Metrosexuali, out! Faceti loc pentru velini!

S-a spus despre ei ca arata ca „o rasa de ingeri pre-puberi”. Nu au deloc par pe corp si le place sa danseze la bara, cam ca Britney. Jurnalistii sint de parere ca e vorba de un nou fenomen masculin si de un nou capitol in romanul-fluviu al inversarii rolurilor dintre sexe.

Ii vedeti la sala de fitness. Baieti care arata ca Supermani gelati si care profita de orice ocazie pentru a se admira in oglinda. Pot face orice efort, pot sa trans­pire din greu sau sa ridice toate greutatile, dar freza le ramine impecabila si tinuta deloc sifonata. Ii vedeti prin cafenele. Barbati in costume peste tricouri sport, cu o alura atit de meticulos mentinuta, incit e absolut clar ca au abonament la sala si ca il folosesc. Fiecare detaliu e la locul lui. Si cum toate acestea trebuiau sa poarte un nume, li s-a spus „smoothie'.


Cine l-a inventat?

Exista o bransa rasfatata de jurnalisti care isi spun, pretentios, antropologi postmoderni ai culturii pop. Slujba lor e sa exami­neze tot ce-i mai frivol, sa puna etichete si sa dea definitii. Sa inventeze buzz-word-uri, adica acele cuvinte care sa faca voga. Si mai sint si platiti pentru asta (chiar foarte bine). De cind Mark Simpson a bulversat lexiconul modern cu infamul „metrosexual', un puhoi de alti confrati au inceput sa se dea de ceasul mortii pentru a veni cu ceva echivalent, cu un cuvint care sa descrie fenomenele inexplicabile intimplate la granita mereu in miscare dintre sexe.


Heather Havrilesky, de la revista on-line Salon, pretinde, de curind, ca a mai gasit unul: „smoothie' (cea mai apropiata traducere in romaneste ar fi „velinul'). Adica versiunea moderna a unui Adonis, o specie de mascul care se epileaza cu ceara pe piept si care munceste mult mai trudit la templul personal decit metrosexualul. Potrivit ei, aceasta miscare a pornit din provincia americana, unde decenii de boy band-uri si de reclame la produse de par au infiltrat intr-asa o masura pinza freatica pop-culturala, incit tinerii au capatat obsesia igienei personale si un comportament flamboaiant, odata asociat cu stilul de viata gay.

Havrilesky citeaza o serie de emisiuni si de reality show-uri americane (Strip Search, Kept), in care barbatii nu numai ca arata uniform de curat, dar trupurile lor imaculate au fost epurate de orice fir de par. Felul lor de a se manifesta variaza intre strident, afectat, exhibitionist sau „madonnesc'.

Jurnalista se intreaba: sa fie aceasta o noua schimbare in definitia masculinitatii? Pentru ca, mai nou, pina si colegiile americane arata ca uriase cluburi gay in aer liber.
Aceasta vasta miscare cu heterosexuali luciosi o copleseste pe cea „metrosexuala'. In timp ce metrosexualul cheltuieste mult pe accesorii hip, isi tine colectia de CD-uri in ordine alfabetica si are o mare varietate de plante in casa, „velinul' e nitel diferit. Nu locuieste neaparat in marile orase. Interesul sau pentru moda nu se reduce doar la pastrarea aparentelor, ci e mai profund si mai sincer. Velinul nu cheltuieste o avere doar pe imbracaminte, ci si pe spray-uri autobronzante, ore de bodybuilding, cursuri de dans si, mai ales, de strip-tease. Ar putea fi bastardul dintre New Kids on the Block si Britney Spears.


Havrilesky se intreaba daca e vorba de o noua si cu mult mai flexibila forma de masculinitate, mai salbatica si mai libera, care nu se teme sa para gay (Beckham e citat ca simbol atit pentru metrosexual, cit si pentru velin).

Evident ca acest articol „bomba' a stirnit nesfirsite polemici si acuze. Ce dovada mai buna ca avem de-a face cu o noua stampila cu mari sanse sa intre in constientul colectiv? Si mai previzibil, multi au venit cu propria lor teorie.

Revolta impotriva stereotipurilor

Reprezentantii sexului tare s-au saturat sa fie catalogati drept macho furiosi, capabili doar de sentimente primare ca minia sau dezgustul. Ei incearca sa redefineasca ce anume in­seamna sa fii barbat si sa demonstreze ca au o viata interioara mult mai bogata si mai nuantata. Asadar, experimenteaza tot felul de lucruri, incercind sa gaseasca echilibrul intre partea lor masculina si cea feminina (pe care nu le e rusine s-o exploreze).

 

Page: 1 2

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
 
Publicitate
Antena 1
Unica.ro
catine.ro
Mai multe din lifestyle