Ne laudam cu elevii nostri olimpici si suntem cu totii mandri atunci cand se intorc in tara cu medalii obtinute la competii internationale. Cine sunt acesti copii, cum ajung ei sa iubeasca o materie ca matematica, ce viseaza si cine ii ajuta sa reuseasca? Noi am aflat direct de la sursa.
Campania „oferta de nota 10' a celor de la Orange ii rasplateste pe cei mai buni olimpici la matematica din fiecare judet din Romania. Mecanismul e simplu: pentru fiecare optiune Star activata, Orange aloca intr-un fond de sustinere a elevilor o contributie egala cu 5% din contravaloarea creditului necesar activarii acesteia. Iar la sfarsitul campaniei, suma acumulata va fi va fi împărțită în mod egal între elevii castigatori la faza judeteana a Olimpiadei de matematica din acest an. Pana in acest moment s-a strans suma de peste 65.964 euro.
Ei bine, am fost curiosi sa cunoastem macar unul dintre beneficiarii acestei campanii. Asa am ajuns s-o cunoastem pe Alexandra Pantis, cea mai buna matematiciana de 16 ani din Bihor. In prezentarea pe care si-o face singura, ea spune: Doresc sa fiu intai profesoara de matematica, sa pot sa le impartasesc si altora ceea ce mi-a fost dat mie sa cunosc. Doresc sa le starnesc curiozitatea la inceput, iar mai apoi sa ii ajut sa desluseasca tainele matematicii. De asemenea imi doresc sa studiez stiintele economice pentru a putea infiinta si coordona o asociatie destinata oamenilor strazii, dar mai ales pentru copii, caci fiecare are dreptul la o sansa, la educatie si la cultura. Cred ca in multi dintre noi se poate gasi un mic artist, matematician, fizician sau filosof, doar ca nu toti avem sansa de a ne descoperi aceste dimensiuni. Eu am reusit si vreau sa le ofer si altora aceasta oportunitate.'
– Draga Alexandra, felicitari pentru rezultatele pe care le-ai obtinut la olimpiada de matematica! Cum ti-ai descoperit pasiunea pentru aceasta stiinta?
– Consider ca pasiunea pentru matematica a venit odata cu timpul. Fiecare exercitiu in plus, fiecare noutate descoperita, fiecare obstacol trecut, dar mai ales rezultatele m-au facut sa vreau tot mai mult. Am ajuns astfel sa particip atat la olimpiade, cat si la alte concursuri. Fiecare etapa ma facea sa vreau sa ma autodepasesc, stiam ca pot fi mai buna prin munca si perseverenta. Pot spune ca am avut parte de profesori foarte-foarte buni, iar cea mai mare influenta a avut-o mama mea, caci ea m-a indrumat spre aceasta cale si m-a ajutat sa progresez. Puse toate impreuna, am ajuns unde sunt si imi doresc ca pe viitor sa ma mentin, ba chiar sa devin mai buna.
– Ce rol au jucat profesorii tai in aceasta poveste? Cu alte cuvinte, datorezi vreunui profesor anume iubirea pentru matematica, sau e mai curand un talent personal? Ce rol au jucat parintii?
– Cea care mi-a deschis acest drum este mama mea, caci ea mi-a explicat cu ce se 'mananca' matematica si imi amintea mereu de exercitiile suplimentare, dar consider ca si profesorii au fost de un real ajutor. Am avut norocul sa dau de niste profesori, Chiscoci Florica si Cuc Ioan, care sa ma faca sa indragesc matematica si mai ales sa ma faca sa o inteleg. Ei au avut rabdarea necesara, eu perseverenta, iar familia m-a incurajat mereu si astfel rezultatele nu au intarziat sa apara. Sunt de parere ca pe langa acesti factori, exista si putina inzestrare.
– Spui ca vrei sa devii profesoara. Esti multumita de invatamantul romanesc in acest moment sau ai vrea ca, atunci cand vei fi profesoara sa faci lucrurile altfel decat acum?
– Ca si in orice alt domeniu, invatamantul are atat parti bune, cat si unele carente. Mi-as dori sa se poata aplica bine-cunoscuta afirmatie a lui G. Moisil: 'Cea mai mare schimbare a ministerului invatamantului va fi cand nu se va schimba nimic.'. O problema ar fi si situatia tinerilor care termina liceul, dar nu stiu la ce sunt buni de fapt. Acestia ar avea nevoie de indrumare sau chiar practicarea diferitelor meserii ca voluntari pentru a-si descoperi abilitatile. O alta sugestie ar fi o mai buna organizare a olimpiadelor scolare astfel incat datele lor sa nu coincida pentru ca exista copii care sunt capabili sa exceleze in mai multe domenii, dar carora nu li se ofera posibilitatea.
– Ti-ar placea sa-ti continui/termini studiile in Romania sau intentionezi sa aplici pentru o scoala din strainatate?
– Momentan, sunt indecisa, deoarece ambele variante au o serie de avantaje. Consider ca, desi invatamantul din Romania are unele deficiente, este totusi unul sever si bun, acolo unde se face intr-adevar. Nici ideea studierii in strainatate nu este una de neluat in calcul, fiindca sunt sigura ca as putea acumula multe cunostinte si acolo. Iniferent unde imi voi continua studiile, un lucru este cert: dupa terminarea lor, voi profesa in Romania.
– Mai spui in declaratia ta ca ti-ai dori sa infiintezi si sa coordonezi o asociatie destinata oamenilor strazii, si mai ales copiilor. Ce anume te-a facut sa empatizezi cu acesti oameni? Ai stat vreodata de vorba cu o astfel de persoana sau ai ajutat in vreun fel pe cineva aflat intr-o situatie dificila?
– O sa imi amintesc intotdeauna momentul in care m-am decis ca vreau sa ajut oamenii strazi. Era sambata dimineata, iar o batranica necajita mergea pe strada, sperand ca va primi ceva. Mama mea i-a oferit o galetusa cu supa, cu ideea ca o sa o duca acasa sa o manance. Pana i-a mai pregatit cate ceva, galetusa a fost goala. Acela a fost momentul cand am realizat ca vreau sa ajut. De asemenea, in scoala mea s-au organizat multe activitati cu scopuri caritabile, cea mai recenta fiind de Craciun, cand s-au adunat alimente si s-au donat mai multor familii nevoiase, avand ocazia de a inmana personal pachetul unei familii. Urmatoarea activitate va fi in vacanta de vara, cand voi participa la activitatea coordonata de profesoara de romana. In cadrul acestei activitati, vom ajuta la construirea de case pentru oamenii nevoiasi.
– Crezi ca generatia ta este mai dornica sa se implice direct in rezolvarea acestor probleme decat generatia parintilor tai?
– Cred ca generatia mea este mai dornica sa se implice in rezolvarea problemelor de acest gen. In primul rand, pe vremea parintilor mei problemele nu erau cunoscute sau mediatizate, iar din aceasta cauza, chiar daca si-ar fi dorit sa ajute alti oameni, nu au avut posibilitatea. Un alt motiv este cresterea numarului celor neajutorati, ei fiind pretutindeni, iar astfel tinerii se pot implica mai usor in rezolvarea problemelor acestora.
– In afara de matematica, ce iti mai place? (Ce faci in timpul liber? Ce-ti place sa citesti? Ce alte pasiuni mai ai?)
– Imi place sa-mi ocup timpul liber cu diferite activitati extracurriculare, atat timp cat reusesc sa-mi mentin rezultatele. In prezent fac dans popular de cinci ani, iar in trecut am facut si dans sportiv. Particip la un curs de planorism si invat coreana. O alta pasiune pe care o am de la varsta de sase ani este teatrul. Momentele in care ma aflu pe scena in pielea altor personaje ma fac sa prind curaj. Invat sa vorbesc in fata unui public si sa inteleg viziunea artistului ce a creat personajul pe care urmeaza sa-l interpretez, dar mai ales simt o eliberare. Simt ca pentru cateva minute sunt altcineva, inteleg o alta natura a unui om, vad prin alti ochi si invat din caracterul fiecarui personaj. Mintea imi zboara uneori si la alte lumi, motiv pentru care imi place sa citesc S.F.-uri. Consider ca aceste carti ma ajuta sa-mi dezvolt imaginatia, imi deschid intrebari si ma fac sa meditez asupra unor aspecte ale acestei lumi. Alteori imi place sa-mi delectez mintea cu episoade din diverse seriale pe care le urmaresc. Astept noi provocari pe viitor si sunt sigura ca-mi voi descoperi si alte pasiuni.
– Ce modele ai? Admiri pe cineva in mod deosebit? De ce?
– Nu pot sa spun ca admir o singura persoana in mod deosebit, dar sunt multe persoane de la care am avut ce invata si de la care as dori sa preiau calitati. Un prim exemplu ar fi mama mea care m-a sustinut neconditionat in orice mi-am propus, profesorii, atat de la scoala cat si din activitatile extrascolare, care m-au ajutat sa imi descopar calitatile.
– Ce-ti doresti cel mai mult pentru viitorul tau?
– In primul rand, imi doresc sa fiu sanatoasa pentru a reusi sa imi duc la bun sfarsit orice imi propun. Vreau de asemenea sa am puterea de a gasi solutii chiar si in situatiile ce par a fi imposibile. Concret, ceea ce vreau sa fac pe viitor e relativ cam tot ce am facut si pana acum: sa combin utilul cu placutul, sa jonglez intre pasi de dans si exercitii la matematica, intre un rol bizar si o carte buna, intre un concurs la fizica si un zbor cu planorul, intre un episod care ma tine in suspans si o noua expresie interesanta la coreana. Si bineinteles sa am rezultate foarte bune la invatatura. Vreau cu tarie sa ma inteleg la fel de bine cu ai mei si cu sora mea, sa pastrez legaturi apropiate cu toti prietenii si sa ma bucur de fiecare clipa petrecuta cu ei. Intr-un viitor mai indepartat vreau sa am o familie fericita: copii sanatosi, silitori si de ce nu … buni la mate!
– Ce iti doresti sa faci cu banii pe care ii vei primi din aceasta campanie Orange?
– Pentru inceput, ii voi pune in contul bancar cu celelalte economii ale mele. Cu speranta ca nu voi avea nevoie de acesti bani pana la finalizarea studiilor, imi doresc ca acestia sa fie o mica parte din banii pe care ii voi folosi pentru a-mi implini visul.
Foto: Dragos Asaftei