Când m-am apucat să văd L-a seral, miniseria realizată de Matei Dima (BRomania) despre o clasă de elevi cu situații vulnerabile, mă gândeam că, iată, a venit momentul să mă alătur și eu publicului mult mai tânar decât mine de pe YouTube și mă temeam un pic că nu am să înțeleg umorul sau situațiile despre care se face vorbirea.
Nici gând! L-a seral este un proiect simpatic și bine făcut, care își propune să fie o comedie (și este), dar mai mult de atât, își propune să pună o lumină mai caldă pe situațiile cu care elevii ‘întârziați’ din școlile de care nu prea îi mai pasă nimănui se confruntă zi de zi.
Matei Dima a pus cap la cap o distribuție de staruri, dar nu neapărat staruri de film – Ada Condeescu fiind singura excepție -, ci personaje deja celebre sau în plină ascensiune din mediul online românesc. Așa se face că, dincolo de Condeescu, care ocupă confortabil pielea unuia dintre personajele principale, diriginta Iulia Pană, profesoară de biologie și visătoare de serviciu, îi vedem pe Mimi, Nadd Hu, Irina Deaconescu, Ruxy Ghimp șamd.
Toți se descurcă de minune interpretându-și rolurile care sunt, în fapt, destul de stereotipe, dar care au noimă în înșiruirea de situații care creează intriga celor patru episoade scurte, dar pline. O fi responsabilă de treaba asta expunerea lor constantă în fața camerelor, o fi talentul nativ sau mai degrabă implicarea în proiect, cert este că distribuția de amatori, cu stângăciile de rigoare, are sens în toată povestea.
Umorul lui Dima, cunoscut, de altfel, de ani buni publicului său fidel, funcționează și aici, iar el însuși, jucând rolul lui Vidra, fost deținut aflat în plin proces de reintegrare socială, este natural și umple ecranul, demonstrându-și din plin prezența tonică și spiritul ascuțit de observație. Căci despre asta este vorba, până la urmă, în L-a seral. Despre observarea unor fenomene despre care s-a mai tot vorbit, însă în alți termeni, în spațiul public românesc. Subiectele fiecăruia dintre cele patru episoade sunt lucruri care țin de actualitate, fie că este vorba despre bullying, fie despre democrație.
Se știe deja, de exemplu, că România ocupă un loc fruntaș între țările în care bullying-ul se practică cu entuziasm – conform unui raport al Organizației Mondiale a Sănătății, ne aflăm pe locul 3 dintre cele 42 de țări investigate. Un raport al Ministerului Educației spunea că într-un an școlar se raportează peste 18.000 de situații de violență în școală, cazuri care se încadrează bine merci la categoria bullying și care sunt greu rezolvabile, oricâte campanii ar fi lansate pe temă.
Cât despre democrație, ea face subiectul unui alt episod, în care clasa trebuie să își aleagă un șef, iar unul dintre candidați este tentat chiar de directorul liceului cu o fraudă de toată frumusețea. Nu sunt singurele subiecte, pentru că, așa cum se cuvine pentru o echipă care și-a făcut mâna în online, aflăm un pic și despre efectele sexting-ului, despre exotizarea unui personaj care nu arată ca ceilalți sau despre idealizarea dirigintei care vrea binele tuturor de către elevii care încă nu s-au prins ce e bine pentru ei.
Dar toate lucrurile astea, seci pe hârtie, devin amuzante până la absurd în scenariu, și cu atât mai ușor de înțeles chiar de cei cărora li se adresează. Iar aceasta este o altă poveste. Pentru că L-a seral a făcut audiențe record – primele trei episoade au trecut deja bine de milionul de vizualizări, iar cel de-al patrulea, lansat cu doar câteva zile în urmă, pare să urmeze aceeași traiectorie.
Subiectele alese, și mai cu seamă faptul că echipa nu pare să se ia foarte tare în serios atunci când le tratează, deși e vizibilă clar încercarea de a le face inteligibile și de a genera empatie, fac din L-a seral un serial pentru care merită să îți rezervi o oră din viață. Că o faci ca să vezi cât de tocilară poate să fie Mimi (care ne-a și vorbit despre proiect într-un interviu exclusiv), ca să te amuzi de prețioasa Irina Deaconescu, ca să te impresioneze Ada Condeescu (și ea ne-a povestit despre serial în interviul video de aici) într-un rol care îți va aduce aminte de Michelle Pfeiffer în Dangerous Minds (dacă ai vârsta la care să înțelegi referința care, de altfel, apare și în serial) sau pentru că ești fan BRomania, nici nu mai contează. Cert e că la final vei fi văzut deja că educația nu se face doar cu entuziasmul unui profesor, ci și cu o echipă care gândește la fel, că cei care au mai mare nevoie de educație sunt cei care au cele mai puține șanse să o primească și, în cele din urmă, că toate lucrurile despre care se vorbește mult când se pune pe tapet subiectul învățământului pot fi spuse mai bine și mai eficient.
Citește și:
Gucci pune femeile în cămăși de forță, un model se revoltă