Jucariile sexuale au ajuns de citiva ani buni si pe piata romaneasca. Chiar daca la acest capitol oferta este greu de comparat cu cea din Occident, fetele jucause pot gasi cite ceva si in magazinele de la noi.
Acum vreo citeva m-am trezit zimbind la gindul micilor nebunii pe care le-am facut in ultimul timp in numele cititoarelor noastre. Ia sa vedem: am tras cu ochiul intr-un cabinet de sexologie; mi-am rugat iubitul sa se intilneasca cu o prostituata; mi-am bagat nasul, impreuna cu un psihanalist, in dulapurile citorva vedete; am scris in revista despre viata intima a colegelor mele; am stat de vorba cu tot felul de oameni si am auzit tot felul de marturisiri… N-as putea spune ca am fost prea cuminte.
Si, ca sa continuu in acelasi ton, misiunea mea a fost sa vizitez citeva magazine dintre acelea cu usile vopsite, de obicei, in rosu intens, pe care te faci ca nu le vezi atunci cind treci pe linga ele. Sex-shop-uri, pe numele lor (Sss! Nu mai spuneti la nimeni!).
Asa ca iata-ma intrind intr-un astfel de magazin, in centrul Bucurestiului, cam pe la ora prinzului. Imi compun o atitudine detasata (asa cum imi imaginez ca arat atunci cind cumpar piine de la magazinul din colt) si arunc o privire in jur. Observ imediat ca peretele din partea stinga este dedicat lenjeriei sexy, asa ca ma indrept repede intr-acolo. Hmm! Aici ma simt mai in largul meu – asa ceva am mai cumparat si eu.
Linga mine, o doamna imbracata cu o haina de blana, caciula din acelasi material si cizme negre, fara toc, examineaza cu atentie un set de lenjerie din dantela neagra, cu volanase. Se intereseaza de pret. Vinzatorul ii raspunde amabil si-i mai arata citeva modele. Apoi vrea sa afle daca m-ar putea ajuta cu ceva. Ii spun ca am o intilnire cu proprietarul magazinului. Zimbeste si ma roaga sa astept putin, caci acesta e pe drum. Intre timp, imi arunc ochii pe celalalt perete.
Aici troneaza tot felul de obiecte, care mai de care mai colorate: vibratoare in cele mai variate si mai fanteziste forme si culori, bile de toate dimensiunile, masti, catuse, cravase sau bice, mansoane, geluri lubrifiante sau uleiuri aromate si alte obiecte a caror utilitate o inteleg mai mult sau mai putin. Intr-un colt, o papusa gonflabila, umpluta cu aer ceva mai mult de jumatate, ma priveste (oarecum mirata) cu ochii larg deschisi si… cu gura cascata.
Dupa o vreme, un grup vesel de patru baieti se ingramadeste in fata raftului cu vibratoare. Par nehotariti si foarte amuzati. „Vreti sa faceti un cadou unei prietene?, ii intreaba vinzatorul. Ei recunosc ca exact asta au de gind si, dupa ce examineaza citeva modele (si se scotocesc prin buzunare), se hotarasc asupra unuia destul de sofisticat, din material „jelly, roz, cu trei tipuri de actionare: vibratii, pulsatii si rotatii. Cool! „Sper sa nu uite cum arata una adevarata, comenteaza unul dintre baieti. Usoara stinghereala pe care o resimteam cind am intrat aici a disparut.
Incep deja sa ma simt ca intr-un magazin obisnuit, in care te plimbi printre rafturi, te uiti la marfa, primesti informatii de la vinzatori. De altfel, desi la noi ideea de a cumpara ceva de la un sex-shop provoaca inca o doza consistenta de stinjeneala („Mi se pare super-penibil sa intri acolo si sa cumperi ceva, spunea colega mea Laura), in alte parti lucrurile au inceput sa se schimbe.
Cind Liz Hurley a fost vazuta la Hollywood iesind din Hustler Sex Shop, stiti care a fost reactia? „Probabil ca se documenta pentru un nou rol, au zis cei mai multi. Mesajul? Femeile nu cumpara dirty stuff sau, daca o fac, sint discrete. Dar asta era acum ceva ani buni… Intre timp, lucrurile par sa se mai fi schimbat. Acum cativa ani, Gwyneth Paltrow a fost zarita strecurindu-se intr-un astfel de magazin – The Pleasure Chest, din New York –, de unde a cumparat 24 de mini-vibratoare, pentru a „condimenta petrecerea unei prietene. A mai fost cineva socat de asta? Nu, stirea n-a facut deloc senzatie. Si, daca mai trebuiau dovezi in plus ca aceste magazine au iesit din underground, amintiti-va de David Beckham achizitionind, de la Agent Provocateur, o bijuterie de cravasa, cu miner din cristale.
Cine sint, la noi, clientii sex-shop-urilor? „Clientii nostri sint de toate virstele si de ambele sexe, imi spune vinzatoarea unui magazin din centrul Bucurestiului. Numarul barbatilor este ceva mai mare decit al femeilor, dar nu mai mult de 60%.
Virsta? De la 18 ani (desigur!), pina la peste 60 de ani. In schimb, managerul altui magazin din Bucuresti a marturisit ca aproximativ 90% din clientii care intra la el in magazin sint barbati si ca majoritatea femeilor se limiteaza la a cumpara lenjerie sau articole de imbracaminte. Insa – surpriza! – barbatii cumpara cel mai des cadouri pentru femei: vibratoare, bile erotice sau lenjerie sexy.
Intr-un alt magazin, o tinara de 27 de ani, care tocmai cumparase o masca din catifea cu imprimeu animal print, a fost de acord sa stea de vorba cu mine. Mi-a spus ca nu se simte deloc jenata sa cumpere jucarii erotice si ca de multe ori vine aici impreuna cu prietenul ei. „Am acasa un vibrator pe care mi l-a daruit prietenul meu. Nu cred ca daca am un prieten nu pot sa am si lucruri de-astea acasa. Daca nu din alt motiv, macar pentru ca e mult mai amuzant sa le foloseasca altcineva pe tine decit sa le folosesti singura. No comment.
Dupa aceste vizite prin sex-shop-urile din Bucuresti, am fost curioasa sa trag cu ochiul si in ograda occidentala, asa ca… am intrat pe Net. Am aflat de acolo ca femeile au inceput de ani buni sa scape de inhibitii si nu se mai sfiesc sa faca astfel de cumparaturi. De altfel, aceste obiecte devin din ce in ce mai rafinate si apar tot mai multe magazine de lux. Kathryn Hoyle, proprietara unui astfel de magazin din Londra, isi aminteste ca atunci cind si-a inceput afacerea, obiectele care puteau fi cumparate din majoritatea sex-shop-urilor erau „niste chestii oribile, pline de vene, care aratau de parca tocmai fusesera hacuite de pe corpul unui barbat.
Or, femeilor le plac lucrurile frumoase, elegante, asa ca nu prea se imbulzeau sa le cumpere. Astazi, lucrurile au evoluat. In primul rind, sexul a cucerit teritorii extinse in cultura de masa. Oamenii nu se mai jeneaza sa discute despre nevoile lor sexuale, iar seriale precum Sex and the City fac din acest lucru ceva aproape banal. Pe masura ce optica se schimba, magazinele de acest gen devin tot mai specializate.
Astfel, firme precum Coco de Mer sau Myla se autodefinesc ca sex-shop-uri pentru clientele Prada, in timp ce site-ul tabooboo.com se adreseaza „generatiei Diesel. „Oamenii care cumpara de la noi, spune managerul Alan Lucas, „cumpara, de asemenea, Play Station Sony si beau Absolut Vodka.
Dupa ce am explorat o duzina de astfel de site-uri (plus inca pe-atita altele „de duzina), magazinele pe care le-am vazut in Bucuresti mi s-au parut cam triste si, in orice caz, lipsite de eleganta si stralucire. Destul de interesante sint, in schimb, forumurile de discutii pe tema jucariilor sexuale. Multi se intreaba daca nu cumva aceste produse ii pun in pericolul de a ramine fara partener. Adica iubitul sau iubita s-ar putea descurca si singuri.
Dragilor si dragelor, daca vreti sa stiti, eu cred ca desi jucariile astea pot face multe lucruri pe care oamenii nu le pot, ele n-au cum sa distruga o relatie. Macar pentru ca nu pot sa te sarute, sa te mingiie, sa-ti vorbeasca, sa te priveasca cu dragoste sau sa-ti spuna „te iubesc.
Arhiva revistei ELLE
Foto: Shutterstock