Cum să fii eficientă la serviciu când te gândești la concediul pe care l-ai ratat, sau cum să evadezi la final de săptămână în locuri idilice, dar mai izolate? Câteva trucuri psihologice îți vor fi utile.
În general vara te distrage și nici vorbă să mai fii eficientă la serviciu. Iar condițiile actuale contribuie și ele la acest fapt probat în anii anteriori. Săptămâni întregi ai fost izolată la domiciliu. Apoi călătoriile au fost drastic limitate. Poți pleca în țară, dar alegerea locației este și ea delicată întrucât e indicat să eviți aglomerația. Dacă lucrezi de acasă din punct de vedere psihic nu îți este ușor. Deci sezonul estival în sine nu e singura problemă. Cauți soluții? Iată câteva metode validate psihologic.
Pentru a fi eficientă la serviciu, concepe o rutină pe care să o respecți cu strictețe. De multe ori atât de dorita flexibilitate lucrează împotriva ta. Așadar ai o oră anume la care te așezi în fața calculatorului, mici pauze la ore fixe, nu sari peste prânz și nici nu lucrezi peste program. O prietenă vrea să stați de vorbă 10 minute despre noua ei tragedie sentimentală? Știi din start că nu vă rezumați doar la 10 minute. Amână conversația pentru momentul când ai încheiat programul de lucru. O distragere o atrage după sine și pe a doua, a treia, iar tu realizezi că iarăși ai rămas în urmă, ai mult de lucru, iar cheful s-a dus pe geam și s-a topit… nu de la caniculă.
Dimineața ești mai odihnită, ai forțe proaspete și teoretic mai mult curaj să începi lucrul cu acele sarcini pe care de la jumătatea zilei le tot amâni și nu ai resurse pentru ele. Fă o listă cu tot ce ai de făcut, pune-le în ordine în funcție de cât de importante, prioritare sunt și atacă prima dată nivelul de dificultate cel mai înalt. Restul vor părea floare la ureche, sau oricum mult mai simple.
Câteodată e înfricoșător să iei profesional taurul de coarne, tocmai pentru că discutăm de o complexitate ridicată. În acest caz ești demotivată, temătoare și deloc eficientă la serviciu. Împarte sarcina aceea grea în altele mai mici! Vei constata evoluția treptată, vei căpăta mai multă încredere în tine, iar dacă înveți și lucruri noi cu această ocazie ele se vor fixa mai bine.
Pur și simplu nu mai ai idei. Nu mai știi cum să abordezi problema profesională care te provoacă teribil? Fă o scurtă pauză și socializează cu colegii la o cafea, la telefon, în pauza de prânz. O rupere de ritm resetează mintea și inspirația poate veni din cele mai surprinzătoare surse.
Mesajele amuzante pe grupurile de Whatsapp sau Facebook? Telefoane de la părinții care vor să-ți povestească ce au mai gătit sau au plantat în grădină? Minute de scroll pe social media? Pauza te încarcă energetic și cu resurse, distragerile îți scad eficiența. E bine să știi ce te scoate din ritm, tocmai pentru a evita acele activități.
Dacă pe o foaie sau o agendă tai din listă task-urile rezolvate, observi concret în ce punct te afli. Sau la un interval de timp anume monitorizezi ce ai realizat pe ziua respectivă sau de la ultima verificare. E o modalitate de a îndepărta gândurile negative de genul: sunt ineficientă, nu am rezolvat nimic etc. Și dă-ți voie să te premiezi. Dacă la finalul zilei de muncă nu te așteaptă nicio recompensă, motivația e în ape tulburi. O plimbare în parc, antrenament la sală, întâlnire cu prietenii… o activitate care îți face plăcere și alungă stresul. Mai ales o activitate pe care o poți asocia cu vara căreia în curând îi vei duce dorul.
Foto: PR