Rooftop, pop-up, brunch, dress code, late night, fine food, DJ-set sunt cuvintele care alcatuiesc acum vocabularul petrecaretilor din Romania. Alina Baisan a fost la cele mai cool petreceri ale momentului si va spune ce a vazut acolo.
Cristina e intr-un moment de „socializare intensa. Luam pranzul impreuna si imi povesteste de aceasta petrecere de „corporatisti la care a fost de curand, unde a cunoscut numai lume misto. Cluburile nu mai sunt ce trebuie in materie de viata de noapte, ea insasi e un pic perimata. Adevarul e ca cine isi mai permite astazi sa piarda noptile, cand avem atatea de facut in timpul zilei?! Acum se poarta brunch-urile de dupa-amiaza, socializarea, petrecerile la care se anunta locatia in ziua evenimentului, locurile unde ai acces doar daca cunosti pe cineva din organizare, cu dress code-uri care iti dau batai de cap.
Auzind-o cum povesteste cu entuziasm, in timp ce soarbe tacticos din supa de rosii, mi se raceste burgerul cu cartofi prajiti din fata, gandindu-ma ca se contureaza un nou trend social, iar eu raman pe dinafara lui. Cum n-am mai iesit din casa de ceva vreme, ii spun ca m-as baga cu ea la un maraton de petreceri. Era tot ce voia sa auda amica mea.
Primul eveniment care isi face loc in agenda noastra se numeste Le Secret si este organizat de The Brunch Affair. Dress code-ul evenimentului e „Black, transparency, lace and mistery. Masks are mandatory. Uhh! Cristina e super-entuziasmata si, cu doua saptamani inainte, imi propune tinute, ma intreaba cu ce ma imbrac, isi face programare la salon pentru par si make-up. Pana la urma opteaza pentru o rochie foarte sexy din matase si dantela rosie de la Gabrinis, pe care recunoaste ca nu ar purta-o decat la un astfel de eveniment sau… prin casa. La mine eforturile se reduc la a gasi prin casa masca din piele perforata de la Murmur.
Intre timp, imi fac temele si aflu ca persoana din spatele The Brunch Affair e Cristina Grigore, cea care, in urma cu sase ani, lasa in spate o cariera in domeniul finantelor pentru a se aventura in lumea evenimentelor, unde a pus umarul la nasterea unor brand-uri precum Funky Business si Anonymous. O intreb cum a ajuns la conceptul de brunch party. „Am avut norocul sa atrag alaturi de mine cinci fete minunate a caror energie rezoneaza cu ceea ce-mi doresc eu. Totul a pornit de la experienta noastra. Ne-am pus in locul consumatorului si ne-am intrebat ce ne-am dori noi daca am fi in locul lui. Ne-am dorit niste evenimente cu lume cool, in locatii la fel de misto, si, cel mai important, sa nu mai fim nevoite sa pierdem noptile in spatii intunecate. Petrecerile de zi vin ca o alternativa la viata de noapte. Intr-un Bucuresti saturat de late night events cred ca se cerea un suflu nou, ceva inovator, ceva care sa trezeasca simturile celor care apreciaza un party reusit, dar care nu vor sa mai piarda noptile. La evenimentele noastre vei intalni acei oameni care nu se tem sa iasa din banal, interesati de arta, fashion, muzica si frumos in general.
O alta caracteristica specifica noilor petreceri o reprezinta locatiile exclusiviste, cum e si cea in care ajung intr-o zi de sambata dupa-amiaza: casa memoriala a lui Spiru Haret. Pe terasa cladirii renovate recent se zareste de peste drum o multime de lume imbracata in alb si negru, galagioasa si fumatoare (tocmai a intrat in vigoare legea ce interzice fumatul in spatiile inchise). Inauntru, decadenta totala: in mijlocul zilei lumea poarta lenjeria la vedere si masti din dantela pe fata. La spider (un alt element de nelipsit din economia noilor petreceri) se perinda cele mai indraznete exemplificari ale dress code-ului mai sus enuntat, iar terasa isi da testul de rezistenta sub greutatea multimii iesite la fumat.
Intr-un colt, DJ Camil incalzeste atmosfera cu sound-uri soul, funk, disco si hip-hop. Gasti de amici stau in picioare in jurul meselor, mananca, danseaza, sorb din pahare si vorbesc intre ei. Putin cam reticenti la conversatie, cativa petrecareti care activeaza in industria publicitara imi povestesc motivele pentru care prefera astfel de evenimente iesirilor in club: lumea e frumos imbracata, mancarea e buna, muzica e interesanta, noptile pierdute nu mai sunt pentru ei. Regasesc prin multime si ceva fete cunoscute. O tipa pe care am cunoscut-o la un curs de PR, venita cu gasca, imi povesteste de fostele petreceri din Gaia, brunch-urile de la Loft si de la Snagov, acolo unde a inceput totul in materie de evenimente cool. Un grup de spanioli guralivi face poze la panou.
Ies afara sa raspund la telefon. Langa mine vine un alt grup de petrecareti ceva mai tineri. Andreea isi aprinde o tigara si isi da cu Bepanthen peste tatuajul proaspat facut: un elefant care improasca din trompa o multime de culori. Imi plac tinerii astia, sunt exact asa cum mi i-a descris Cristina Grigore, young & sophisticated. Intram in vorba, ii intreb cu ce se ocupa si cum isi petrec timpul liber. Vazandu-ma cu aparatul foto in mana, unul dintre ei ma roaga sa ii fac o poza si sa i-o trimit. Pana sa urc, am deja doua cereri noi de prietenie pe Facebook. Pana la urma asta inseamna socializare in zilele noastre, nu? Te vezi in real life si te „imprietenesti apoi pe Facebook. De fapt, noi facem un pas inainte si ne dam intalnire si la urmatorul eveniment al zilei: Un Apéro Chic by Nuit Sociale.
Dupa o pauza de mers acasa si schimbat tinuta (next dress code: Soirée Chic), iata-ne din nou in masina, indreptandu-ne spre al doilea eveniment care are loc la Scala, sala de evenimente de langa piscina Floreasca. Stand de vorba cu Dan Stoicovici, unul dintre fondatorii label-ului Nuit Sociale, aflu ca ceea ce facem noi e absolut obisnuinta pentru devoratorii de evenimente de acest gen, care uneori bifeaza trei-patru petreceri intr-o singura zi. Impreuna cu asociatul sau, Andrei Nistor, acesta si-a pus in slujba petrecerilor toata experienta de organizator de evenimente de la BAT, precum si cea din zona muzicala, fiind fondatorul proiectului nights.ro.
Povestea Nuit Sociale a inceput chiar in locul in care e petrecerea din seara asta, si anume piscina Floreasca: „stiam ca urmeaza sa facem un eveniment, dar nu aveam un nume pentru toata povestea. In doua ore, cat am stat de vorba pe sezlong, deja aveam conceptul, numele, logo-ul. Am sunat un prieten: «Hai repede, pac, uite asa, asa, asa, pac, propunere, pac pe Whats¬App… Cum sa ii spunem? Nuit… nuit… si ne spune o fata: «Ceva cu social»… Gata: Nuit Sociale. Pac si cu paharul cu Martini… gata, avem si logo.
Totul are in spate vreo noua luni de „documentare prin Bucuresti si prin Europa, in incercarea de a explora piata si de a afla trend-urile, ce ii misca pe oameni, ce le lipseste. Cei doi au ajuns la concluzia ca lumea merge la petreceri sa socializeze si, dupa ce au dat drumul la evenimente, au constatat ca peste 70% din publicul lor e format din… femei. La petrecerile Nuit Sociale se intra pe baza de bratari, care nu se vand in locatie in timpul evenimentului. Dan recunoaste ca metodologia de a ajunge la petrecerile lor e „complicata: trebuie sa ai un prieten care sa te recomande la noi. Nu poate veni oricine si numarul de locuri e si el limitat, in functie de capacitatea locatiei: de la 400 la o mie de locuri. Daca imi scrii ca vrei sa vii incep si fac verificari: ce prieteni avem in comun, il intreb pe unul dintre ei care-i treaba cu tine. Pe vremuri viralizam telefonic sau dadeam SMS. Acum, sunt multi organizatori care nici nu ies din casa, fac totul pe Facebook. Mie imi place sa socializez, inclusiv cand dau bratarile.
Mai vine lumea cu sugestii: «De ce nu aduci DJ-ul cutare…». Ne place sa tinem cont de parerile lor… si, avand si o memorie incredibila, punctez de cate ori am ocazia: «Uite, ai vazut, am pus barul acolo unde mi-ai zis tu…» Asa, oamenii se simt implicati. Noi le luam repede sugestiile si trecem la actiune. Nu mai suntem in era lui «Stai sa vedem…». E acum, pe loc. Acum ori niciodata.
La capitolul muzica, cei de la Nuit Sociale merg de multe ori pe mana unor DJ neprofesionisti. Au pus muzica la petrecerile lor Calin Mailat, proprietarul Casa di David; Cristian Corvin, arhitectul; Daniel Draghici, care detine Piscina Floreasca.
Un alt element definitoriu pentru noile petreceri il reprezinta locatiile, care trebuie sa fie neaparat exclusiviste si mai ales „virgine pe piata evenimentelor de acest fel. „Locatii bune sunt foarte putine in Bucuresti, spune Dan. „Ne-am aruncat buzduganul in zona de imobiliare si, cum se deschide ceva nou, suntem primii care afla. Primele trei evenimente au fost facute pe rooftop-uri de hotel, am mai facut in restaurante, sali de evenimente. Acum ne intereseaza tot ce inseamna gradini, piscine. Publicul nostru nu e cel mai glam, dar merita plimbat de la o locatie la alta. Noi contam pe un nucleu de oameni care se repeta de la un eveniment la altul, si ei cauta noutatea de fiecare data.
Pe langa cei doi, echipa care organizeaza petrecerile Nuit Sociale urca la 20 de persoane in ziua evenimentului. Chef Foa si-a adus si el contributia la cateva dintre evenimentele lor, printre care si petrecerea de Revelion, la care biletele s-au dat in trei zile. „Am dezvoltat in ultima vreme partea asta de mancare, pentru ca se pare ca conteaza foarte mult. Daca ii chemi pe oameni 6-9 ore undeva si nu le oferi ceva bun de mancare, iti pleaca. De cand l-am cunoscut pe Foa, am inceput sa vedem altfel lucrurile. Am facut impreuna cu el un eveniment experiment, l-am numit Pop-Up. Ne-am instalat in fata unei cladiri de birouri, am montat ce am avut de montat, am inceput sa sunam lumea si sa postam pe Facebook. Foa a gatit, Andrei a pus pe Internet o definitie la «pop-up party» si eu am pus o poza. N-am anuntat ce se intampla exact, unde, cand. A fost ceva de genul: «Astia doi or sa faca ceva». Și uite asa ne-am trezit cu o gramada de lume. Aproape am terminat mancarea si bautura. Ne-au vizitat vreo 400 de persoane.
Cat despre dress code, Maria pare sa se fi straduit cam mult pentru conceptul de Soirée Chic, prin comparatie cu ceilalti petrecareti. Aici atmosfera e ceva mai relaxata fata de brunch, iar lumea, multa la numar, mai putin atenta la eticheta. De altfel, Dan sustine ca, desi sugereaza dress code, nu blocheaza accesul oamenilor daca nu il respecta. Fetele se straduiesc mai mult, la baieti o camasa te scoate oricand din incurcatura. Revenind la Maria, aceasta testeaza o noua aplicatie de dating, Intersect, care ii arata ce tipi se gasesc in zona… Nimic interesant, din pacate. Cateva saptamani mai tarziu, aflu ca a si sters-o de pe telefon. Ne refugiem in spate, in zona de burgeri, si in cele din urma eu parasesc campul de lupta devreme. Grupuri de petrecareti tot mai vin, Cristina ramane pana spre dimineata.