Din 2016, Simona Panait este Head of Marketing Samsung România și Bulgaria. Am stat de vorbă cu ea pentru a afla cum se se raportează la diferitele tehnologii bazate pe AI, care sunt obstacolele pe care femeile încă le întâmpină în domeniul IT&C, dar și cum alege să își petreacă timpul atunci când nu implementează proiecte inovatoare și curajoase.
Ca specialist în marketing, am fost mereu motivată de dorința de a lucra pentru branduri care au un impact real în societate. Cred că trăim într-o perioadă în care brandurile care contează fac parte din „cultura socială', pot îmbunătăți viața de zi cu zi a oamenilor și genera conversații care duc la progres și schimbare. De aceea, am fost mereu atentă ca alegerile mele profesionale să oglindească această filosofie personală. După aproape 8 ani în care am ocupat funcția de Head of Marketing pentru Samsung România și Bulgaria, pot spune că sunt privilegiată să lucrez pentru o companie care nu doar își propune să creeze produse superioare din punct de vedere tehnologic, ci care are o filosofie de business centrată în jurul unui principiu simplu: să ofere acces la inovație care poate contribui la crearea unei societăți globale mai bune.
2. Ai putea să ne vorbești puțin despre acești ultimi opt ani și despre evoluția personală, dar și a brand-ului?
Ultimii 8 ani au fost un carusel plin de provocări și descoperiri, atât din perspectivă personală cât, mai ales, profesională. Ca parte din povestea Samsung, am fost martoră la evoluția și povestea unei companii care a urcat în top 5 cele mai valoroase mărci la nivel global, care câștigă an de an cele mai prestigioase premii pentru inovație tehnologică, care continuă nu doar să inoveze în interiorul unei categorii de produse ci să își definească propriile categorii. Am văzut cum sustenabilitatea este mai mult decât un capitol dintr-un raport anual de business și devine o componentă strategică a modului de a face business. Am înțeles că pentru a fi cu adevărat responsabil față de lumea din jur, trebuie să îți schimbi fundamental filosofia de a face lucruri, să gândești produse de la zero având consumatorul și sustenabilitatea în focus.
Cât despre evoluția personală, în acești 8 ani cred că mi-am cristalizat interesul față de strategie de brand și de data driven marketing, mai ales pentru zona de mentorat. Lucrând alături de mulți experți în comunicare și marketing, mi-am descoperit a doua pasiune, aceea de a ajuta alți profesioniști și colegi să avanseze în carieră, făcând performanță și descoperind ce este valoros pentru ei.
Ca fire, sunt o persoană rezilientă, conștientă că nu putem evolua dintr-o situație de confort. De aceea, cred că cele mai mari reușite din ultimii ani au apărut din momente care ne-au provocat să găsim soluții creative. Am reușit în acest timp să construim un brand puternic pe piața din România, lider în diverse categorii (mobile, televizoare, electrocasnice), reușită la care au contribuit atât inovațiile de produs, cât și campaniile de marketing ce au deschis noi canale de comunicare cu publicurile noastre țintă. Doar în ultimul an, campaniile Samsung România au fost recunoscute pe plan local și internațional, în competiții precum Golden Drum, Webstock, PR Awards, Comma, European Digital Skills Awards sau Luum Awards. Sunt extrem de mândră de echipa de marketing Samsung România, de cei 18 specialiști care se străduiesc zi de zi să fie relevanți în comunicarea cu utilizatorii noștri. Alături de ei, am construit mesaje și campanii croite pentru fiecare tip de public țintă: alături de generația Z, ne-am declarat #AllOut față de lucrurile care îi pasionează și am descoperit alături de ei care sunt provocările și temele relevante pentru ei. Am sărbătorit „fetele care schimbă jocul' și care demontează stereotipurile din gaming. Continuăm să credem în puterea tinerilor de a face ziua de mâine mai bună prin imaginație și tehnologie, căutând an de an și premiind cei mai inovatori elevi din liceele din România, în cadrul Solve for Tomorrow. Am continuat să găsim instrumente și locuri surprinzătoare în care să ne întâlnim cu consumatorii noștri, fie că vorbim de parteneriate precum cel cu Noaptea Muzeelor pentru care am creat prima galerie de autorportrete create cu ajutorul AI, sau de lansări în spații inedite, precum lansarea Galaxy Z Flip5 și Z Fold5 ce a deschis prima oară ușile muzeului MINA (Muzeul Imersiv al Noilor Arte).
4. Cum te raportezi la eșec?
Cred că este important să învățăm din orice lucru, că e succes sau nereușită. Pot numi eșec doar momentul în care încetăm să ne mai punem întrebări, să mai fim curioși sau să mai încercăm să facem lucruri.
5. Simți că sectorul IT&C mai este perceput ca un domeniu dominat în mare parte de bărbați? Care sunt provocările pe care femeile le întâmpină în acest sector?
Sectorul IT&C a fost și este, în continuare, un domeniu dominat de bărbați, dar în care prezența femeilor începe să fie din ce în ce mai des remarcată. Dincolo de statisticile care sunt clare (doar 1 din 3 angajați în industria tech e o femeie1), companiile încep să facă eforturi semnificative pentru a micșora acest dezechilibru de gen. La Samsung, credem că o organizație nu poate crește decât prin reprezentarea corectă a tuturor punctelor de vedere și că putem evolua doar printr-o atitudine incluzivă cu toate persoanele.
Însă, dincolo de eforturile companiilor în acest sens, cred că tinerele care aspiră la o carieră în tech trebuie să înceapă să vadă mai des exemple și modele de succes în acest domeniu. E nevoie să construim pârghii și platforme pentru femeile care fac deja performanță în această industrie. Nu în ultimul rând, educația începe devreme, iar fetele care doresc să aibă rezultate în STEM trebuie să înțeleagă că pot fi la fel de performante în acest domeniu ca băieții. Prin intermediul SEED (Samsung Ecosystem for Education Development), ne propunem să aducem tehnologia mai aproape de peisajul educațional din România iar prin competiția Solve for Tomorrow, elevii și elevele din România își pot pune creativitatea și gândirea inovatoare la lucru pentru a găsi soluții tehnologice la problemele actuale ale societății.
6. Ce ne poți spune despre felul în care îți conduci echipa? Care sunt lucrurile cele mai importante pe care ai învățat că trebuie să le faci în postura de Head of Marketing Samsung România și Bulgaria?
S-ar putea ca răspunsul meu să pară contraintuitiv, având în vedere că lucrăm într-o industrie în care vorbim mult despre inteligență artificială, algoritmi și mecanisme de învățare. Ca lider, am învățat să pun mai degrabă accent pe cultură, pe dezvoltarea abilităților interpersonale și pe valorizarea inteligenței emoționale pentru a putea lucra mai eficient ca o echipă. Dincolo de ceea ce tehnologia ne furnizează, acces la date și la algoritmi, cred că rolul nostru de specialiști în marketing este de a exersa în fiecare zi „mușchiul' empatiei, de a ne dezvolta și cultiva abilitatea de înțelege lumea în care trăiesc utilizatorii noștri, pentru a putea să le oferim produsele care le fac cu adevărat viața mai ușoară.
Pe scurt, îmi place să cred că le ofer colegilor din echipă spațiul și confortul de a se dezvolta atât ca oameni cât și ca profesioniști, având relaxarea mintală de a putea greși și curiozitatea de a învăța din greșeli. Așa cum repet mereu, dacă nu am greșit niciodată, înseamnă că nu ne-am asumat niciun risc.
7. Care este proiectul care ți-a adus cea mai mare satisfacție și împlinire?
Îmi sunt aproape toate proiectele și campaniile derulate de Samsung România în cei 8 ani, însă recunosc că voi rămâne mereu mândră de proiectul Solve for Tomorrow. Idee cu idee, proiect curajos cu proiect curajos, această competiție, care anul trecut a ajuns la a 3-a ediție, mi-a schimbat total percepția despre generațiile care vin din urmă. Am descoperit că tinerii sunt un rezervor inegalabil de imaginație și creativitate, că dacă le dăm șansa și le creăm un spațiu unde să se exprime, soluțiile lor pentru viitor ar putea să fie cu adevărat revoluționare. De la robotul logoped menit să ajute, cu ajutorul inteligenței artificiale, copiii care au dificultăți de exprimare la reinventarea platformelor petroliere în zone ecologice, tinerii români au soluții care ar putea să fie cheia pentru un mâine mai bun.
8. Ce lucruri crezi că se vor schimba în domeniu în viitorul apropiat? Cum îi vezi evoluția și cum arată ta agenda ta pentru 2024?
2024 este, cu siguranță, anul în care AI-ul va deveni parte din cotidianul nostru. Tehnologiile pe bază de inteligență artificială sunt atât de aproape de noi, încât deja nu mai suntem conștienți de modalitățile în care ne simplifică viața. Cred că vom începe să utilizăm mai mult astfel de tehnologii în domenii creative, ceea ce mă face să fiu mai atentă și la dezbaterile despre modul etic de utilizare a inteligenței artificiale în marketing și comunicare.
Cât despre planurile mele pentru 2024, ea a început și va continua sub semnul AI și a viziunii Samsung 'AI for All' enunțată la CES, în ianuarie, în care am evidențiat modul în care tehnologia AI va fi integrată în toate produsele Samsung astfel încât, din fundal, ea să îmbunătățească viața de zi cu zi a oamenilor.
Vara aceasta va fi una, cu siguranță una foarte activă. Ne propunem să trăim, alături de consumatori, emoțiile celor două evenimente sportive importante de anul acesta – Campionatul European de Fotbal și Jocurile Olimpice. Samsung este și sponsor global al Jocurilor Olimpice de la Paris, așa că abia așteptăm să le arătăm pasionaților și nu numai ce am pregătit special pentru ei cu această ocazie.
9. Inteligența artificială e o componentă importantă a domeniului în care activezi. Cum te raportezi tu la acest lucru? Ai fost întotdeauna o persoană tech savvy?
Comparându-mă cu adevărații experți cu care am privilegiul să colaborez, nu știu dacă sunt o persoană cu adevărat tech savvy conform definiției. Sunt însă curioasă și îmi place să testez mereu tehnologii noi, de aceea am fost printre primele persoane care și-a făcut cont într-o platformă de tip chat AI, am testat diferite soluții de generare foto pe bază de prompt-uri text ș.a.m.d. O dată cu noua viziune anunțată de Samsung, prin care democratizăm accesul tuturor la aceste tehnologii, am ajuns să înțeleg că ele pot fi cu adevărat sinonime cu simplificarea si salvarea de timp util, că putem să ne eficientizăm atât munca de la birou cât și viața de acasă folosind inteligent astfel de instrumente. Prin urmare, sunt o ambasadoare a acestei revoluții atât pe plan personal cât și profesional, însă sunt mereu atentă la modul în care AI poate genera dezbateri de ordin etic la care trebuie să răspundem.
10. Cum crezi că ne îmbunătățesc viața diferitele tehnologii bazate pe AI?
Filosofia Samsung în ceea ce privește tehnologiile bazate pe AI este una simplă: noile tehnologii trebuie să transforme device-urile din viața noastră în instrumente care să ne ajute să fim mai conectați, mai eficienți și, nu în ultimul rând, mai sustenabili. Toate aceste lucruri trebuie să se întâmple într-un mod non-invaziv, astfel încât experiența de utilizare a produselor noastre să fie simplă și naturală.
Acasă, tehnologiile AI sunt extrem de utile în a ne oferi divertisment la calitate exceptională și soluții pentru reducerea consumului. Noile televizoare NEO QLED 8K pot transforma conținutul video în imagini la rezoluție 8K, cu ajutorul unui procesor dotat cu AI. Electrocasnicele din casă devin cu adevărat inteligente și sustenabile, cu ajutorul funcției Smarthings AI Energy Mode iar aspiratoarele Samsung nu doar că pot fi programate pentru a aspira singure, ci identifică inclusiv tipurile de murdărie și își ajustează setările de curățenie în acest sens.
Profesional, telefoanele Samsung Galaxy S24 devin asistenți virtuali, traducători și ne potențează creativitatea prin funcții precum Circle to Search, ProVisual Engine sau Generative Edit. Lucrând într-un mediu care promovează diversitatea și incluziunea, cu mulți colegi de diferite naționalități, am ajuns să mă bazez pe funcții precum Live Translate, care mă ajută să traduc live conversațiile cu colegii din alte țări.
11. Ce te motivează și ce te inspiră cel mai tare în meseria ta?
Oamenii, fie că vorbim de reprezentanți ai mediului de business sau ai industriei de comunicare, fie de consumatorii noștri. Mă motivează oamenii care inventează lucruri în fiecare zi, care mă inspiră să gândesc noi strategii sau să găsesc soluții noi de comunicare, care mă provoacă să fiu mereu informată, mereu conectată la ceea ce este actual.
12. Cum arată o zi obișnuită din viața ta?
Niciodată la fel. Mă bucur că zilele mele nu seamănă între ele, că am certitudinea că mâine nu va fi niciodată la fel ca azi. Ieri, de exemplu, deja îmi terminasem tura de jogging când am băut prima cafea, în timp ce răsfoiam rapid știrile. Pe drumul spre birou telefonul care se conectează automat cu mașina prin Android Auto m-a ajutat să folosesc timpul de pe drum ca să trec prin primele mailuri ale zilei – când am ajuns la birou erau deja structurate cu Chat Assist. Am intrat rapid în primul meeting cu echipa din Bulgaria, dar și cu Note Assist, noua funcție de pe Samsung Galaxy S24 care ne-a devenit coleg permanent de întâlniri și trimite minuta întâlnirii la toată lumea, fără să facem noi vreun efort.
După primele două întâlniri am avut o sesiune de coaching cu echipa mea de manageri – îmi plac astfel de momente pentru că mă ajută să înțeleg care sunt nevoile lor și unde pot interveni astfel încât să le fiu cu adevărat de ajutor. Sesiunile de coaching sunt întâlnirile care m-au provocat cel mai mult să mă dezvolt ca profesionist și ca om și sunt foarte recunoscătoare pentru ce am învățat de la fiecare dintre colegii mei, indiferent de poziție sau departament.
A urmat prânzul de care profit pentru a mă conecta și a sta de vorbă cu colegii de ultimele noutăți din social media sau alte lucruri interesante și creative, și apoi încă un maraton de întâlniri, cu pauze de răspuns la e-mailurile urgente și câteva revizii de material și feedback.
Apoi am pus laptopul jos, am verificat pe telefon ce am în frigider pentru cină – mă bucur de funcția AI Vision și odată ajunsă acasă, unde aspiratorul meu inteligent deja își făcuse rundele, am luat rapid cina și am încheiat ziua cu un ceai și un film, alături de familie sau prieteni.
13. Cum îți petreci timpul liber?
Când nu sunt la birou mă veți găsi, cel mai probabil, pe munte sau pe plaja unui ocean – scufundările și cățărările sau trekkingul sunt două dintre pasiunile mele de care mă bucur în fiecare vacanță. Îmi place să explorez pentru că mă ajută să îmi depășesc limitele și să îmi păstrez mereu mintea agilă și flexibilă. Iar în lumea apelor găsesc acea libertate totală, nu există limite și timpul curge altfel, e un loc în care ritmul alert al zilelor de la birou dispare și rămâne loc doar de liniște și fascinație pentru o lume complet nouă.
Îmi place să călătoresc, iar scufundările și trekingul mi-au dat ocazia să ajung în locuri fantastice și mă bucur că pot să îmbin atâtea pasiuni în vacanțele mele.
14. Reușești să delimitezi foarte bine planul profesional de cel personal sau, din contră, ai zice că se întrepătrund?
Aș zice că să lucrezi în tech e un stil de viață, nu doar un job și că delimitarea are limitele ei – cred că e extrem de important să ne menținem prioritățile, personale și profesionale și să nu ne condiționăm mereu de timpul „alocat' pentru ceva. Am zile în care aleg și prefer să rămân la birou până termin urgențele de pe agendă sau zile în care prefer să citesc mailurile de pe alte meridiane.
Cred că este important să ne stabilim propriile limite și să le respectăm, ținând cont și de responsabilitatea poziției și specificul jobului – pentru mine, de exemplu, vacanțele sunt momentele în care sunt adesea offline, de multe ori fără semnal. În rest sunt mereu atentă la mine și la cum mă simt mintal și fizic, iar dacă am nevoie de timp liber pun totul pe pauză până îmi regăsesc echilibrul.
15. Ce găsești provocator, motivant și entuziasmant la munca ta și după atâția ani de carieră?
Cred că cel mai tare mă motivează și mă bucură să lucrez cu echipa mea, să încerc să fiu un lider cât mai bun – este mult mai greu să menții motivați oamenii de lângă tine, cu personalități diferite și dorințe diferite decât să te motivezi pe tine. Dar și mult mai provocator, pentru că acest proces este mereu unul cu două sensuri – încerc să împărtășesc cât mai mult din experiența mea și primesc la schimb, mereu, lecții valoroase de viață și de business de la fiecare dintre colegii mei, fie că este angajat de trei zile sau e în echipa Samsung de cinci ani. Este un privilegiu să lucrezi cu oameni cu personalități complexe, cu vârste diferite, pasionați de tot felul de lucruri de la manga la jocuri video sau tranzacționări la bursa și să vezi consumatorii prin ochii lor.
Cred că leadershipul transformațional este dimensiunea jobului care mă entuziasmează cel mai tare și, în același timp, îmi arată zi de zi cât ce potențial de creștere mai există, atât la nivel de echipă, cât și în felul în care dezvoltăm și comunicăm planurile noastre de marketing.