Lotul olimpic al României a prezentat recent uniformele de defilare cu care va participa la ceremonia de deschidere a ediției Jocurilor Olimpice de anul acesta de la Paris, lucru ce a stârnit dezbateri în online.
Lotul olimpic al României va purta, aproape deloc surprinzător, galben la ceremoniile de deschidere și închidere ale Jocurilor Olimpice de anul acesta de la Paris. Uniformele pe care le vor îmbrăca sportivii au fost deja prezentate oficial de Comitetul Olimpic, care a dat și detalii privind echipamentele. Așadar, e vorba despre o serie de elemente realizate de designerul român Olah Gyarfas, reunite în ansambluri în colecția intitulată Joie de vivre. Designerul, care a mai lucrat și în 2012 la uniformele lotului olimpic pentru ediția de la Londra, sub brand-ul Patzaikin, a explicat că a conceput colecția ca pe un salut pentru Paris, orașul care găzduiește jocurile, și ca o „expresie sinceră a bucuriei participării. Prin puterea acestui concept vestimentar, îmi doresc ca România să facă o declarație de optimism lumii întregi.”
Optimism este ceea ce au simțit numeroși fani ai sporturilor, după ce au văzut imaginile cu aceștia purtând uniformele, mai ales dat fiind trecutul aproape dezastruos la acest capitol: în 2016, spre exemplu, multipli sportivi s-au plâns de calitatea deplorabilă a echipamentelor (inclusiv de competiție) care s-au rupt sau deșirat în cele mai nepotrivite momente. Iar de cele mai multe ori, cel puțin în ultimele decenii, uniformele au fost ori banale, simple treninguri cu un logo aplicat, fie de-a dreptul urâte.
Firește, nu au lipsit criticile la adresa noilor uniforme realizate special pentru Lotul olimpic. Că sunt prea galbene, că designul pieselor fabricate în România de Pandora Prod nu are nimic special sau că, cel mai pregnant, identitatea națională nu e suficient de vizibilă, ba chiar nu e vizibilă deloc. Chit că unele critici sunt rezonabile (e complicat, până la urmă, să realizezi piese galbene care să stea bine oricui), altele sunt cel puțin bizare. O mulțime de comentarii de pe rețelele sociale s-au referit la faptul că sportivii români nu vor putea fi identificați drept români, în condițiile în care, totuși, la ceremonii fiecare delegație este anunțată în ordinea (alfabetică) a intrării și are un purtător de drapel, lucru ce ar face redundantă afișarea ostentativă a culorilor steagului sau a numelui țării pe haine (așa cum a făcut Armani pentru echipa Italiei, ceea ce pare o soluție cel puțin leneșă de design).
Alt reproș a fost acela că piesele nu integrează simboluri tradiționale. Firește, cusăturile tradiționale sau alte asemenea detalii ar putea fi inserate ca elemente de design în moduri inspirate în astfel de uniforme, însă având în vedere felul în care iile românești au fost utilizate în ultimii ani până la epuizarea de orice semnificație de o mulțime de fashioniste (și încărcarea lor de sensuri mai nefaste, mai recent, de zona politică extremistă), evitarea lor e o idee bună. Până la urmă, nu cred că își dorește cineva ca Lotul olimpic să arate ca alaiul nuntașilor lui George Simion.
Iar în ceea ce privește comparația frecventă cu uniformele delegației Mongoliei (realmente o demonstrație de virtuozitate fashion din partea brand-ului Michel & Amazonka) sau cu altele, precum cele din Haiti (realizate de Stella Jean), aceasta este imposibilă. Mai întâi, pentru că orice designer care își asumă rolul de a concepe colecția purtată de delegație trebuie să urmeze un ghidaj al celor care au comandat colecția, iar alegerile din trecut ale COSR ne spun câte ceva despre ideile fashion ale decidenților. Și apoi, dincolo de creativitatea permisă sau nu, bugetele condiționează mai departe execuția. Întâmplător, dacă ar fi să numesc un designer român care să știe să penduleze de la avangardă (așa cum a arătat că știe din plin în perioada în care muncea sub brand-ul Rozalb de Mura) până la ținute sustenabile, cu linii dintre cele mai clean și perfect funcționale (cum a făcut pentru Patzaikin), atunci doar Olah Gyarfas este acela.
Un lucru de apreciat e purtabilitatea pieselor concepute de Gyarfas. Designerul a imaginat piese variate, dar care pot fi combinate ușor între ele, colecția funcționând ca o capsulă casual din care sportivii își pot alege ce să poarte: fuste sau pantaloni (bine croite, cu pense eficiente) galben sau bleumarin, tricouri relaxate din bumbac și mătase în care culorile drapelului sunt integrate discret la mâneci și guler; și jachete versatile și multifuncționale, ale căror mâneci par să fie detașabile. Atenția la detalii nu a lipsit – piesele au broderii și ștanțe cu Team România, iar șosetele Ami Amalia reprezintă un alt touch simpatic.
În final, uniformele pentru Lotul olimpic de anul acesta dau impresia de decență, purtabilitate, par să fie realizate din materiale de bună calitate, după tipare bune (fabrica în care au fost produse a realizat și echipamentele Angliei în 2012) și au croiuri adaptate pentru formele corpurilor sportivilor, care rareori urmează măsurile clasice. Par simplu de purtat, lejere și chiar stylish, în funcție de combinațiile alese de sportivi. Și cu siguranță aspectele acestea vor fi importante pentru atleții care vor fi purtați pe barje pe Sena și care vor reprezenta mai cu seamă România în cadrul probelor, și nu doar la defilare.
Foto: Alex Gâlmeanu pentru COSR