Francesca Velicu: „Scena este un loc destul de vulnerabil”

Francesca Velicu este balerină la English National Ballet, iar la doar 25 de ani numele său e deja cunoscut și aplaudat pe întreaga scenă europeană a dansului. Am stat de vorbă cu ea despre cel mai recent proiect al său, Consumed.

Francesca Velicu: "Scena este un loc destul de vulnerabil"

Francesca Velicu studiat la Academia de Balet Bolshoi și o întâlnire fericită cu coregraful danez Johan Kobborg, pe atunci director artistic al Operei Naționale București, și-a pus semnificativ amprenta asupra carierei ei. Și asta pentru că îndepărtarea lui Kobborg și a Alinei Cojocaru de la opera bucureșteană, în 2016, a fost momentul în care Francesca a decis să plece din țară. În 2018, artista a primit la Londra Premiul Olivier pentru performanță extraordinară în dans, și a devenit o favorită a presei de specialitate și a publicului. Acum, publicul din România o poate vedea pe Francesca dansând în Consumed, o producție video inspirată de tema pierderii și regăsirii de sine, după o coregrafie de Ross Freddie Ray. Proiectul Consumed (co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național), ce abordează cu curaj un subiect încă tabu la noi, și anume sănătatea mintală, a rezultat într-un clip spectaculos regizat de Daragiu (costume @anaiuli, cameră: @emi_manescu), ce poate fi un bun punct de pornire pentru o discuție despre artă și emoții. Citește în continuare o conversație despre dans, sentimente și artă.

ELLE: De ce balet? Este clar de ce o fată ar dori să devină balerină înainte de a lua contact cu această lume extrem de competitivă – ce te-a făcut să îți dorești acest lucru și după?
Francesca Velicu: La început, bineînțeles, am fost fascinata de costume, de lumea scenei, a teatrului, a basmelor. Sunt o persoana foarte determinată și, pe parcursul anilor de școală, m-a atras ideea de a munci continuu, de a mă perfecționa. Baletul, dansul în general, înseamnă o arta atât de specială!, una care necesită o extraordinară putere fizică și mentală. Mă simt împinsă, zi de zi, de gândul că totul este o căutare constantă de a progresa și de ideea că nu poți atinge niciodată perfecțiunea, dar poți ajunge aproape de ea, o poți vedea.

ELLE: Ce te-a învățat baletul în adolescență? Cum au fost studiile la Liceul Capsali? Cu ce amprentă ai plecat de acolo?
F.V.: Anii de adolescență, cu siguranță, au fost cei mai intenși. Au fost acei ani în care mi-am dezvoltat pasiunea pentru artă și am înțeles că am de făcut sacrificii.  Am învățat, de la o vârstă destul de fragedă, ce înseamnă disciplina. Am amintiri foarte frumoase de la liceul de coregrafie din București, de la profesoara mea Ana Caraianopol și de la ceilalți profesori, de la grupul de prieteni alături de care am trăit intens fiecare zi de școală, spectacol, repetiție sau concurs.

ELLE: Povesteai într-un interviu despre felul în care te-a marcat vizionarea, în adolescență, a filmului Pina. Cum percepi baletul și dansul contemporan? Care sunt diferențele și asemănările dintre ele? Ce te entuziasmează la fiecare?

F.V.: Eu nu separ, în mintea mea, cu totul, dansul clasic de cel contemporan. Pentru mine, sunt moduri diferite de exprimare prin mișcare a trăirilor umane. Iar ceea ce îmi place foarte mult este să introduc libertatea dansului contemporan în cel clasic. Baletul, din punct de vedere fizic, este mult mai greu, deoarece are un limbaj forte strict, care este, uneori, limitat de corectitudinea fiecărui pas. Dansul contemporan mă ajută să rup puțin bariera regulilor. Și încerc să aplic aceeași abordare, cât pot de mult pot, la dansul clasic.

ELLE: Care e principala lecție (despre dans sau despre viață) pe care ai deprins-o în experiența ta la Bolshoi?
Francesca Velicu: Experiența pe care am avut-o la Bolshoi a fost una dintre cele mai puternice; m-a marcat și m-a influențat decisiv. Am văzut ce înseamnă dedicarea totală, munca susținută, răbdarea de a aștepta rezultatele. Am avut noroc să lucrez cu profesori foarte buni, cu doamna Tatiana Galțeva, actuala șefă de catedră a Academiei. A fost o schimbare de viață, de mediu, de limbă, de oraș, una care m-a învățat cum să mă adaptez cu ușurință la orice schimbare.

ELLE: Ai decis devreme să pleci din țară și ai ajuns la English National Ballet. De ce este, pentru o balerină, o oportunitate să lucreze în afara țării? Ce lipsește lumii dansului de aici?
F.V.: Plecarea a fost influențată, grăbită de evenimentele din 2016. Îmi doream oricum o carieră internațională, dar nu imediat. Îmi doream o conexiune cu lumea internațională a baletului, să lucrez cu coregrafi renumiți, cu stiluri diferite, să merg în turnee și să fac mai mult dans contemporan, care îmi place foarte mult. Iar English Național Ballet are din plin toate aceste atuuri.

ELLE: Povestește-ne, te rog, pe scurt despre proiectul Consumed. De unde a venit ideea sa și cum ai decis să te implici?
F.V.: Ideea proiectului Consumed a fost a lui Ross Freddie Ray, un bun prieten căruia îi admir foarte mult viziunea artistică. Mi-a explicat tema pe care vrea sa o atingă, mental health, condițiile de filmare în aer liber, în munții din România. Mi-a plăcut conceptul nespus așa că mi s-a părut firesc să fac parte din acest proiect.

ELLE: Ce te-a atins, la nivel personal, în tema acestui proiect – sănătatea mintală?
F.V.: Exprimarea sentimentelor este ceea ce mă atrage cel mai mult la dans. Este un lucru foarte intim, bineînțeles, dar asta este și ceea ce îi „mișcă” pe cei care urmăresc. Personal, îmi este mult mai ușor să mă exprim prin mișcare decât verbal, iar Ross m-a ghidat și a împărțit cu mine ceea ce a vrut să exprime prin fiecare pas.

ELLE: Cum ai transpus în dansul realizat după coregrafia lui Ross Freddie Ray frământări atât de intime? Cum percepi tu relația dintre dans și sănătate emoțională?
Francesca Velicu: Dimpotrivă, un artist are o stare emoțională foarte puternică, pentru că este antrenată. Cumva, cu asta ne ocupăm zi de zi. Eu, personal, știu foarte bine cum să tratez emoții intense doar prin faptul ca sunt pe scenă în fața oamenilor. Este un loc destul de vulnerabil, în care nu reziști dacă nu ești puternic din punct de vedere mental.

ELLE: Cum își gestionează un artist, a cărui muncă este atât de expusă judecății publicului, sănătatea mintală, emoțională? Este un artist mai predispus către o stare emoțională fragilă?
F.V.: E greu sa descriu în cuvinte, dar pentru mine un artist este o persoană care are curajul de a împărți cu alții emoții gânduri, opinii, într-un mod mai puțin evident. Fie că sunt pozitive sau negative, sunt trăiri sincere, venite din suflet.

ELLE: Baletul este perceput drept un domeniu extrem de competitiv, însă tu ai declarat că te ajută concurența, mai ales cea cu tine însăți. Poate concurența să fie nocivă pentru starea emoțională a unui balerin?
F.V.: Concurența mă ajută să avansez mai rapid. Da, câteodată poate fi stresant. Dar pentru mine contează să fiu conștientă de lucrul acesta, să nu îl las să mă ghideze prea mult. Este un echilibru pe care fiecare trebuie să-l înțeleagă.

ELLE: Ce poți să ne împărtășești despre filmarea acestui proiect? Pare că ai avut parte de condiții dificile de filmare, chiar dacă acestea au contribuit la frumusețea clipului.
F.V.: Filmările pentru Consumed au fost cu adevărat challenging! Cu siguranță că frigul m-a ajutat să mă exprim mai ușor, pentru că unele emoții erau chiar reale, haha! Cu toate acestea, frumusețea țării noastre nu încetează niciodată să mă impresioneze, ceea ce a făcut ca procesul de filmare să fie încântător.

ELLE: Cum speri să primească publicul de la noi acest proiect? Care este mesajul principal care ai vrea să ajungă la oameni?
F.V.: Pentru mine, această experiență a însemnat o reconectare cu sentimentele și trăirile mele interioare. Mental health este un subiect pe care, de cele mai multe ori, încercăm să îl evităm, deoarece implică adesea, conversații dificile cu noi înșine. Datorită viziunii lui Ross, am interpretat totul într-un mod foarte onest. A fost o dezvoltare de emoții, care sper să îndrume publicul să fie cât mai deschis către această temă.

Citește și:
Regizorul Andrei Măjeri despre arta sa: „Teatrul trebuie să aducă pe tavă lucruri relevante'

Foto: PR, stills din proiectul Consumed

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Libertatea
Ego.ro
Publicitate
Antena 1
Unica.ro
catine.ro
Mai multe din lifestyle