Manuale de educatie fizica. Intre capacitate motrica si mersul piticului

Ieri Ministrul Educatiei, Liviu Pop, a anuntat ca elevii din clasa a 5-a vor avea din toamna manual si la disciplina Educatie fizica si sport.

Ce e acela un manual de educatie fizica si sport? Initial aceasta idee m-a amuzat, deoarece se stie ca unele lucruri se invata prin practica, si nu prin teorie… Si mi-am imaginat cum ar fi putut cineva sa-mi teoretizeze cum sa-mi tin echilibrul pe bicicleta, cum sa execut o saritura in lungime legendara sau cum sa rezist la mai mult de trei ture de sala de sport parcurse in mersul piticului. Cred ca stii la ce ma refer, pentru ca la noi in tara Educatia fizica e o disciplina obligatorie de multe zeci de ani, si parca toti profesorii de sport aveau aceeasi metoda si aceeasi terminologie.


Insa citind denumirile catorva capitole, precum „Organizarea activitatilor motrice’ sau „Capacitate Motrica’ am avut senzatia ca autorii manualului l-au scris in gluma, sa se afle in treaba si sa vexeze bietii copii de 11 ani pentru lipsa lor de vocabular. Cred ca limbajul de lemn este unul dintre motivele pentru care multi elevi detesta scoala si se simt inapti. Dar aceasta problema se regaseste in toate manualele. Pentru ca, chiar si in cele mai elevate familii, limbajul de acasa este colocvial, de baza… Ma rog, am decis sa ofer o sansa acestui manual si am inceput sa vad cum e alcatuit.


Spre suprinderea mea, pdf-ul cursului mi-a oferit senzatia ca, in sfarsit, sportul este luat in considerare ca o activitate importanta, precum chimia sau istoria. De cate ori nu am chiulit de la sport sa scriem o tema, sa invatam pentru ceva „mai important’ sau pur si simplu… pentru ca puteam?

Acum nu mai meditam la evenimente istorice, ci ne gandim ca ar trebui sa ajungem la sala. Avand un manual, activitatea sportiva capata acelasi rang precum alte obiecte de studiu. Iar aceasta schimbare de paradigma va ajuta copii sa isi integreze sportul in viata de zi cu zi, asa cum parintii nu vor reusi vreodata, chiar daca manualul ar fi putut fi mai bun si mai accesibil ca abordare.

Apoi, am vazut ca exercitiile fizice sunt tratate cu seriozitate, sunt ilustrate, se vorbeste despre lucruri esentiale precum deformarile coloanei, importanta unei posturi corecte, importanta respiratiei etc. Lucruri despre care, personal, probabil nu as fi aflat niciodata daca nu se inventa internetul.

Apoi, grafica manualului e dinamizata cu casete de „Stiati ca’, in care se vorbeste despre lucruri precum legatura dintre exercitiul fizic si supravietuire, sanatate, despre istoria sportului, despre recorduri sau despre cum exercitiile de respiratie vindeca boli. Si lucrurile astea nu erau in discursurile profesorilor mei de sport. Din pacate.


Apoi mi-am amintit despre discursurile unor gimnaste si ale unor balerine, care spuneau in interviuri ca inainte sa execute un exercitiu pentru prima data, ele si-l imagineaza inainte. Se vizualizeaza in miscare, si abia apoi il incearca. Iar in acest context, nu-i asa ca nu mai pare atat de nebuneasca ideea teoriei educatiei sportive?! Mind over matter. 

Foto: Arhiva Revistei ELLE

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
 
Publicitate
Antena 1
Unica.ro
catine.ro
Mai multe din lifestyle