O imagine cu Cristina Ich însărcinată a deranjat atât de mult încât revista ELLE s-a trezit cu un avertisment din partea Facebook. Cât e indecență în imagine și cât e ipocrizie din partea rețelei și a utilizatorilor săi e mai bine să judecați voi.
Astăzi a apărut pe piață numărul de august al revistei ELLE. Printre alte exclusivități, el cuprinde și un editorial foto, însoțit de un interviu, cu unul dintre cele mai urmărite personaje din peisajul social media de la noi. Este vorba despre Cristina Ich, o tânără femeie care a adunat peste 600 de mii de followers pe Instagram, ceea ce o face un influencer redutabil, și care este însărcinată acum și a decis să anunțe lumii acest lucru prin intermediul revistei noastre.
Dincolo de faptul că îi mulțumim pentru că ne-a încredințat un lucru pe care a ales să îl țină în intimitate vreme de șase luni și a dorit să își expună o parte din viața sa privată în fața reporterilor, stiliștilor și fotografilor revistei ELLE, ne-am gândit că acest subiect va interesa, cu siguranță, cititoarele revistei – nu doar datorită popularității Cristinei, ci și pentru că în materialul care o are drept protagonistă ea vorbește cu onestitate despre ce înseamnă sarcina astăzi, în lumea aceasta a Internetului în care trăim cu toți.
Cristina a ales să povestească despre presiunile de care a avut parte nu neapărat din partea propriilor urmăritori, ci mai ales a presei de scandal, care a speculat neîncetat, de câteva luni încoace, pe tema sarcinii sale. A vorbit despre cum se simte, ca femeie însărcinată, să primești sfaturi nesolicitate, să faci față ochiului publicului, care se miră că ești când prea slabă, când prea grasă, când cu burta prea mare, când nu, dar și despre ce așteaptă ea de la propria persoană ca mamă, despre speranțele pe care și le-a pus în copilul ei și despre felul în care i-ar plăcea să îl crească.
Dincolo de asta, Cristina a pozat pentru câteva fotografii, semnate de Christian Tudose și stilizate de Domnica Mărgescu. În imagini, toate aflate în numărul de august al revistei, vedem o viitoare mamă care radiază, încrezătoare în sine și mândră să își arate o parte din corp. În această fotografie Cristina are o atitudine cool, relaxată, și își acoperă sânii cu mâna într-un mod extrem de natural. Și am ales jeanșii masculini tocmai în contrast cu feminitatea ei.', mi-a povestit Domnica Mărgescu despre modul în care a gândit această imagine.
Astfel de imagini ale maternității ne sunt, cu siguranță, familiare. Fotografia cu Demi Moore însărcinată în șapte luni și complet goală pe coperta Vanity Fair în 1991, deși acoperindu-și sânii într-o manieră similară celei în care pozează Cristina pentru ELLE, în acea primă ipostază a unei celebrități care arată că este mândră de corpul său însărcinat, e o imagine care a făcut istorie. Revista Time chiar a numit opera fotografei Annie Leibovitz printre cele 100 cele mai influente ale tuturor timpurilor, creditând-o cu meritul de a fi schimbat cultura și mentalitățile privind corpurile feminine. Chiar dacă, la vremea respectivă, mulți distribuitori nici nu au vrut să vândă revista, iar unii dintre cei care au ales să o facă, au făcut-o acoperind coperta, de parcă ar fi fost pornografie.
Au trecut 28 de ani de atunci. Femei însărcinate din toată lumea au pozat, în tot acest timp, în ipostaze similare, unele pentru presă, altele pentru a păstra amintirea unei perioade cu totul speciale din viețile lor. Toate, pentru că feminitatea surprinsă în felul acesta este indiscutabil frumoasă și, la fel de indiscutabil, puternică.
Dar este și indecentă? Ei bine, Facebook asta pare să creadă.
Și nu doar Facebook, ci și unii dintre colegii noștri de breaslă, care ne-au avertizat încă de la prima oră ieri, când am publicat în premieră câteva imagini și un fragment din interviul acordat de Cristina Ich pe site-ul elle.ro, că vom avea probleme cu fotografia aceasta pentru că este topless'. Am râs atunci, spunându-ne în redacție că vorbim, totuși, despre corpul unei femei însărcinate în 2019. Câteva ore mai târziu, însă, după ce am primit un prim avertisment din partea Facebook, pentru că image depicts excessive skin or nudity, which includes medical diagrams depicting external organs of reproduction, breasts or butt. This kind of material is sensitive in nature.' – nu am mai râs.
Am stat, în schimb, să cugetăm o clipă la răspunsul la întrebarea aceasta care devine fundamentală pentru vremurile pe care le trăim și pentru libertățile noastre. Ce e indecent pe Facebook? Dar se știe deja ce este indecent: sânii femeilor, cu siguranță, sunt. Au fost așa încă de la începuturi, iar după ce Facebook a făcut eforturi extraordinare ca să nu mai cenzureze imagini cu femei alăptând – atât de indecente, nu? – se pare că nu mai poate să facă un pas înainte spre secolul în care trăim (ce curios, chiar din partea unei companii care pariază pe viitor) și să stabilească odată pentru totdeauna că sânii chiar nu sunt cel mai indecent/pornografic lucru pe care cineva îl poate vedea în rețea.
Firește, avertismentul primit în legătură cu imaginea cu Cristina Ich e doar un exemplu când vine vorba despre ipocrizia și misoginismul profunde ale Facebook. Cu mai bine de o lună în urmă, un grup de protestatari organiza un miting în fața sediului Facebook – peste o sută de persoane s-au așezat, goale, pe asfalt, la inițiativa National Coalition Against Censorship, acoperindu-și corpurile cu stickere care înfățișau sfârcuri masculine (adică permise pe Facebook) și purtând bannere tot în forma unor sfârcuri masculine, atrăgând astfel atenția asupra politicilor care diferențiază între genuri într-un mod de-a dreptul revoltător și care, astfel, îngrădește libertatea de exprimare a utilizatorilor care explorează, prin mijloace artistice dar nu neapărat, chestiuni precum genul și identitatea.
Proiectul Behind the scars al fotografei Sophie Mayanne, care arată oameni ce au trecut prin felurite traume (de la cancer la sân la arsuri sau tot felul de alte accidente sau boli) ce s-au soldat cu cicatrici vizibile, o inițiativă care a schimbat felul în care unii oameni (chiar și eu, sinceră să fiu) se raportează la propriile corpuri, a fost înlăturat în întregime de pe Facebook, un loc unde era atât de mare nevoie de el în principal pentru că e bine pentru utilizatorii care au trecut prin traume similare să vadă că sunt și alți oameni care parcurg același traseu al vindecării și acceptării.
Așadar, recapitulând. O imagine cu Cristina Ich însărcinată este sensitive'. Un proiect artistic care conține nuditate parțială (a se citi sfârcuri feminine') este sensitive.' Iar un proiect artistic care vorbește despre traumă este atât de sensitive' încât este înlăturat cu totul.
În tot acest timp, nu sunt sensitive' sfârcurile bărbaților. Nuditatea lor parțială. Opiniile lor, chiar când sunt ofensatoare – chiar zilele trecute observam un scandal în bula mea de Facebook despre o postare a unui gânditor de Internet care remarca cum fotografiile cu coapse sau decolteuri de femei spun: Vând carne de gâscă proastă la kilogram.'. Și acesta este, și el, un biet exemplu. Tot soiul de alte opinii – am citit recent pe Facebook texte despre superioritate genealogică, despre înarmare, și tot soiul de alte idei care și-au dovedit potențialul periculos foarte bine în trecut. Facebook este un loc în care atitudinile legionare, de exemplu, nu sunt condamnabile, dar unde corpurile femeilor sunt. Facebook este un loc care nu își asumă statutul de media astfel încât să poată răspunde de conținutul periculos pe care îl diseminează acolo utilizatorii săi – chiar când aceștia interferează în alegerile electorale din state democratice. În afara cazului în care acești utilizatori sunt femei. Și au corpuri. Și le arată – fie și doar parțial, fără atât de periculoasele sfârcuri.
Probabil că singura lecție pe care o putem învăța din asta este ce armă reprezintă corpul femeii. Însărcinată sau nu, cu cicatrici sau nu, oricum ar fi femeia aceea, corpul ei este în primul și în primul rând sexualizat. Din principiu. Acesta este adevăratul Community Standard al Facebook. E un corp cu care toate aceste încercări de cenzură ne spun că ar trebui să ne fie rușine. Iar în fața unui astfel de standard ar trebui să stăm toate și să spunem că nu e așa. Că sexualizarea nu rezidă în corp, ci în privirea celui care nu poate vedea corpul altfel. Corpurile femeilor nu există pentru stimularea vizuală a celor din jur. Sânii lor nu există pentru a servi drept material pornografic sau pentru a semnala că acel corp este de vânzare. Sânii femeilor au și funcții proprii, primare, fundamentale. În cazul Cristinei e cel mai evident – sânii ei sunt acolo ca să îi hrănească viitorul copil. Apropos, Cristina vorbește și despre alăptare în interviul ei.
Iar toți cei care consideră că această imagine care o înfățișează în toată frumusețea maternității ei este una prea porno ar trebui să își pună probleme serioase. Pentru că problemele sunt cu adevărat la ei.
Foto: Christian Tudose pentru revista ELLE