Ai avut o zi proasta la serviciu? Ei bine, este important sa incerci sa nu iei frustrarile cu tine acasa, pentru ca asta ar putea sa-ti puna in pericol relatia cu partenerul. Riscul este dublu daca si el este stresat din cauza job-ului.
Din fericire, expertii sunt pregatiti sa iti ofere cateva sfaturi utile pentru a te ajuta sa eviti problemele in relatie cauzate de stresul de la serviciu:
Odata cu debutul crizei economice din ultimii ani, cei mai multi dintre noi au fost nevoiti sa accepte schimbari, de la salarii mai mici sau mai multe ore la serviciu la teama de a nu ne pierde locurile de munca. Iar acest lucru il afecteaza, probabil, si pe partenerul tau. Cand ajungeti acasa dupa o zi stresanta, nu va intreceti in povesti de groaza pentru a dovedi ca unul a avut o zi mai proasta decat celalalt. Dimpotriva, la orice lucru negativ pe care il simte unul din voi, partenerul trebuie sa raspunda cu sustinere si incurajare, nu cu ceva si mai suparator.
Da, probabil ca a fost destul de enervant cand s-a stricat imprimanta chiar cand aveai nevoie sa printezi un raport urgent – insa chiar merita sa te plangi de lucrul acesta toata seara? Incearca sa-ti lasi frustrarile la locul de munca atunci cand pleci acasa, iar daca simti nevoia, petrece 5-10 minute inainte sa pleci pentru a recapitula momentele importante din ziua respectiva si pentru a-ti nota ce ai de facut a doua zi. Acest lucru te va face sa simti ca poti controla mai bine sarcinile si te va ajuta sa fii mai calma.
Inca te simti furioasa in legatura cu ceva ce s-a intamplat la serviciu? Gandeste-te bine la ceea ce simti si la motivele reale care iti cauzeaza supararea. Vei realiza ca nu are rost sa ii transmiti si partenerului tau sentimentele neplacute, pentru ca asta nu-ti va rezolva problema. Cand ajungi acasa, nu-i povesti totul pana la cel mai mic detaliu. Spune-i partenerului ca ai avut o zi proasta din cauza lui X, dar apoi bucura-te de momentele petrecute cu el.
Nu este deloc recomandat sa va petreceti toata seara vorbind despre problemele de serviciu, dar nu e bine nici sa va tineti sentimentele negative inchise in voi. Comunicarea este, desigur, secretul unei relatii echilibrate. Asa ca, daca simtiti neaparat nevoia unei descarcari a problemelor de la serviciu cand ajungeti acasa, stabiliti un interval de timp exact in care aveti voie sa va plangeti de tot ce vi s-a intamplat in ziua respectiva, dar nu depasiti minutele alocate acestei activitati. Pe rand, descarcati-va de toate frustrarile, apoi nu mai vorbiti deloc despre ele.
Bineinteles ca uneori este dificil sau chiar imposibil sa te detasezi complet de munca atunci cand ajungi acasa. Daca ai o seara in care trebuie neaparat sa termini un proiect dupa ce ajungi acasa, explica-i partenerul ca nu ai alternativa si ca, imediat cum termini, veti putea face impreuna o activitate placuta – vedeti un film, luati cina in locul vostru preferat. Astfel, ii arati ca ii esti recunoscatoare pentru sustinerea pe care ti-a oferit-o.
Stii cat de enervant este cand tu ii relatezi ceva partenerului, iar el nu face decat sa dea din cap si sa iti raspunda cu cateva fraze-cliseu. Ei bine, la fel se simte si el atunci cand tu nu il asculti cu adevarat – atunci cand suntem stresati, avem uneori nevoie doar de cineva care sa ne asculte. Nu trebuie neaparat sa vii cu solutii, ci doar sa ii arati ca ai inteles ce il deranjeaza.
Recunoaste: partenerul tau nu poate sa iti vina in ajutor daca ti se strica imprimanta la serviciu. Poate doar sa dea dovada de empatie si de intelegere, dar cel mai probabil nu e in pozitia de a-ti oferi vreo solutie. Nu e nicio problema daca ii povestesti cateva situatii neplacute, insa trebuie sa stii motivul pentru care o faci – te descarci, nu cauti solutii, asa ca nu fi dezamagita atunci cand ele nu apar.
In unele situatii, discutiile cu partenerul despre locul de munca sunt justificate – de exemplu, atunci cand chiar exista o sansa de promovare, de schimbare a programului sau, mai rau, un risc de pierdere a job-ului. Chiar daca astfel de discutii pot fi dificile si pot implica decizii importante pe care trebuie sa le luati, este important sa colaborati si sa fiti obiectivi si sinceri. Lasati aceste discutii importante pentru o zi in care nu sunteti foarte obositi, cum ar fi o zi de weekend, pentru a putea cantari argumentele pro si contra fara sa intervina stresul din alte surse.
Daca ajungi la serviciu gandindu-te la o cearta pe care ati avut-o cu o seara inainte, eficienta ta va avea de suferit, iar totul va deveni un cerc vicios, pentru ca rezultatele proaste de la serviciu te vor face sa ajungi acasa stresata. In scurt timp, vei ajunge foarte nervoasa, obosita si morocanoasa tot timpul.
Cu totii avem nevoie de cate o pauza de la serviciu din cand in cand, indiferent de cat de importanta este functia pe care o ocupam. Daca job-ul iti ocupa aproape tot timpul si nu iti ramane timp sa te ocupi de nimic altceva, este un semnal de alarma. Dependenta de munca, spun psihologii, este o afectiune grava care poate ascunde insecuritati in privinta vietii personale, astfel incat ajungem sa ne simtim in siguranta sau chiar „iubiti' doar de munca noastra, iar acest lucru poate necesita ajutor specializat. In primul rand, ia-ti o zi de concediu cand simti ca nu te mai poti detasa, iar daca nici asta nu functioneaza, cauta ajutorul unui psiholog.
de Anca Alexe
Foto: Imaxtree