Ii vedeti la sala de fitness. Baieti care arata ca Supermani gelati si care profita de orice ocazie pentru a se admira in oglinda. Pot face orice efort, pot sa transpire din greu sau sa ridice toate greutatile, dar freza le ramine impecabila si tinuta deloc sifonata. Ii vedeti prin cafenele. Barbati in costume peste tricouri sport, cu o alura atit de meticulos mentinuta, incit e absolut clar ca au abonament la sala si ca il folosesc. Fiecare detaliu e la locul lui. Si cum toate acestea trebuiau sa poarte un nume, li s-a spus „smoothie'.
Cine l-a inventat?
Exista o bransa rasfatata de jurnalisti care isi spun, pretentios, antropologi postmoderni ai culturii pop. Slujba lor e sa examineze tot ce-i mai frivol, sa puna etichete si sa dea definitii. Sa inventeze buzz-word-uri, adica acele cuvinte care sa faca voga. Si mai sint si platiti pentru asta (chiar foarte bine). De cind Mark Simpson a bulversat lexiconul modern cu infamul „metrosexual', un puhoi de alti confrati au inceput sa se dea de ceasul mortii pentru a veni cu ceva echivalent, cu un cuvint care sa descrie fenomenele inexplicabile intimplate la granita mereu in miscare dintre sexe.
Heather Havrilesky, de la revista on-line Salon, pretinde, de curind, ca a mai gasit unul: „smoothie' (cea mai apropiata traducere in romaneste ar fi „velinul'). Adica versiunea moderna a unui Adonis, o specie de mascul care se epileaza cu ceara pe piept si care munceste mult mai trudit la templul personal decit metrosexualul. Potrivit ei, aceasta miscare a pornit din provincia americana, unde decenii de boy band-uri si de reclame la produse de par au infiltrat intr-asa o masura pinza freatica pop-culturala, incit tinerii au capatat obsesia igienei personale si un comportament flamboaiant, odata asociat cu stilul de viata gay.
Havrilesky citeaza o serie de emisiuni si de reality show-uri americane (Strip Search, Kept), in care barbatii nu numai ca arata uniform de curat, dar trupurile lor imaculate au fost epurate de orice fir de par. Felul lor de a se manifesta variaza intre strident, afectat, exhibitionist sau „madonnesc'.
Jurnalista se intreaba: sa fie aceasta o noua schimbare in definitia masculinitatii? Pentru ca, mai nou, pina si colegiile americane arata ca uriase cluburi gay in aer liber.
Aceasta vasta miscare cu heterosexuali luciosi o copleseste pe cea „metrosexuala'. In timp ce metrosexualul cheltuieste mult pe accesorii hip, isi tine colectia de CD-uri in ordine alfabetica si are o mare varietate de plante in casa, „velinul' e nitel diferit. Nu locuieste neaparat in marile orase. Interesul sau pentru moda nu se reduce doar la pastrarea aparentelor, ci e mai profund si mai sincer. Velinul nu cheltuieste o avere doar pe imbracaminte, ci si pe spray-uri autobronzante, ore de bodybuilding, cursuri de dans si, mai ales, de strip-tease. Ar putea fi bastardul dintre New Kids on the Block si Britney Spears.
Havrilesky se intreaba daca e vorba de o noua si cu mult mai flexibila forma de masculinitate, mai salbatica si mai libera, care nu se teme sa para gay (Beckham e citat ca simbol atit pentru metrosexual, cit si pentru velin).
Evident ca acest articol „bomba' a stirnit nesfirsite polemici si acuze. Ce dovada mai buna ca avem de-a face cu o noua stampila cu mari sanse sa intre in constientul colectiv? Si mai previzibil, multi au venit cu propria lor teorie.
Revolta impotriva stereotipurilor
Reprezentantii sexului tare s-au saturat sa fie catalogati drept macho furiosi, capabili doar de sentimente primare ca minia sau dezgustul. Ei incearca sa redefineasca ce anume inseamna sa fii barbat si sa demonstreze ca au o viata interioara mult mai bogata si mai nuantata. Asadar, experimenteaza tot felul de lucruri, incercind sa gaseasca echilibrul intre partea lor masculina si cea feminina (pe care nu le e rusine s-o exploreze).
Page: 1 2