Dacă este vară îți spui că ești mai puțin eficientă deoarece gândul la vacanță sau weekend-uri la mare funcționează ca o veritabilă distragere. Vremea urâtă te face să vrei să fii în pat, cu o ciocolată caldă și o carte bună. Dar nu doar condițiile meteorologice îți pun bețe în roate când vine vorba de rezultatele bune la serviciu.
Te aglomerezi
Sau singură îți faci viața mai grea. Întâlniri pe zoom, ori în celălalt capăt al orașului, rapoarte de predat sau diverse task-uri de finalizat urgent. Îți spui că le poți face pe toate. În paralel și în viața personală ți-ai programat diverse activități, așa că ești aglomerată de la A la Z. Pe lângă oboseala fizică se instalează și o oboseală mentală care, desigur, îți îngreunează semnificativ ritmul de lucru.
Începi cu sarcinile mai ușoare
Așa că mai bei și o cafea cu colegii, îți suni familia să vezi ce fac părinții sau copii, te apuci să faci curat în mail-uri sau pe desktop. Doar îți spui că ai timp suficient și te comporți ca atare. Știi cât de rapidă ești cu task-urile ușurele. Până când intri în mod real în criză de timp, iar acolo unde discutăm de un grad înalt de dificultate devii panicată, tinzi să stai peste program.
Amâni…
… pe un termen nedefinit. Că nu ai chef, te doare capul, te simți obosită, abia a început săptămâna sau tocmai te-ai întors din vacanță. Procrastinarea este un inamic frontal al eficienței. Mai bine faci lucrurile încât și sigur decât deloc.
Nu te recompensezi
Cine spune că recompensele sunt doar pentru copii? Fie că discutăm de un ceai bun, o cafea aromată, o salată de fructe, o pauză puțin mai lungă sau laude pe care să ți le aduci singură. Recompensele condiționează creierul. Știi că după ce ai avut o reușită vei primi ceva ce îți aduce plăcere.
Pierzi timp cu lucruri fără miză
Ai de făcut ceva și pe parcurs descoperi că ai o hibă într-o anumită zonă. În loc să mergi mai departe și să îți finalizezi task-ul, te concentrezi pe acel aspect care nu este nici urgent, nici esențial pentru ce ai tu de făcut. Este ok să te pui la punct, atunci când ai timp pentru asta și nu există ceva care este prioritar.
Gestionează distragerile
Cu alte cuvinte scoate-ți notificările pentru social media, nu e nevoie să verifici constant cine ce a mai postat. Nu e necesar nici să stai de vorbă minute bune cu prietena care are o pauză și chef de discuții. Nici să îți verifici frenetic e-mailul când tu ai ceva de predat, iar colegii depind de munca ta. Apare o situație deosebită? Fii convinsă că vei fi sunată. Studiile spun că mintea noastră are nevoie de circa 15 minute pentru a se regrupa după ce a fost distrasă, de ce să creezi acest interval inutil?
Citește și:
Tipuri de comportamente toxice acceptate și validate social
Foto: PR