Daca n-ati vazut niciodata un film de Aki Kaurismaki, atunci Omul fara trecut o sa va surprinda. Omul fara trecut iese pe ecrane luna aceasta, distribuit de IndependentaFilm, dupa ce a fost premiat la Cannes si declarat „filmul anului“ de influenta Federatie internationala a criticii cinematografice (FIPRESCI).
Un individ descinde la Helsinki si nu apuca sa faca doi pasi ca este lovit cu leuca-n cap (la propriu) si pradat… Omul se trezeste fara memorie, deci „fara trecut. In tipica maniera Kaurismaki, asta inseamna ca urmeaza un balet somnambulic de gesturi, priviri, atitudini fara explicatii, citeva stranii, unele amuzante.
Stilul de cinema al „celui mai celebru artist finlandez (l-am numit pe Aki) este un burlesc poetic: personajele sale, uluite de ce li se intimpla, inainteaza prin celuloid ca printr-o apa adinca – sint, toate aproape, „fara trecut, aruncate-n poveste ca niste figuranti din teatrul lui Beckett care-au tras la masea toata noaptea si-acum se-ntreaba ce cauta-n film…
Un cineast profund personal, cu o lume a sa, imediat recognoscibila, si un titlu (ultimul al maestrului finlandez) ce va seduce amatorii de „cinema de arta. „Omul fara trecut e o sintagma care i s-ar putea aplica si lui Tom Ford, cel care l-a detronat pe marele Yves Saint Laurent. YSL s-a retras din activitate pe 7 ianuarie. Plecarea lui inseamna, de fapt, stingerea unei industrii (cea a „haute-couture-ului), care ramasese singura noastra legatura cu magia orbitoare a „glamour-ului si cu Visul in stare pura. De-acum nu se va mai face arta, ci doar marketing. Un candelabru fastuos a fost inlocuit de un tub de neon. Lumea e mai saraca.
* Ca un omagiu adus celui mai mare stilist contemporan, luna viitoare va promit o surpriza…
Articol publicat in ELLE Decembrie 2002