Mark Zuckerberg în fața Senatului SUA. Ce răspunsuri a oferit despre Facebook

Mark Zuckerberg s-a prezentat ieri în fața Senatului SUA, în urma scandalului Cambridge Analytica el fiind nevoit să răspundă mai multor întrebări incomode.

Mark Zuckerberg în fața Senatului SUA. Ce răspunsuri a oferit despre Facebook

Ieri, 10 aprilie, Mark Zuckerberg s-a prezentat în fața unei comisii formate din mai mulți senatori pentru a discuta despre protecția datelor și confidențialitatea mediilor sociale. Întâlnirea a avut loc ca urmare a scandalului Cambridge Analytica în care este implicat gigantul Facebook.

Dacă până acum nu știi despre ce este vorba, ei bine, compania de consultanță Cambridge Analytica a folosit datele a peste 87 de milioane de oameni, fără acordul lor, date care au ajuns să influențeze alegerile din America. Rețeaua socială este implicată în scandal deoarece toate aceste date au fost preluate prin intermediul unei aplicații pe care utilizatorii o puteau folosi pe Facebook.

Fondatorul și CEO Mark Zuckerberg a stat în fața celor de 44 de senatori timp de aproape 5 ore, timp în care a reușit fie să evite anumite întrebări, fie să ofere răspunsuri ocolitoare.

Audierea lui Mark Zuckerberg a început cu prezentarea celor care vor conduce discuția, iar apoi cu prezentarea rețelei sociale, folosite în prezent de aproape 2 miliarde de oameni în fiecare lună. Senatorul John Thune a explicat apoi de ce are loc această audiere, amintind faptul că prin intermediul unui joc de tip quizz, compania Cambridge Analytica a reușit să colecteze și apoi să folosească datele a milioane de oameni. Alți senatori care au luat cuvântul au amintit de alte cazuri care pun în pericol confidențialitatea utilizatorilor, precum și influența pe care Facebook o are în probleme politice, amintind și de implicarea Rusiei în alegerile prezidențiale.

După prezentarea acestor detalii, i s-a dat cuvântul lui Mark Zuckerberg, care a pregătit un discurs despre Facebook, istoria și scopul acestei rețele sociale:

„Facebook este o companie idealistă şi optimistă. Mare parte din existenţa noastră ne-am concentrat pe latura benefică pe care conectarea oamenilor o poate avea. Pe măsură ce Facebook s-a dezvoltat, oameni de pretutindeni au primit un instrument nou şi puternic cu ajutorul căruia pot ţine legătura cu cei dragi, îşi pot face vocea auzită şi pot construi comunităţi şi afaceri. Recent, am văzut mişcarea #metoo şi „Marşul pentru vieţile noastre” au prins viaţă, în mare parte, pe Facebook. După uraganul Harvey, oamenii au strâns peste 20 de milioane de dolari pentru victime. Şi peste 70 de milioane de afaceri mici folosesc în acest moment Facebook pentru a se dezvolta şi pentru a crea noi locuri de muncă. Dar este clar acum că nu am făcut suficient pentru a preveni ca acest instrument să fie folosit, de asemenea, pentru a face rău. Mă refer aici la răspândirea de ştiri false, implicarea forţelor străine în alegeri, discursuri bazate pe ură, precum şi în ce priveşte şi confidenţialitatea datelor.

Nu am conştientizat responsabilitatea enormă pe care o avem și asta fost o mare greșeală. A fost greșeala mea și îmi pare rău. Am început Facebook, o conduc și sunt responsabil pentru ceea ce se întâmplă aici.

Aşa că acum trebuie să reevaluăm toate aspectele relaţiei noastre cu utilizatorii şi să ne asigurăm că ne ridicăm la nivelul responsabilităţii pe care o avem. Nu este suficient doar să ne asigurăm că punem oamenii în legătură, trebuie să ne asigurăm că aceste conexiuni sunt pozitive. Nu este suficient să oferim oamenilor o platformă pentru a-şi face vocea auzită, ci trebuie să ne asigurăm că oamenii nu se folosesc de această oportunitate pentru a face rău sau pentru a dezinforma. Nu este suficient să le dai oamenilor control asupra datelor lor, trebuie să ne asigurăm că dezvoltatorii care beneficiază de ele le protejează la rândul lor. Responsabilitatea noastră nu se opreşte la a dezvolta astfel de instrumente, ci trebuie să ne asigurăm că sunt folosite în slujba Binelui'.

După această introducere a lui Mark Zuckerberg au urmat întrebările senatorilor, care poate i-au lăsat o libertate prea mare fondatorului Facebook. 44 de senatori au părut nepregătiți și nu au reușit să îl facă pe Zuckerberg să răspundă clar, ci i-au oferit posibilitatea de a da răspunsuri evazive.

De la întrebări banale despre funcțiile Facebook, despre exemplul modul în care funcționează reclamele, până la ștergerea datelor, senatorii au pus întrebări care nu l-au pus în prea mare dificultate pe CEO.

Cu toate acestea, audierea nu a fost plăcută nici pentru Zuckerberg. Deși a reușit să dea răspunsuri banale și ocolitoare, amintind că este responsabilitatea lui tot ce se întâmplă și că va avea grijă ca în viitor astfel de incidente să nu mai aibă loc, el fost nevoit să recunoască că utilizatorii ale căror date au fost folosite de către Aleksander Kogan (cel care a creat quizz-ul) pentru Cambridge Analytica au fost adevăratele victime.

Un alt lucru pe care senatorii i l-au reproșat lui Zuckerberg este că listele de Termeni și Condiții conțin pagini întregi de informații pe care unii oameni nici nu le înțeleg. Zuckerberg a recunoscut că cei mai mulți utilizatori nici nu citesc aceste lucruri înainte de a-și da acordul pentru a-și crea un cont.

O altă întrebare importantă la care a răspuns CEO Facebook este cea legată de utilizarea microfonului utilizatorului, implicit ascultarea conversației acestuia, pentru a selecta reclamele potrivite pentru acesta. Zuckerberg a declarat că acest lucru nu este adevărat, ci este doar o teorie a conspirației.

Zuckerberg a recunoscut că știa de Cambridge Analytica și de furtul datelor milioanelor de persoane, însă a crezut în promisiunea celor implicați din acest proiect: că va șterge datele și nu le vor folosi, așa cum au promis. El a declarat totodată că există o anchetă internă și va afla cum s-a ajuns la această situație.

Mark Zuckerberg a afirmat că Facebook este o companie de tehnologie, nu un publisher. „Sunt de acord că suntem responsabili pentru conţinut, dar nu producem conţinut, a declarat acesta.

Fondatorul Facebook a fost întrebat și dacă această rețea socială va fi mereu gratuită, însă Mark nu a fost un răspuns clar, ci a precizat că va exista întotdeauna o versiune gratuită, ceea ce ne face să credem că ar putea exista în curând și o varianta contra cost.

Poți citi aici transcriptul audierii.

Citește și:
Cum poți salva o copie a datelor tale de pe Facebook

Foto: Instagram

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Libertatea
Ego.ro
Publicitate
Antena 1
Unica.ro
catine.ro
Mai multe din lifestyle