Curiozitatea ce a stat la baza cercetarii de fata pleaca de la o discutie petrecuta in redactia ELLE, unde doua tabere dezbateau cu aprindere excluderea din cadrul nuntii a tuturor obiceiurilor „rurale’. „Cum sa incingi hora in fata blocului, sa te vada toti vecinii?!’, se minuna o colega, in timp ce o alta sustinea ca nu concepe nunta fara muzica lautareasca. Asa ca mi-am facut un inventar al obiceiurilor atat de hulite de tinerii de astazi, de la ruperea colacului deasupra capului miresei (imaginati-va figura hair-stylistilor in acest moment) la imbroboditul miresei.
Am scos din ecuatie toate gesturile imprumutate, de genul aruncarea buchetului si scoaterea jartierei, si am pornit la studiu. Inutil sa va spun ca atunci cand vorbim despre orice nunta care are loc astazi in orasele din Romania, afara de cele organizate de diversele muzee etnografice, suntem undeva la ani-lumina departare de o nunta taraneasca autentica.
Scopul nuntii
E de ajuns sa plecam de la scopul si durata ceremonialului de nunta pentru a intelege mutatiile imense care s-au petrecut in societata noastra, cel putin in acest domeniu. Daca astazi doi tineri se casatoresc din proprie initiativa pentru ca se iubesc nespus si au decis sa isi petreaca viata impreuna, altadata oamenii se casatoreau dintr-un singur motiv: sa aiba urmasi legitimi. Credinta populara considera ca, in lumea de dincolo, sufletul omului traieste in doua pantece: in cel al mamei, unde are loc preexistenta, care se presupune ca incepe in noaptea nuntii, si in pantecele pamantului, postexistenta. Se pare ca urarea „casa de piatra’ nu are sensul strict de locuinta zidita din piatra pentru tineri, ci de intemeiere a unui adapost solid care va fi locuit de suflet in preexistenta, perioada deschisa de actul prenuptial si inchisa de nastere.
Actul casatoriei fiind considerat unul sacru, nici nu-i de mirare ca virginitatea celor doi miri era o conditie sine qua non! Faptul ca fetele deveneau apte pentru maritis era anuntat public in sat prin anumite gesturi simbolice: schimbarea pieptanaturii parului sau intoarcerea ulcelelor ce impodobeau peretii casei cu gura spre drum. Baietii erau si ei scosi la joc si luau parte la sezatori. Varsta optima pentru casatorie era 15-20 de ani la fete si 18-30, la baieti. Depasirea limitei de 20, respectiv 30 de ani, atragea dupa sine catalogarea tinerelor drept „fete batrane’, iar a baietilor, drept „flacai tomnateci’.
Un alt fapt care a dus la deteriorarea si pierderea semnificatiei obiceiurilor de nunta il constituie condensarea intr-o singura zi a unui ritual care, initial, dura trei zile. Petrecerea, care la noi se consuma intr-o seara la restaurant, avea loc mai intai la casa miresei si apoi, din nou, la casa mirelui si era insotita de nenumarate ceremonialuri, dansuri si strigaturi.
Invitatiile
Cata bataie de cap dau astazi mirilor invitatiile de nunta?! Trebuie sa alegi nu numai textul, dar si fontul scrisului, culoarea si hartia, si toate cu mult timp inaintea nuntii. Lucrurile stateau mult mai simplu inainte. Pentru ca la nunta nu participau rudele de departe, ci doar oamenii din sat, cu o zi inainte de marele eveniment un vornicel cu plamani puternici, dotat cu o sticla de vinars, era tocmit sa mearga din poarta in poarta sa invite oamenii la nunta: „Mirele nostru vestit /Azi prin mine v-a poftit /Sa faceti o cale si-o carare / Pana la curtea dumisale / La un scaun de odihna/Si-un pahar de bautura / Si mai multa voie buna’ (urare din satul Ilisesti, Bucovina). Dupa care inchina un pahar cu invitatul, obtinand de la acesta si confirmarea pe loc.
Gatirea bradului
Inca se mai practica prin unele locuri jucatul bradului sau al steagului la nunta. Ei bine, acest obicei pleaca de la faptul ca atat mirele, cat si mireasa aveau in trecut anumite substitute simbolice. Mireasa era asociata cu marul sau cu colacul (dar nu din acela umplut si in nici un caz cu un cozonac), in timp ce mirele era substituit simbolic printr-un brad, steag sau bat inflorat. Iata ce ne spune etnograful Ion Ghinoiu despre acesta: „Bradul, prin simbolurile sale falice (forma coroanei, cetinii si fructului), apare ca substitut fitomorf al divinitatii masculine. El se intalneste la nunta mai ales in sudul Romaniei (Oltenia, Muntenia, Dobrogea, sudul Moldovei), iar in Transilvania si Banat este inlocuit cu steagul de nunta, sau cu un bat inflorat, in Bucovina si Moldova de nord’.
Ritualul gatirii bradului are loc in casa mirelui, cu o zi inainte de nunta, cand feciorii si fetele din anturajul celui ce urmeaza sa se insoare ii leaga crengile cu batiste si flori colorate. „Dupa ce este impodobit, bradul e infipt intr-o paine, aflata pe masa, dupa care luminarea de alaturi se stinge, semn ca acum urmeaza sa se petreaca actul imperecherii. De altfel, bradul, steagul sau batul inflorat formeaza cupluri divine cu marul, painea, colacul, simbolurile feminitatii. Si la casa miresei, persoane initiatice (bradarul, stegarul, colacarul) oficiaza imperecherea cuplului divin prin gesturi simbolice: spargerea talerului miresei cu prajina steagului, infigerea merelor rosii in bratele crucii care formeaza scheletul steagului. Toate aceste gesturi au inlocuit simbolic actul nuptial care in vremuri preistorice avea loc in vazul comunitatii.
Barbieritul mirelui si gatitul miresei
Cu toate ca nunta era considerata unul dintre cele mai vesele momente ale vietii, din cadrul ei nu lipseau momentele de tensiune si de jelanie. In timp ce drustele (un fel de domnisoare de onoare) ii impleteau flori in cosite miresei, ele deplangeau plecarea tinerei din randul fetelor. Daca cunoscutul refren „Ia-ti mireasa ziua buna, / De la tata, de la muma’ nu mai trebuie amintit nimanui astazi, nu la fel se intampla cu versurile care insoteau ceremonialul „barbieritului mirelui’. In timp ce unul dintre vornicei il spumuia pe acesta, ceilalti flacai proaspat insurati deplangeau pierderea libertatii vietii de holtei: „Foaie verde de dudau / Bine mai traiam flacau / Incalecam calul meu / Si plecam unde vroiam eu’. Si inainte, ca si acum, mireasa folosea diverse tratamente pentru a fi frumoasa in ziua nuntii, chiar daca salonul de cosmetica se muta in casa parinteasca, iar tratamentele cu caviar erau inlocuite de altele, daca nu la fel de luxoase, cel putin la fel de naturale.
Acest ritual era cunoscut sub numele de ucnaua miresei, asta pentru ca o armata de druste ii vopseau parul miresei cu un fel de praf galben, numit ucna. Nici unghiile nu scapau pana nu ajungeau rosii, cat despre sprancene, erau in trend cele negre, culoare obtinuta prin folosirea semintelor unor fructe numite mezi. Atunci cand la gatitul miresei se aflau prin preajma si neveste, acestea o avertizau pe viitoarea sotie ca soarta ce o asteapta nu-i una usoara: „Copila din doi parinti / La ce focul te mariti? / Ca barbatul nu ti-i frate /Sa gandesti ca nu te bate’.
Page: 1 2