„Putini dintre noi suntem cat de cat normali din punct de vedere sexual. Aproape toti suntem bantuiti de vinovatie si de nevroze, de fobii si de dorinte perturbatoare, de indiferenta si dezgust. Nici unul dintre noi nu abordeaza sexul asa cum ar trebui, cu atitudinea vesela, onesta, neobsesiva, consecventa, echilibrata, cu care ne torturam singuri inchipuindu-ne ca sunt daruiti alti oameni. Suntem toti pervertiti sexual – dar numai in raport cu niste idealuri de normalitate foarte denaturate – scrie eseistul Alain de Botton in deschiderea cartii sale Cum sa ne gandim mai mult la sex (traducere de Mihaela Ghita, Editura Vellant). Titlul pare ironic pana realizezi ca nu se refera la cantitatea gandurilor, ci la calitatea gandirii depre sex.
De altfel, micul eseu al lui Alain de Botton deschide o noua colectie, pe care o si coordoneaza, la Editura Vellant, intitulata „The School of Life, unde au aparut deja cateva titluri, in format de buzunar, cu tot felul de subiecte problematice: bani, cariera, sanatate mintala, tehnologie s.a. Nu e vorba de o colectie cu manuale de self help, asa cum gasesti astazi peste tot, groase, enervante si putin stupide, ci de o serie de mici eseuri practice de autocunoastere, care te ajuta sa regandesti anumite aspecte si sa-ti upgradezi abilitatile.
Este ceea ce face si Alain de Botton in aceasta carte in care ne spune ca, desi sexul a ajuns o activitate distractiva utila, deopotriva reconfortanta psihic si energizanta fizic, nu suntem niciodata cu adevarat emancipati in materie de sex. Avem in continuare prejudecati, limite, obsesii, repulsii, dorinte secrete pe care nu ni le intelegem. Ei bine, Alain de Botton ne spune din primele pagini ca sexul este profund legat de cruzime si de exces, de dorinta de a subjuga si de a umili, nu este catusi de putin democratic, nici amabil, este, prin natura lui, o activitate pe cat de placuta, pe atat de ciudata, majoritatea dilemelor induse de sex nu au solutii si, in fine, sexul este foarte, foarte putin legat de iubire.
Cu inteligenta si cu mult umor, folosindu-se de mici scenarii narative pe intelesul tuturor, Alain de Botton face o mica incursiune prin diverse teorii evolutioniste, de psihologie si filosofie, de istoria si teoria artei, pentru a explica complexitatea si complicatiile sexului, grupate in doua mari capitole destinate placerilor si problemelor. Am sa rezum in cele ce urmeaza macar cateva, putine, din ideile expuse atat de acccesibil de Alain de Botton:
Frumusetea fizica este, in subconstient, o garantie a sanatatii si promisiunea unei bune reproduceri. Fizicul, look-ul sau tinuta vestimentara, departe de a fi indici superficiali, sunt cai prin care o persoana ne excita (sau nu) printr-o anumita filosofie de viata pe care o poate reprezenta. Asa cum preferinta pentru anumite opere de arta reflecta trecutul nostru psihologic si denota vulnerabilitatile noastre, la fel si preferintele fizice pentru anumite persoane stabilesc legaturi profunde: „frumos si „sexy sunt indicii a ceea ce ne dorim cu disperare pentru a ne redobandi, de fapt, echilibrul interior.
Page: 1 2