Campania „oferta de nota 10′ a celor de la Orange ii rasplateste pe cei mai buni olimpici la matematica din fiecare judet din Romania. Mecanismul e simplu: pentru fiecare optiune Star activata, Orange aloca intr-un fond de sustinere a elevilor o contributie egala cu 5% din contravaloarea creditului necesar activarii acesteia. Iar la sfarsitul campaniei, suma acumulata va fi va fi împărțită în mod egal între elevii castigatori la faza judeteana a Olimpiadei de matematica din acest an. Pana in acest moment s-a strans suma de peste 65.964 euro.
Ei bine, am fost curiosi sa cunoastem macar unul dintre beneficiarii acestei campanii. Asa am ajuns s-o cunoastem pe Alexandra Pantis, cea mai buna matematiciana de 16 ani din Bihor. In prezentarea pe care si-o face singura, ea spune: Doresc sa fiu intai profesoara de matematica, sa pot sa le impartasesc si altora ceea ce mi-a fost dat mie sa cunosc. Doresc sa le starnesc curiozitatea la inceput, iar mai apoi sa ii ajut sa desluseasca tainele matematicii. De asemenea imi doresc sa studiez stiintele economice pentru a putea infiinta si coordona o asociatie destinata oamenilor strazii, dar mai ales pentru copii, caci fiecare are dreptul la o sansa, la educatie si la cultura. Cred ca in multi dintre noi se poate gasi un mic artist, matematician, fizician sau filosof, doar ca nu toti avem sansa de a ne descoperi aceste dimensiuni. Eu am reusit si vreau sa le ofer si altora aceasta oportunitate.’
– Draga Alexandra, felicitari pentru rezultatele pe care le-ai obtinut la olimpiada de matematica! Cum ti-ai descoperit pasiunea pentru aceasta stiinta?
– Consider ca pasiunea pentru matematica a venit odata cu timpul. Fiecare exercitiu in plus, fiecare noutate descoperita, fiecare obstacol trecut, dar mai ales rezultatele m-au facut sa vreau tot mai mult. Am ajuns astfel sa particip atat la olimpiade, cat si la alte concursuri. Fiecare etapa ma facea sa vreau sa ma autodepasesc, stiam ca pot fi mai buna prin munca si perseverenta. Pot spune ca am avut parte de profesori foarte-foarte buni, iar cea mai mare influenta a avut-o mama mea, caci ea m-a indrumat spre aceasta cale si m-a ajutat sa progresez. Puse toate impreuna, am ajuns unde sunt si imi doresc ca pe viitor sa ma mentin, ba chiar sa devin mai buna.
– Ce rol au jucat profesorii tai in aceasta poveste? Cu alte cuvinte, datorezi vreunui profesor anume iubirea pentru matematica, sau e mai curand un talent personal? Ce rol au jucat parintii?
– Cea care mi-a deschis acest drum este mama mea, caci ea mi-a explicat cu ce se ‘mananca’ matematica si imi amintea mereu de exercitiile suplimentare, dar consider ca si profesorii au fost de un real ajutor. Am avut norocul sa dau de niste profesori, Chiscoci Florica si Cuc Ioan, care sa ma faca sa indragesc matematica si mai ales sa ma faca sa o inteleg. Ei au avut rabdarea necesara, eu perseverenta, iar familia m-a incurajat mereu si astfel rezultatele nu au intarziat sa apara. Sunt de parere ca pe langa acesti factori, exista si putina inzestrare.
– Spui ca vrei sa devii profesoara. Esti multumita de invatamantul romanesc in acest moment sau ai vrea ca, atunci cand vei fi profesoara sa faci lucrurile altfel decat acum?
– Ca si in orice alt domeniu, invatamantul are atat parti bune, cat si unele carente. Mi-as dori sa se poata aplica bine-cunoscuta afirmatie a lui G. Moisil: ‘Cea mai mare schimbare a ministerului invatamantului va fi cand nu se va schimba nimic.’. O problema ar fi si situatia tinerilor care termina liceul, dar nu stiu la ce sunt buni de fapt. Acestia ar avea nevoie de indrumare sau chiar practicarea diferitelor meserii ca voluntari pentru a-si descoperi abilitatile. O alta sugestie ar fi o mai buna organizare a olimpiadelor scolare astfel incat datele lor sa nu coincida pentru ca exista copii care sunt capabili sa exceleze in mai multe domenii, dar carora nu li se ofera posibilitatea.
Page: 1 2