Pandemia a pus la grea încercare munca în echipă, și chiar în condiții mai speciale există diverse modalități de a crea un mediu profesional plăcut.
De peste 1 an foarte mulți oameni lucrează de acasă. Biroul a devenit bucătăria sau un spațiu din sufragerie. Cei mai norocoși au avut la dispoziție o cameră din casă care a devenit birou sau de la început avea această destinație. Alții au lucrat chiar de pe terasă ori din grădină, desigur când vremea a fost mai prietenoasă și a permis acest răsfăț. În tot acest context, plus restructurări ale companiei și de task-uri, presiunea psihologică impusă de pandemie, munca în echipă nu a fost ușoară. Iar nevoile emoționale ale angajaților poate mai puternice ca niciodată.
Nu mai puteai sta cu colegii în sala de ședințe, iar nevoia de conexiune a rămăs aceeași. Prin urmare ședințele video, în care toată lumea vede și aude pe toată lumea, au funcționat ca un înlocuitor acceptabil. Cu un amendament: să fie scurte. Mulți oameni se plâng de un volum de muncă mai mare acum decât înainte de pandemie, iar ședințele interminabile pot fi un impediment în calea eficienței. Prin urmare mai bine ședințe mai dese și scurte, rapide, decât discuții care să se prelungească ore întregi.
Oamenii din echipă chiar dacă știu că au făcut o treabă bună, tot au nevoie de laude. Să fie validați de superior, care astfel îi face să se simtă văzuți, apreciați. Pandemia a însemnat și însingurare, boală, probleme financiare, conflicte, probleme în cuplu. Așadar vorbim de un teren emoțional extrem de sensibilizat, iar o vorbă bună (da, și la nivel profesional) poate fi utilă sufletește.
Unii se vor simți mai folositori, alții nu, mai degrabă neglijați. Oferă-le credit, cere-le idei și feedback. Creează un mediu unde încărcătura muncii să fie egală, astfel încât să se elimine de la sine conflicte pentru că unele persoane muncesc mai mult și altele mai puțin. Iar trasarea sarcinilor să fie cât se poate de concretă. Fii deschisă în fața flexibilității. Ce contează? Ca sarcina să fie îndeplinită la timp și bine sau rigiditatea regulilor? Unii oameni sunt mai eficienți la 8 dimineața, alții de la 10-11.
Un șef dominator nu va câștiga aceeași loialitate ca un șef corect și transparent. Dezvăluirea laturii umane, a vulnerabilității are un efect de conectare și încurajează coeziunea din partea echipei.
Îți mai amintești vremurile în care companiile organizau petreceri de Crăciun sau teambuilding-uri? Nu vă mai vedeți la birou, dar puteți face o ieșire la terasă. Sau dacă unele persoane tot nu se simt în siguranță puteți să aveți un party online. În care să vă amuzați, să discutați orice mai puțin probleme de serviciu. Pur și simplu să vă distrați! În aceeași categorie intră și cafeaua de dimineață. La birou vă întâlneați la bucătărie și primele 15 minute după ce ajungeați la serviciu stăteați la povești la cafea? De ce să nu faceți asta online?
Foto: PR