Prezență feminină masivă și de superclasă la Festivalul internațional George Enescu

Poate părea feminist titlul, dar nu aceasta e intenția. Dar...

Prezență feminină masivă și de superclasă la Festivalul internațional George Enescu

Cum să nu vibrezi când constelația legendelor include din ce în ce mai multe nume feminine – Martha Argerich, Mitsuko Uchida, etc, asta ca să numim doar două și să dăm întâietate decanelor de vârstă.

Cei tineri, probabil că, consideră prezența feminină ca fiind un lucru de la sine înțeles, ceea ce e normal, dar nu a fost tot timpul așa. Poate că, toți vor veni, repede, cu exemplul Clarei Schumann, dar nu vorbim de excepții sau prezențe apărute într-o conjunctură. Și, menționând numele Clarei, știați că, pe lângă talentul precoce de pianist și faptul că a fost și o extraordinară compozitoare, ea este cea care introdus pentru soliști, cântatul din memorie, dacă se întreba cineva de ce soliștii nu au partituri? Desigur, din motive diferite. Ea a fost nevoită să vină în recitalurile sale cu ceva inovator, atractiv, mai ales, după moartea soțului, marele Robert Schumann. Însă, noi vorbim de accesul neîngrădit la educația muzicală iar, mai apoi, la convertirea acestei învățături prin locuri de muncă, respectiv, scaune în orchestre.

Este Sergiu Celibidache care va schimba regulile jocului pentru totdeauna. Pe-atunci dirijorul Orchestrei Filarmonice din Munchen, fără să vrea, în căutarea ardentă a absolutului și pentru a se putea concentra pe sunetul scos de instrumentist, introduce audițiile în orb. Chiar ironic, poziția scoasă la concurs, suflător trombon, este câștigată de o femeie, Abbie Conant. De ce ironic? Pentru că, pe de-o parte postul era considerat masculin 100%, pe de altă parte, Celibidache avea o oarecare reputație de misogin. Restul e istorie. De unde în orchestrele simfonice prezența feminină era până atunci max. 5%, astăzi, procentele au urcat constant la 35-40%, să nu mai vorbim de orchestre unde procentul este de peste 50%.

Întorcându-ne la zilele noastre, anul acesta are loc ediția cu numărul 25 a Festivalului internațional George Enescu. Ediție dublu aniversară pentru că, se împlinesc și 140 de ani de la nașterea providențială a lui George Enescu.

Și vorbind de prezența feminină, nici că se putea lega mai bine decât de numele lui Enescu, cel cu sentimente atât de pure și totale. Măruca Cantacuzino nu i-a fost numai unica iubire, dar și muză.
De aceea, cred că, o prezență feminină atât de solidă la festivalul ce-i poartă numele l-ar fi făcut foarte fericit.

Pe 28 august, chiar în concertul de deschidere, vom avea plăcerea să o ascultăm pe celebra violonistă, și mămică, Hilary Hahn. Ea va fi solista Concertului în re minor pentru vioară și orchestră op. 47 de Sibelius, în timp ce concertmaistru orchestrei, Filarmonica George Enescu, va fi Sarah Nemțanu, cunoscuta noastră violonistă. Cinefilii știu de ce – filmul „Concertul”, regia Radu Mihăileanu.

Luni, 30 august, la Ateneul Român, o decană de vârstă, unul dintre cele mai rezonante nume în muzica clasică, pianista Maria João Pires, va fi ghidul nostru pentru Mozart, Concertul nr. 9 în mi bemol major pentru pian și orchestră K. 271. Un concert special, susținut alături de Filarmonica Mării Baltice, în care avem un arc peste timp, muzical vorbind: contemporan, Kristjan Järvi compozitor și dirijor, clasic și modern, Enescu. La două zile distanță, clujenii vor fi privilegiații unui recital Pires, îi invidiez.

Data de 5 septembrie ne rezervă una din acele întâlniri rare cu femei-dirijor. Dar, merită. Va fi la Sala Radio una dintre cele mai talentate din generația sa, Jessica Cottis. Ea va conduce Filarmonica Mihail Jora din Bacău într-un program superb de muzică a sec XXI.

Ziua următoare, la Ateneu, este rândul talentatei Alexandra Dariescu să ne încânte cu Concertul în la minor pentru pian și orchestră op. 7 de Clara Schumann. De neratat, pentru că, devenit silogism, știm că, toți românii talentați pleacă afară, în țară cântă rar sau deloc. Ea va fi acompaniată de dirijorul Adam Fischer și Orchestra de Cameră din Basel.

Tot la Ateneu, pe 8 septembrie, superbul Concert în mi minor pentru vioară și orchestră op. 64 de F. Mendelssohn va răsuna în interpretarea Juliei Fischer, o lucrare care i se potrivește atât de bine. Sub aceeași cupolă se vor auzi sunetele Orchestrei Filarmonicii Regale din Londra, avându-l la pupitru pe îndrăgitul Vasily Petrenko.

Neobosita Christina Pluhar își așteaptă iubitorii de baroc la Ateneu. Ea și colegii săi din Ensemble L’Arpeggiata, printre care se numără Philippe Jaroussky și Celine Scheen, vor aduce una din puținele seri de anul acesta cu muzică barocă. Precedenta apariție în festival a făcut furori.

O întâlnire de suflet pe 12 septembrie la Sala Radio, Patricia KOPATCHINSKAJA. Nu numai o violonistă de excepție, dar și un muzician genial. De ediții bune ne încântă cu recitalurile sale unice și inedite sau cu interpretări solistice memorabile. Va rămâne iconic concertul susținut împreună cu regretata pianistă Mihaela Ursuleasa.

Ziua de 14 septembrie va fi o zi unică. Octogenara Martha Argerich va susține, acompaniată de Orchestra Națională a Franței, sub bagheta valorosului nostru dirijor- Cristian Măcelaru, Concertul nr. 3 în do major pentru pian și orchestră op. 26 de S. Prokofiev.

Nu ne rămâne decât să ne bucurăm că îi suntem contemporani și că, încă, o putem asculta live, ne putem hrăni din magia sa.

Și fără timp de respiro, pe 15, la Ateneu, flamboaianta Yuja Wang va interpreta compoziții de L. Janáček și D. Șostakovici. Cu Orchestra de Cameră Mahler vor face după amiaza de vis oricui va fi în sală. Cu o zi înainte va putea fi văzută și la Sibiu, așa că, fanii sunt chiar răsplătiți.

Ziua de 18 ar putea părea obositoare, dar va merita efortul de a fi prezenți la toate concertele unx solistele sunt pregătite să satisfacă toate gusturile muzicale. Nu e vorba numai de prezența feminină, ci, chiar de programul concertelor, în sine.

Astfel, la Auditorium, pianista Sina Kloke va interpreta lucrări de Enescu, L. Janáček, Brahms și Debussy. De altfel, ea are chiar un album exclusiv cu lucrări de pian de George Enescu. A doua zi, aceeași sală, va concerta cu violoncelistul Norbert Anger, printre altele, ravisanta Sonată nr. 2 în do major pentru violoncel și pian op. 26 de Enescu.

La mică distanță (temporală și spațială!), la sala Radio, în seria „Muzica secolului XXI”, Carolin Widmann va fi cu vioara sa pentru interpretarea compoziției lui Salvatore Sciarrino Giorno velato concert pentru vioară și orchestră – acompaniată de Filarmonica de Stat Sibiu.

Și ca ziua „să se închidă rotund”, la Ateneu, violoncelista Alisa Weilerstein cu Orchestra de Cameră Radio va interpreta nebunia de Concert nr. 1 în do major pentru violoncel și orchestră Hob. VIIb:1 de J. Haydn. Cum se spune, o zi bogată cu „bucate” pe alese.

La sala Palatului, 19 septembrie, simpaticul Paavo Järvi va dirija Orchestra Tonhalle Zurich, care o va acompania pe fermecătoarea pianistă Khatia Buniatishvili prezentă în festival cu Concertul nr. 1 în do major pentru pian și orchestră op. 15 de L.w.Beethoven.

Acestea sunt doar câteva spicuiri din line-upul festivalului și evident, pentru ca deliciul să fie complet, semnalez și prezența, de fapt, revenirea sopranei Diana Damrau și a mezzosopranei Joyce DiDonato, cele care au fost atât de apreciate în recitalurile din ediția trecută. În plus, anul acesta, va fi prezentă în recital și soprana Sonya Yoncheva. Numai bomboane de ciocolată. De altfel, secțiunea de operă, cu prezențe feminine din plin, și în acest an cred că va fi o încântare totală.

Programul complet se află pe site-ul festivalului, iar biletele individuale vor fi puse în vânzare pe 19 iulie.

Text: Dana Cristescu

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Libertatea
Ego.ro
Publicitate
Antena 1
Unica.ro
catine.ro
Mai multe din lifestyle