celor mai sic copii, alaturi de Harper, Brooklyn, Cruz si Romeo Beckham, Suri Cruise, Willow Smith, Maddox si Shiloh Jolie Pitt. Asta ca sa nu mai vorbesc de North West sau de micul print George, doua dintre odraslele celebre ale caror nasteri au fost atent disecate de comunitatea online, insa doar dupa ce sarcinile mamelor lor au fost plasate sub lupa, judecate aspru sau au lansat chiar trend-uri, in functie de felul in care viitoarele mame alegeau sa isi camufleze sau sa isi expuna regiunile abdominale.
Ei, si gandindu-ma la tot acest fenomen, n-am putut sa nu imi amintesc si de acele vremuri in care nici macar nu se stia ca o celebritate asteapta un copil, cand fotografiile cu micutii descendenti ai starurilor nu apareau ani de zile, iar cand in cele din urma ieseau la lumina, deveneau obiectul unor procese sau al unor contracte foarte consistente cu publicatiile de scandal. Pentru ca, pana la urma, stiam ca unele vedete au copii, dar parca nu ii vedeam niciodata. Iar asta m-a facut sa ma intreb ce anume a schimbat trend-ul discretiei si al pastrarii vietii private… in privat.
Am incercat pentru o vreme sa dau vina pe Kim Kardashian si pe toata aceasta cultura a reality show-urilor, pe cei care au vandut presei tabloide imagini cu propriii copii, pe paparazzi, am ajuns chiar si la acea prima fotografie a unei femei goale si insarcinate pe coperta Vanity Fair (era vorba despre Demi Moore, iar anul de gratie era 1991). Si tot nu am reusit sa pun degetul pe evenimentul acela care a generat acest flux consistent de imagini foarte publice ale copiilor starurilor. Dar poate ca aveam dreptate, poate ca totul s-a schimbat atunci cand Demi Moore a decis sa isi expuna burta de gravida pe coperta unei reviste, in acel numar care ne-a convins pe toti ca, iata, pana si vedetele poarta prunci si nasc. Daca stau sa ma gandesc mai bine, poate ca de atunci a inceput si aceasta manie a „burticii sau baby bump, care este speculata imediat ce o femeie cat de cat celebra alege sa poarte o rochie care nu este mulata sau este fotografiata band apa la restaurant in loc de sampanie. Pentru ca, serios vorbind, sunt o multime de site-uri si de publicatii care si-au construit reputatiile bazandu-se pe ghicitul in burta – oricat de ireal ar suna.
Si unde mai pui ca din ce in ce mai multe femei insarcinate celebre decid sa isi continue munca, jucand in filme, inregistrand piese si aparand in turnee de promovare pana in ultimul trimestru de sarcina? Ultimii ani ne-au adus o multime de gravide pe covoarele rosii ale lumii, semn ca mentalitatile despre aparitiile starurilor au inceput sa se schimbe. Asta pentru ca, in era noastra, faima cere sacrificii si, oricat de putin chef ar avea o vedeta avansat insarcinata sa apara pe tocuri in timp ce picioarele i se umfla din cauza retentiei de apa la o ceremonie de decernare de premii, ea se vede nevoita sa ramana la lumina cat mai mult timp, pentru ca lunile de pauza se dovedesc daunatoare pentru afaceri.
Poate, deci, nu este vorba aici despre copiii celebri care devin din ce in ce mai vizibili. Poate, ca de fiecare data atunci cand vorbim despre copii, ar trebui sa discutam mai intai despre deciziile parintilor. Si se pare, la o prima vedere, ca ei sunt cei care aleg sa isi expuna vietile de familie in fata tuturor celor care vor sa se uite. De fapt, maternitatea a devenit, dintr-o chestiune ascunsa publicului, chiar o sursa de venit, mai cu seama ca exista deja o clientela dornica sa empatizeze cu viata si nevoile starurilor.
Dupa ce a devenit mama, Alicia Keys a lansat o aplicatie cu povesti. Nu e singura. Madonna si Julianne Moore au scris si ele carti pentru copii, unele mai bune decat altele, desigur. Dar seriile The English Roses si Freckleface Strawberry vorbesc despre probleme cu care cei mici chiar se confrunta. Deci poate ca, in cazul vedetelor mentionate aici, este vorba despre descoperirea unor alte aptitudini si preocupari care nu aveau cum sa apara atunci cand ele nu aveau copii. Pe aceeasi linie se inscrie si Goop, site-ul de lifestyle al lui Gwyneth Paltrow, care vorbeste, printre altele, si despre felul foarte strict si sanatos in care a ales sa isi creasca copiii.
Apoi Jessica Alba, care si-a infiintat afacerea, The Honest Company, in urma cu doi ani, are acum o linie de produse organice pentru bebelusi, inspirata chiar de greutatile pe care ea insasi le-a intampinat atunci cand a cautat biberoane sau scutece din materiale cat mai naturale. Ca sa nu mai vorbim despre linia de haine a Jessicai Simpson, care a beneficiat de perioadele de sarcina ale fondatoarei, caci colectiile maternity s-au vandut ca painea calda in perioadele in care vedeta era fie insarcinata, fie incerca sa isi ascunda kilogramele castigate in acea vreme.
Unele dintre mamele celebre si-au impus roluri inca mai ambitioase, desi nu la fel de profitabile. Brooke Shields a vorbit deschis despre depresia post-partum care a afectat-o dupa nasterea fiicei ei, iar scandalul care a urmat si in care a fost implicat mai cu seama Tom Cruise nu a facut altceva decat sa atraga atentia asupra acestei probleme despre care se vorbise prea putin pana atunci. Jenny McCarthy a devenit o activista pentru promovarea terapiilor alternative pentru autism dupa ce fiul sau a fost diagnosticat cu aceasta boala. Vedeta a inceput deci sa scrie carti de parenting si sa se impotriveasca vaccinarilor, despre care crede (nu tocmai intemeiat) ca ar determina aparitia bolii.
Dar, din orice motiv ar face-o, vedetele – care pana acum ceva timp ne dadeau doar lectii de muzica, actorie si moda – devin repere si cand vine vorba de cresterea copiilor. Iar publicul le supune unori presiuni uriase: nu ne mai ajunge ca ele sa fie doar bune in profesia lor sau extraordinare in aparitie. Altfel nu s-ar explica de ce judecam atat de aspru orice gest pe care il fac in calitate de parinti. Ganditi-va doar la Suri Cruise ca sa va aduceti aminte ce inseamna ca un parinte sa isi vada fiecare act atent monitorizat. Da, poate ca veti spune ca este pretul pe care il platesc pentru celebritate, mai ales ca vorbim aici de un copil care a aparut, la doar cateva luni, coafat, in revista Vanity Fair.
Voi cum v-ati simti daca pantofii sau gustarile copilului vostru ar fi analizate de mii de oameni? Sau daca, cum i s-a intamplat Angelinei Jolie, ati fi criticata pe mapamond pentru ca va incurajati fiica sa poarte haine baietesti? Una peste alta, multe vedete par sa-si fi acceptat deja inca un rol public, acela de parinti, pe care se straduiesc sa-l joace cum se pricep mai bine. Daca unele militeaza pentru organizatii care se ocupa de copii folosindu-se de imaginile propriilor progenituri ca sa-si promoveze cauzele, altele isi asuma statutul de super-mame din ratiuni ceva mai comerciale. Uitati-va doar la un episod din reality show-ul True Tori, despre viata lui Tori Spelling, ca sa intelegeti despre ce vorbesc. Atat emisiunea, cat si site-ul ei de petreceri pentru copii inseamna pur si simplu expunerea directa a unor minori care poate ca nu ar fi de acord cu asta, din ratiuni pur comerciale, in vreme ce mama lor, vedeta spectacolului, comenteaza la infinit pe tema atat de delicata a maternitatii sub lupa paparazzi-lor.
Si este ceva nefiresc aici, asa cum este in toata aceasta poveste in care fotografiile cu copii sunt folosite de vedete ca sa stranga like-uri si follower-i pe retele de socializare, fiind de data aceasta postate chiar de catre parinti, si nu de paparazzi dornici de castig rapid. Celebritatile au ajuns, in parte, sa legitimeze chiar actele impotriva carora se revoltau cu doar cativa ani in urma, fie pentru (mai multa) popularitate, fie din dorinta de a arata lumii intregi ca au totul.
Numai ca, in toata aceasta batalie pentru faima si like-uri, mai exista cateva mame faimoase (Jennifer Garner si Halle Berry, printre cele mai proeminente) care apar in fata tribunalelor aparand inversunat dreptul la viata privata al propriilor copii si povestind despre hartuirile carora le cad victime micutii. Dar cazurile lor sunt din ce in ce mai putine, iar vocile le sunt din ce in ce mai stinse. Si trec neluate in seama atunci cand Kim Kardashian ajunge pe primele pagini ale tabloidelor impingand un carucior in care troneaza micuta North West (care a aparut deja in Vogue si CR, accesorizata cu Chanel, la varsta de un an) sau cand Blue Ivy urca pe scena Video Music Awards sa isi felicite mama. Si noi ramanem cu intrebarea: cat de normal este ca fotografiile copiilor sa fie raspandite peste tot? Si cat de firesc este sa privim spre gesturile celebritatilor ca si cand ele ar putea sa ne invete mai bine cum sa ne crestem copiii?
Foto: Instagram