Ai putea crede ca, atunci cind vorbesti despre Olimpiada, nu te poti gindi decit la sporturi. Ei bine, lucrurile stau putin diferit acum, a descoperit Ioana Ulmeanu.
A trecut ceva timp de cind spiritul olimpic intruchipa excelenta intr-un sport sau altul, fair-play-ul si dorinta de a participa la cea mai prestigioasa competitie din lume, care nu o implica si pe cea de a cistiga neaparat. Nu ca acestea nu ar fi suficiente, dar acum Olimpiadele au multe alte mize in afara de medaliile aduse acasa de cei mai valorosi sportivi.
Una dintre acestea este componenta care tine de design, caci acum fiecare competitie trebuie sa aiba loc pe stadioane sau arene cit mai sofisticate, construite de cei mai renumiti arhitecti si gindite cu mult timp inainte, astfel incit sa impresioneze atit sportivii prin nivelul ridicat al instalatiilor, dar si spectatorii – prin felul in care arata si gradul mare de confort. Posterele care popularizeaza evenimentele sint un alt motiv de mindrie pentru organizatori si aceasta tocmai pentru ca sint unele dintre cele mai eficiente metode de comunicare. Urmeaza, pe rind, torta olimpica, cea care simboliza, in cadrul jocurilor antice, furtul focului de catre Prometeu, si care acum calatoreste din Grecia pina la locul in care are loc Olimpiada in anul respectiv, pe parcursul multor zile. Obiceiul de a purta torta din Grecia este, insa, unul relativ recent fata de bogata istorie a jocurilor olimpice, caci a fost introdus in 1936, in timpul concursurilor de la Berlin. La fel de importante sint, in ultima vreme, si costumele si echipamentele pe care le poarta sportivii care isi reprezinta tarile, atit la marea ceremonie de deschidere, cit si in cadrul probelor la care concureaza. Acum, multe dintre tari isi desemneaza cei mai buni designeri ca sa conceapa respectivele tinute.
Competitia designerilor
Cum Londra este anul acesta gazda extrem de primitoare a Olimpiadei, pregatind o multime de evenimente conexe, care se leaga atit de competitie, cit si de Jubileul de diamant al Reginei Elisabeta a II-a, era firesc sa fie si prima mare capitala care sa anunte ce designer va semna outfit-urile purtate de sportivi. Este vorba despre Stella McCartney, cea care are deja o experienta de opt ani in designul tinutelor pentru sport, caci de tot atitia ani colaboreaza cu un mare nume in domeniu. McCartney, desemnata director creativ pentru acest proiect, a dezvaluit deja o parte dintre look-uri, in cadrul unui eveniment care a avut loc la Tower of London. Acolo, atleti ca Jessica Ennis, Phillips Idowu si Ellie Simmonds au purtat pentru prima data echipamentele care demonstreaza, de parca mai era nevoie, ca echipa Marii Britanii va beneficia si de cea mai buna tehnologie in ceea ce priveste materialele si taieturile – destul de pretentioase, dat fiind faptul ca sportivii vor performa in ele –, dar si de unele dintre cele mai stylish tinute pe care le-au avut vreodata. Stella a luat decizia – contestata uneori – de a nu folosi steagul pentru tinute, dar a reusit sa dea o identitate unitara echipei. De altfel, kit-ul gindit de McCartney este cel mai complet creat vreodata pentru o echipa nationala, caci include si hainele pentru competitie, si pe cele pentru antrenamente, tinutele de prezentare, incaltamintea si accesoriile – adica aproximativ 175 de mii de obiecte.
Si Giorgio Armani, designerul care va imbraca echipa Italiei, a renuntat la culorile traditionale ale steagului, alegind bleumarinul si albul drept culorile in care se vor prezenta atletii. Fiecare sportiv a primit un set de cite 50 de piese concepute de designer sub label-ul EA7, de care va avea nevoie pe parcursul olimpiadei, dar in care nu va concura. De altfel, o parte din echipa va si aparea in campania publicitara a brand-ului, alaturi de sportivii britanici Emily Pidgeon si Liam Phillips. Din partea Italiei a contribuit si Miuccia
Prada, caci brand-ul pe care il detine va imbraca echipa de navigatie a tarii si staff-ul tehnic al acesteia. Statele Unite ale Americii vor descinde in Europa in tinute semnate de catre cel mai „national' dintre designerii lor: este vorba despre Ralph Lauren, care isi continua colaborarea cu echipa, concepind outfit-urile pentru ceremonia de deschidere si pentru parada de final.
Si, daca pina acum am tot fost dezamagiti de alegerile vestimentare ale echipei Romaniei, desi nu si de performantele ei, de data aceasta se prea poate sa ne placa felul in care se vor imbraca atletii. Asta pentru ca brand-ul Patzaikin va regindi complet look-ul olimpicilor, comunicatul oficial anuntind deja ca nu vom mai vedea nici urma din uniformele cu cravata in care au defilat pina acum sportivii. Brand-ul Patzaikin a fost creat anul trecut de catre canotorul roman care a participat la cinci olimpiade ca sportiv si la alte cinci ca antrenor, si si-a prezentat deja prima colectie la Saptamina Modei de la Berlin. Acum, Ivan Patzaichin a conceput niste haine pe care el insusi le-ar fi purtat in competitii, colorate si ecologice, din materiale ca inul si cinepa, cu ajutorul designerului Olah Gyarfas, pe care il cunoasteti de cind semna sub label-ul de nisa Rozalb de Mura. Fiecare costum va fi personalizat in functie de disciplina in care vor concura sportivii, iar culorile predominante ale echipamentelor vor fi albastrul si albul, mai spune anuntul oficial, hainele fiind inca secrete pina la prezentarea oficiala.
Arcelor Mittal Orbit si Parcul Olimpic
Parcul Olimpic de la Londra gazduieste un mare proiect artistic – sculptura inalta de 115 metri conceputa de sculptorul britanic Anish Kapoor si de inginerul Cecil Balmond. Artistul de origine indiana a reprezentat Marea Britanie la Bienala de la Venetia din 1990, iar in 91 a cistigat prestigiosul si mult rivnitul Turner Prize, si cu siguranta ca va amintiti Leviathan-ul pe care l-a expus anul trecut la Grand Palais, in cadrul programului Monumenta. Lucrarea comisionata anul acesta pentru Parcul Olimpic este un turn de observatie din otel care se afla intre Stadionul Olimpic si Aquatics Centre si de pe ale carui platforme se poate vedea tot orasul. 560 de metri de otel tubular rosu si 250 de lumini colorate au fost folosite pentru structura impresionanta.
Tot in Parcul Olimpic se afla si pavilionul circular Coca-Cola Beatbox, gindit de arhitectii Pernilla&Asif. Peretii pavilionului sint acoperiti de recipiente din plastic care sint sensibile la miscare si atingere si care fac ca intreaga structura sa functioneze ca un imens instrument muzical, mai ales ca fiecare perna de plastic emite sunete inregistrate de DJ-ul si producatorul Mark Ronson. Arena de baschet este si ea o atractie, fiind cea mai mare structura temporara ridicata vreodata pentru un eveniment olimpic sau paralimpic. Conceputa de Sinclair Knight Merz, arena va gazdui meciurile de handbal si baschet, dar si pe cele de rugby in scaun cu rotile, si este echipata cu 12 mii de scaune portocalii si negre pentru spectatori. Structura inalta de 35 de metri va servi, pe exterior, si drept ecran de proiectie pentru spectacolele de lumini care se pregatesc aici.
Velodromul, proiectat de echipa Hopkins Architects, unde se vor tine competitiile de ciclism, are o capacitate de 6.000 de locuri si a fost gindit ca o structura usoara si eficienta, care sa reflecte calitatile bicicletelor. Mai mult, cladirea este foarte sustenabila, colectind apa de ploaie care poate fi refolosita si avind incorporate nise care asigura o ventilatie naturala, si fiind construita din pin siberian dintr-o sursa regenerabila. Echipa care a proiectat velodromul a fost aleasa inca din 2007, iar campionul Chris Hoy a fost consultant la proiect, ca sa se asigure ca sportivii vor beneficia de cele mai bune conditii. Centrul acvatic unde se vor desfasura competitiile in apa a fost proiectat in 2004 de catre Zaha Hadid, cu ceva timp inainte ca Londra sa fie desemnata drept gazda a Olimpiadei. Cladirea cu un acoperis curbat va fi primul lucru pe care il vor vedea vizitatorii parcului olimpic, si are doua bazine de 50 de metri si unul de 25 de metri pentru sarituri.
Posterele artistice
Traditia posterelor olimpice a inceput in 1912, cind fiecare oras-gazda a comisionat artisti care sa ilustreze Jocurile Olimpice si Paralimpice. Printre numele mari care s-au perindat in galeriile cu afise se numara David Hockney, Roy Lichtenstein si Andy Warhol, iar anul acesta organizatorii s-au intors catre aceasta traditie si, impreuna cu Muzeul Tate si Plus Tate Group, au ales 12 dintre cei mai buni artisti britanici care si-au impartit sarcina. Acestia sint Tracey Emin, Martin Creed, Rachel Whiteread, Chris Ofili, Gary Hume, Anthea Hamilton. Howard Hodgkin, Bridget Riley, Fiona Banner, Michael Craig-Martin, Sarah Morris si Bob si Roberta Smith. Posterele sint expuse in aceasta vara la Tate Britain si un set a fost daruit Reginei pentru colectia regala.
Flacara olimpica
Torta purtatoare a flacarii olimpice a fost inca unul dintre obiectele disputate de diferitele studiouri de design, dar pina la urma Barber Osgerby au fost cei desemnati sa o creeze. Edward Barber si Jay Osgerby si-au fondat studioul in 1996, dupa ce au terminat masterate la Royal College of Art din Londra, iar acum lucrarile lor se afla in colectiile permanente ale multora dintre cele mai celebre muzee din lume, precum Victoria&Albert, The Metropolitan Museum of Art sau The Design Museum. Echipa creativa a cistigat deja anul acesta premiul Design of the Year si colaboreaza acum cu galeria Haunch of Venison. Torta din aluminiu pe care acestia au creat-o are opt mii de perforatii pe toata suprafata, fiecare dintre ele simbolizind unul dintre purtatorii obiectului care transporta flacara timp de 70 de zile.
Foto: Guliver