Se poate trai din blogging in Romania?

Iti petreci 80% din timpul pe calculator citind blog-urile altora si visand sa fii ca ei? Afla de la experti cum poti sa ai succes in blogosfera si cum poate acest succes sa iti aduca venituri.

Mana sus cele dintre voi care v-ati gandit macar o data sa va faceti blog. Acum mana sus cele dintre voi care v-ati luat inima in dinti si v-ati si facut unul. Acum mana sus cate dintre voi ati pastrat o regularitate in postari pana in ziua de azi. In fine, mana sus cele dintre voi care au ajuns sa transforme postarile de pe blog intr-un mecanism de facut bani.


Sunt convinsa ca multe v-ati gandit ca blogging-ul e cel mai la indemana job din lume. Stai acasa sau, si mai bine, intr-o cafenea, te uiti pe pereti, sorbi dintr-o cafea (nu inainte de a fi imortalizat cescuta, cheile cu mutunachi si poseta sic intr-un Instagram) si postezi tot ce iti trece prin cap. Asa se explica de ce exista in blogosfera mondiala sute de mii de astfel de incercari. Asa se explica poate si faptul ca in Romania exista aproape 70 de mii de blog-uri, din care aproape cinci mii sunt active, dupa cum aflam de pe www.zelist.ro.


Insa dintre aceste cinci mii, momentan, doar cateva zeci isi impart clientii de publicitate, care se pare ca au de investit undeva la cateva milioane de euro in blogosfera romaneasca. Am stat de vorba cu cativa oameni din domeniu pentru a afla cum poti sa faci blog-ul tau sa „chesuiasca sau, mai corect scris, „cash-uiasca, un cuvant inventat de cele doua fete de la agentia de cool hunting si brand building Antz, Cristina Pop si Liliana Misaila, care au lansat, impreuna cu o parte din clientii lor, unele dintre cele mai vizibile brand-uri din blogosfera autohtona.

Probabil ca tentatia de a va apuca de blogging dupa ce cititi acest articol va fi mare, asa cum foarte motivanta a fost si pentru mine intalnirea cu cativa bloggeri de succes de la noi. Recunosc ca dupa o ora de discutii cu Cristina Bazavan m-am dus acasa si mi-am cumparat un domeniu cu numele meu. Insa de la a cumpara un domeniu si pana la a ajunge un blogger de succes, care traieste din asta, e cale lunga. Va propun sa o parcurgem, macar la nivel teoretic, impreuna.


Ideea

In primul si in primul rand trebuie sa iti gasesti propria voce in blogosfera, care sa fie doar a ta si sa emita cel mai placut sunet virtual, care sa ajunga nu doar la urechile vizitatorilor tai (sute, mii, milioane, Doamne ajuta!), ci si ale clientilor cu bugete de publicitate (Amin!). Cristina Pop de la Antz te sfatuieste urmatoarele: „In primul rand trebuie sa stii foarte bine cine esti, care e zona ta de interes si care este talentul tau pe care vrei sa il cultivi. Dupa care trebuie sa iti asumi faptul ca asta inseamna foarte multa munca.


Liliana Misaila o completeaza spunand ca s-a intamplat ca unii clienti sa se retraga dupa ce au constatat ce presupune munca pentru a-ti crea un brand personal. „Sunt unii care cred ca te poate lua cineva de mana si te transforma dintr-o ratusca urata in ceva extraordinar, in ce vor ei sau in ce vrei tu. Gresit! Noi iti putem face strategia in plan deschis si te putem sfatui pe parcurs, dar nu putem sa scriem in locul tau, sa mergem la intalniri, la evenimente in locul tau etc. Si intrucat stiam ca „furnicutele de la Antz au antenele bine orientate prin tot ce va sa vie cool in viitor, le-am intrebat care sunt domeniile care sunt si vor fi „la moda.


„Eu pot sa iti zic: da, acum bucataria si banking-ul merg foarte bine, dar adevarul e ca poti face excelenta in orice domeniu, atata timp cat e o pasiune sincera a ta si o duci pana la capat, imi explica Lili. Cristina o completeaza: „Acum cinci ani toata lumea voia sa faca cinema si PR. Acum s-a dus totul foarte mult spre fashion, spre arta, arta rupe acum, si mai e si zona aceasta de lifestyle, deco, well being. Dar cu asta nu iti spun nimic. Ideea e ca daca te apuci sa faci un blog despre bucatarie, acesta trebuie sa fie foarte nisat: scrii doar despre branzeturi. Totul e sa stiu cum sa impachetez mesajul in asa fel incat acesta sa fie diferit si sa ma ajute sa imi creez nisa mea si brand-ul meu. Cand lumea spune numele meu sa spuna branza.


Cand spui turism in online spui Razvan Pascu. La 28 de ani, acesta are cel mai citit blog de turism din Romania. Cand s-a apucat de el, in urma cu cinci ani, existau cinci blog-uri de turism la noi. Astazi sunt aproape 500, din care doar 3-4 sunt vizibile. „Eu nici macar nu scriu cel mai bine dintre bloggerii de travel de la noi. Dar ce am eu, spre deosebire de ei, e vizibilitate si am ajuns vizibil printr-o singura metoda: am fost perseverent. Cand am inceput sa scriu, particularitatea mea era ca ofeream informatii foarte practice: nu scriam povesti, iti spuneam clar ca trebuie sa iei autobuzul cutare, te costa atat, e bine sa maninci acolo, e bine sa te cazezi acolo. Acum, de cand am iesit din spatiul european cu calatoriile mele, am detectat o nisa aspirationala. Adica scriu si despre destinatii mai putin accesibile, unde nu toata lumea isi permite sa ajunga, dar despre care sunt curiosi sa afle mai multe.


Cristina Bazavan si-a creat blogul inca de pe vremea in care era redactor-sef la revista Tabu si l-a gandit ca pe un business de la inceput, desi nu castiga bani din el. L-a gandit ca pe o revista, ca pe un canal de televiziune virtual, daca vreti, in care ea arata ce stie sa faca: stie sa scrie bine si stie cu ce se mananca mediul artistic romanesc, fie el din zona teatru, muzica sau film.
Asadar, intr-o prima faza, gandeste-te ce stii sa faci cel mai bine si vezi tot ce exista pe piata in domeniu. La fel ca in orice domeniu in care vrei sa deschizi un business, faci inainte un studiu de piata. Daca nu iti permiti sa investesti bani intr-o firma de consultanta care sa te ajute sa iti construiesti brand-ul, o solutie la indemana e sa stai de vorba cu prietenii tai, chiar si cu cei de pe Facebook, si sa ii intrebi care cred ei ca sunt punctele tale forte si ce parere au despre planul tau.


Friends, Fans, Followers

Dupa ce ti-ai ales si definit foarte clar domeniul si nisa in care vrei sa activezi, dupa ce ai inceput sa scrii si sa postezi, urmatorul pas este acela sa te faci cunoscut. Cristina Pop explica: „Trebuie sa traiesti in brand-ul tau asa cum traiesti cu tine insuti. Trebuie sa te conectezi cu toata comunitatea de bloggeri, in special cu cei din domeniul tau, sa intelegi tot ce se intampla, sa mergi la tot ce inseamna cursuri, workshop-uri. Dupa care, ca in orice business, trebuie sa te auto-analizezi mereu, sa vezi unde te afli, la ce trebuie sa mai lucrezi. Liliana Misaila recomanda „sa nu fii multumit niciodata cu nivelul la care ai ajuns, chiar daca publicul tau te lauda. Citeste cate ceva din toate domeniile, din fizica cuantica, daca vrei, sau moleculara, din ecologie, orice, pentru ca informatia in sine s-ar putea sa nu iti fie utila, dar s-ar putea sa iti ofere o perspectiva pe care sa o aplici in domeniul tau si asta sa faca diferenta.

Asadar, nu te descuraja daca succesul nu vine instantaneu, daca nu ai mii de fani pe pagina de Facebook dupa cateva saptamani. „La inceput scriam foarte mult. Am pierdut nopti intregi cautand oamenii-cheie pe Facebook, intalnindu-ma cu ei, indexandu-ma, chiar si acum investesc lunar in jur de 400 de euro in publicitate in social media, spune Razvan Pascu. „N-am ajuns intamplator aici. Daca eu plec intr-o calatorie de patru zile, timp in care nu pun nimic pe blog, nu scriu nimic pe Facebook si nu raspund la e-mail-urile pe care le am pe vanzari, se duce naibii totul. Cand esti blogger esti si redactor (trebuie sa scrii), esti si director de marketing (trebuie sa iti promovezi site-ul), esti si director de vanzari pentru ca trebuie sa te vinzi si esti si director general pentru ca trebuie sa iei decizii.

Page: 1 2

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
 
Publicitate
Antena 1
Unica.ro
catine.ro
Mai multe din lifestyle