Moda anilor ’70 – intre nostalgie, evolutie si paradox

Toata lumea este, deja, la curent cu faptul ca anii ’70 au pus stapanire pe moda momentului. Maurice Munteanu se intreaba cat la suta din aceasta ecuatie reprezinta marketing, cat la suta creativitate si cat evolutie.

Moda anilor ’70 - intre nostalgie, evolutie si paradox

Intotdeauna am stiut ca schimbul de idei este important, vital chiar, mai cu seama daca are loc intre parteneri de dialog din generatii diferite. Sa nu va imaginati ca in moda lucrurile stau altfel. De la un schimb de idei in redactia Elle s-a nascut si acest material.

Tot departamentul de moda observase ca intreg sistemul a fost pe deplin cucerit de estetica destul de controversata a anilor 70. Asa ca iata ce-mi spunea directorul nostru de moda, Domnica Margescu, inaintea ultimei sedinte de redactie: „Maurice, trebuie sa scrii neaparat ceva despre acest fenomen retro-compulsiv. Suntem, efectiv, inconjurati de sarafane, franjuri, saboti si jeansi evazati. Toate show-urile arata aproape la fel, toate pictorialele de moda trateaza fenomenul retro!. Iar discutiile ulterioare din redactie s-au invartit in jurul aceluiasi fapt.

Ei bine, nu ar trebui sa ne mire acest lucru. Oamenii, pentru a evolua, au nevoie, in primul rand, de nostalgie, simt nevoia sa priveasca inapoi, sa se inspire din trecut; in plus, acum este din ce in ce mai cool sa aplici conceptul de slow living.

In ceea ce priveste tendintele in moda, pe de o parte marketing-ul agresiv ne indeamna sa consumam, pe cealalta parte ecologistii ne spun ca e foarte OK sa reciclam, sa redescoperim garderobele mamelor noastre etc. Oricum, anii 70 reprezinta cea mai mare tendinta a ultimilor ani. Este, de fapt, mai mult decat o tendinta. Aceasta estetica isi propune sa impuna si un stil de viata.70-mediu2

Foarte multe dintre voi veti fi dezamagite si veti spune ca nu e nimic nou in toata afacerea asta. Or, noutatea, factorul creativ, viziunea personala stau tocmai in reinterpretarea vechiului si transformarea lui in nou.

Sa luam, de exemplu, cazul lui Hedi Slimane la Saint Laurent. Colectia de primavara-vara reprezinta un fel de trecere in revista a obsesiilor miscarii grunge, tratate intr-o maniera foarte personala. Slimane a deconstruit influentele grunge si le-a aplicat un filtru intens saptezecist. Toata colectia trimite cu gandul la recuzita unui film. Dar nu orice film, ci unul european, independent, marcat de obsesiile glamour ale anilor 70, de stilul heroin chic. Bref, cocktail-ul Saint Laurent inseamna o viata de noapte agitata, intensa si destul de… depravata. Evident, ma refer strict la styling-ul colectiei.

Slimane reuseste sa impuna si factorul de noutate – hainele au o alura supla, sunt androgine, desi colectia abunda de elemente feminine. Noutatea vine tocmai din faptul ca, desi ne uitam la un remake, nu este un remake oarecare – actorii sunt fresh, scenografia e una alternativa, iar scenariul nu este deloc previzibil. Colectia respira un aer luxos, desi personajul principal feminin pe care il propune e unul dominat de o stare de angoasa existentiala.

La polul opus se afla, cum altfel, Miuccia Prada. La Miu Miu, doamna Prada s-a intrecut pe sine. Respira modernitate asa cum nimeni nu a mai facut-o pana acum. Dar, atentie, vorbeste despre modernitate folosind elemente din trecut.

Colectia Miu Miu integreaza sublim referintele esentiale ale anilor 70 si le aplica tinand cont de cerintele unui 2015 destul de paradoxal si haotic. Structurile sunt vechi, dar in acelasi timp noi. Volumele sunt perfect echilibrate, iar notiunea de femininate este tratata dintr-un punct de vedere opus – si anume, ni se transmite ca femeia poate fi seducatoare in mai multe feluri; astfel, ar fi momentul sa intelegem ca reperele s-au schimbat si, implicit, ideea de sexualitate.

Dar sa facem o paranteza si sa ne intrebam ce vor, de fapt, sa ne spuna designerii. Oare vor ei sa ne sugereze faptul ca au secat absolut toate izvoarele de inspiratie sau ca trecutul e, in continuare, cea mai valabila sursa? Daca analizam retroactiv fenomenul, constatam ca in anii 70 femeia s-a simtit, cumva, mult mai libera. Mai libera decat in anii 50, momentul in care s-au revoltat toate gospodinele americane, mai libera decat in 80 sau 90. In anii 70, eliberarea sexuala s-a regasit inclusiv in moda – moda acelor ani vorbeste despre chestiuni care tin mai degraba de o analiza sociologica decat de o nevoie estetica.

Asa ca cel mai normal, cel mai firesc, cel mai previzibil lucru care se putea intampla era reinventarea acestui vechi nou curent. Sper ca sunteti pregatite sa purtati fuste in forma de A, mult maro, franjuri, piele velur si pantaloni cu talia inalta, pentru ca asta va asteapta. Si, daca veti privi totul cu mult umor (stiu ca tot spun asta, dar e foarte important), veti avea parte de un sezon cat se poate de amuzant!

Foto: Imaxtree

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Libertatea
Ego.ro
Publicitate
Antena 1
Unica.ro
catine.ro
Mai multe din lifestyle