MamaPan este o brutarie artizanala specializata in produse de panificatie si patiserie numai din ingrediente naturale si benefice, facute cu atentie si dedicare de o categorie sociala aparte: mamele singure. Afacerea sociala s-a nascut, asa cum vin cele mai bune idei, intr-o bucatarie, intre prietene care au dorit sa imbine farmecul painii pregatite odinioara de bunici, cu maia, in casa, si ajutorarea unor femei care sunt nevoite sa isi creasca singure (si greu) copiii. Asa ca de la MamaPan nu doar cumperi paine, dar dai o mana de ajutor. Iar profiturile sunt mereu reinvestite.
Am vrut sa aflu povestea MamaPan, asa ca le-am contactat pe Silvia Burcea (experta de gen in cadrul CPE – Centrul Parteneriat pentru Egalitate) si Irina Sorescu (presedinta executiva), si le-am rugat sa imi raspunda la cateva intrebari.
Elle.ro: Am citit pe pagina oficiala MamaPan de unde si cum a pornit ideea afacerii. Imi puteti spune cum ati apelat la ajutorul mamelor sau cum ati intrat in contact cu ele si cate mame lucreaza in momentul de fata in brutarie?
Silvia Burcea si Irina Sorescu: Gasirea mamelor brutarese a fost o provocare. Am dorit sa venim in sprijinul mamelor singure aflate in dificultate, cu vulnerabilitati de angajare pe piata muncii, o piata care nu le ofera nici o perspectiva, din pacate. La inceput, oamenilor nu le venea sa creada ca noi chiar angajam femei singure sau femei cu multi copii, fara sa cerem experienta, si ca le oferim din prima zi contract de munca si calificare in brutaria noastra. Am mers la targuri de job-uri, am lipit afise pe strada, am postat anuntul pe site-uri de recrutari si am anuntat comunitatea oamenilor ce lucreaza in ONG-uri de posturile disponibile la MamaPan. Unii dintre ei lucrau deja la centre de zi sau la cluburi din comunitati defavorizate din Bucuresti si au fost foarte bucurosi sa isi trimita beneficiarele cu incredere la noi. Momentan, aici lucreaza 5 brutarese si o soferita distribuitoare si chiar în aceasta perioada suntem in cautarea unei alte brutarese si a unei persoane responsabile cu prezentarea si vanzarea produselor la evenimentele de weekend.
Elle.ro: Stim ca in ziua de astazi se merge pe ideea mancatului sanatos, cu ingrediente cat mai naturale. Dar de ce paine si nu altceva?
S.B. & I.S.: Potrivit studiilor, painea este cel mai consumat produs alimentar in Romania. In acelasi timp, piata pentru produse alimentare sanatoase este in plina crestere in tara, iar romanii sunt dispusi sa plateasca cu pana la 10% mai mult pentru un produs mai sanatos. Printr-un produs alimentar sanatos, acestia inteleg: sa nu contina E-uri sau conservanti, sa fie bio/eco/organic, sa aiba continut ridicat de vitamine, sau sa aiba un termen de valabilitate redus.
MamaPan vine in intampinarea celor care doresc sa manance sanatos si le propune o paine sanatoasa, din maia naturala, dospita indelung, din faina neaditivata, fara conservanti, coloranti sau alte ingrediente artificiale. Prepararea unei paini dureaza 18 ore. Procesul traditional de fermentare care necesita perioade lungi de timp permite crearea unei paini ce pastreaza intacte toate proprietatile nutritive oferite de grau si de celelalte cereale pe care le folosim in retete.
Oamenii ne intreaba de ce paine cu maia si nu cu drojdie? Maiaua este ingredientul principal in retetele de paine pe care le foloseau pe vremuri bunicile si strabunicile noastre. Este practic drojdie naturala facuta din apa cu faina. Painea cu maia este usor digerabila, are indice glicemic mic, iar substantele nutritive din cereale sunt absorbite mai bine de organism. La MamaPan facem si paini pe comanda, personalizate in functie de cerintele clientilor, fara sare, cu sau fara anumite seminte sau fainuri, paini speciale terapeutice, fara gluten, din faina de canepa, migdale, orez.
La MamaPan nu facem doar paine, avem si o gama variata de produse de patiserie artizanala cu maia naturala, unele fara zahar sau fara gluten, numai din ingrediente naturale.
Elle.ro: Cum se desfasoara o zi obisnuita la MamaPan?
S.B. & I.S.: Ziua este impartita in doua la MamaPan si totul se invarte in jurul painii si a orei-limita pana la care preluam comenzile – ora 12.00. Dis de dimineata ambalam painile pe care le-am copt seara, pregatim pentru livrare produsele pe care le-am facut cu o dupa-amiaza inainte, iar masinile noastre pornesc sa livreze atat clientilor, cat si magazinelor partenere si altor sustinatori care au comenzi in ziua respectiva. Pe urma, brutaresele din schimbul de dimineata pregatesc prefermentul pentru painile fara gluten, placintele si alte cateva aluaturi pentru patiserie. La pranz, cand stim deja ce comenzi avem pentru a doua zi, vin brutaresele din tura de dupa-amiaza. Ele fac intai aluatul pentru paine, pe care il lasa la dospit. Cat timp dospeste painea, brutaresele fac alte aluaturi pentru produsele de patiserie, le intind manual, le transforma in cornulete, biscuiti, fursecuri si le introduc in cuptor. Dupa-amiaza aluatul de paine trece in banetoane, niste forme speciale pentru paine, in care mai sta inca pret de cateva ore, timp in care incepem ambalarea produselor de patiserie pentru livrarea de a doua zi, hranim maiaua si pregatim prefermentul pentru painile de a doua zi. Seara painile merg in cuptor si ies calde intre orele 19.00 si 20.00.
Elle.ro: Cine formeaza clientela dumneavoastra?
S.B. & I.S.: Clientii nostri sunt totodata si sustinatorii nostri. Avem un portofoliu de clienti fideli, care vin in fiecare weekend la targuri si evenimente sa cumpere produse si care ne recomanda si altora. Mai mult decat atat, exista clienti care vin special sa ridice produsele comandate, atat la sediul brutariei cat si la magazinele partenere. Aceste persoane sunt in principal persoane orientate catre un stil de viata sanatos si, in plus, care aleg sa consume responsabil si local. Sustinatorii nostri au inteles ca oferim si un beneficiu comunitatii din care facem parte, pentru ca profitul generat de vanzarea produselor nostre sanatoase ne ajuta sa mentinem locurile de munca pentru mamele singure angajate aici si ne permite continuarea implicarii active in comunitate.
Elle.ro: Stim ca livrati produsele in Bucuresti si in judetul Ilfov. Cum au acces la ele potentialii clienti care nu locuiesc in aceasta zona?
S.B. & I.S.: Deocamdata nu avem posibilitatea livrarii in tara, produsele noastre au termene scurte de valabilitate, tocmai pentru ca nu folosim conservanti sau aditivi si nu se preteaza transportului prin curierat.
Elle.ro: Ce contributie au Guvernul sau autoritatile la initiativa voastra si ce sprijin va ofera?
S.B. & I.S.: Din pacate, nu primim nici o forma de sprijin de la autoritati. In schimb, exista companii private care au ales sa ne sustina munca si misiunea sociala, deloc usoara intr-un mediu atat de competitiv.
Elle.ro: In ultimul rand, spuneti-ne cum s-a dezvoltat MamaPan de cand ati inceput si cum va merge in prezent.
S.B. & I.S.: In cei doi ani de activitate, MamaPan s-a dezvoltat in toate privintele. Am inceput cu cateva sortimente de paine cu maia si am continuat cu alte sortimente de paine si cu produsele de patiserie artizanala. Ne-am bucurat sa participam la evenimente cu profil de hrana sanatoasa, iar acum nu lipsim de la acestea. Clientii nostri s-au inmultit si unii au devenit chiar clienti fideli. Am stabilit parteneriate ce dureaza de peste un an cu alti producatori locali sau care vand produse sanatoase si am reusit sa mentinem constant numarul mamelor angajate aici. In prezent suntem dupa o vara care nu ne-a adus foarte multe resurse, dar asteptam cu nerabdare toamna!
Asadar, nu iti ramane decat sa incerci din produsele facute cu dragoste la MamaPan, care te vor intoarce in copilarie, pe vremea cand bunica ta cocea painea, umpland casa cu mirosul magic al painii calde. Si sa ajuti o mama sa isi creasca copiii.
Gasesti mai multe informatii despre produse si despre cum s-a format aceasta afacere sociala pe www.mamapan.ro.
De Petra Murariu-Magureanu
Foto: MamaPan, Shutterstock