Interviu – Zarug, designerul care a ajuns in Est prin Vest

Umor, inteligenta, sarcasm, talent, autoironie. Cateva dintre calitatile care il definesc cel mai bine pe unul dintre cei mai talentati designeri romani. Maurice Munteanu a stat de vorba cu Mihai Dan Zarug despre moda, asa cum este ea. Si cum ar trebui sa fie.

ELLE: Cum arata moda romaneasca in 2014 din perspectiva unui designer roman care refuza cu incapatanare sa se supuna „normelor estetice locale?
MIHAI DAN ZARUG: Moda romaneasca arata ca o fata batrana pe care nu o mai asteapta mare lucru, dar inca mai spera la marea poveste de dragoste. Intr-adevar, refuz sa ma pliez pe aceste „norme pentru ca nu ma reprezinta. Nu ma regasesc deloc in rochiile ultra-mulate, in cele de printesa ferentariana cu dantelute si corsete, si nici in extrema cealalta a unui coolism fortat, cu tenta intelectualo-underground. Eu chiar cred in naturalete si relaxare si nu propun decat item-uri care imi plac si pe care le-as purta si eu daca as fi femeie.
Sigur ca as putea incepe un discurs razvratit si furios cum ca publicul roman nu intelege, cum ca nu e educat, si sa incerc sa proiectez „vina pentru o dezvoltare lenta a brand-ului meu pe consumator. Realitatea este ca eu sunt OK cu ritmul pe care mi l-am creat in ultima perioada, sunt incantat ca am o clientela care ma intelege si care ma place asa cum sunt.


ELLE: Daca ai avea pentru o zi inelul Arabelei, ce ai schimba si ce ai pastra (pornind de la premisa ca ai pastra ceva) in moda romaneasca?
M.D.Z.: Daca as avea inelul Arabelei numai pentru o zi, nu as schimba absolut nimic pentru ca oricum in urmatoarea zi toate ar reveni la ordinea lor romaneasca.

ELLE: Nu am sa te intreb care este profilul clientei ZARUG, ci cum se raporteaza clientele la hainele tale. Ce feedback-uri primesti?
M. D. Z.: In general, clientela mea e una fidela, care revine permanent. Cateodata le provoc sa incerce ceva care le scoate din matca lor si le simt reticenta si neincrederea, dar in momentul in care probeaza acea piesa totul se schimba. Atunci imi place sa le observ trairile, de la neincredere si nesiguranta pana la uimire – cand isi regasesc imaginea in oglinda. Le simt fericite si asta mi se pare cea mai mare satisfactie.


ELLE: Investesti foarte mult in materiale si esti obsedat de finisaje. Cu toate acestea, pretul hainelor tale este mai mult decat civilizat. Cum reusesti sa pastrezi aceasta balanta?
M.D. Z.: De mai bine de cinci ani, imi import materialele din strainatate, de la tesatori recunoscuti mondial. Am cam aceiasi furnizori specializati dintotdeauna si ii respect enorm pentru savoir-faire-ul fiecaruia dintre ei. Sigur ca atunci cand nu faci volume mari, colaborarea cu cei mai multi tesatori si producatori devine o problema, insa nimic nu e imposibil si, chiar si in conditiile acestei crize financiare, mai exista oameni care isi fac meseria din pasiune si care sunt dispusi sa investeasca incredere intr-un talent tanar.
Mania mea pentru calitate mi se pare normala. Activez intr-un domeniu foarte concurential si in care domneste subiectivul, nu cred ca e cazul sa imi pun si piedici obiective care tin de calitate. Cat despre preturi, ale mele, desi nu sunt cele mai mici, sunt facute conform unor calcule matematice realiste si raportate la calitatea produselor mele.



ELLE: Exista o femeie pe care ti-ai dori sa o imbraci?
M.D.Z.: Oricare, contra cost.(Rade) Imi place sa imbrac femei normale cu vieti normale si cerinte normale. Nu am vanat niciodata vedete care sa ma „endorseze si poate ca e gresit, insa ma bucur mai mult sa vad reactiile de multumire ale unor oameni normali fata de produsul meu, decat un zambet vag al unor oameni obisnuiti sa li se cuvina totul.

ELLE: Desi imi povesteai ca iti plac foarte tare camasile si, in general, piesele basice, in colectiile tale descopar in permanenta piese extrem de sofisticate. Stiu ca este o intrebare-cliseu, dar te preocupa tendintele?
M. D. Z.: Sigur ca ma preocupa. Altfel as fi putut foarte bine sa fac costume de scena elisabetane. Ma ghidez constant dupa vorba lui Coco Chanel, care spunea ca moda nu inseamna nimic daca nu ajunge pe strada. Cred ca un designer trebuie sa fie foarte bine informat, si nu numai in domeniul in care activeaza, pentru ca ceea ce se intampla in lume schimba comportamentul consumatorului.
In acelasi timp, orice designer trebuie sa isi gaseasca stilul propriu, o voce relevanta pentru un anumit auditoriu, independent de tendintele momentului. Haina trebuie sa aiba suflet, altfel nu este altceva decat o carpa sic pentru trei luni. Un designer bun stie sa conjuge perfect aceste doua elemente. Imi plac intr-adevar camasile si toate derivatele din camasarie, ador sa ma joc cu poplinul, iar genul asta de produs va deveni mult mai prezent in colectiile mele viitoare. Cred ca activitatea de camasar e cea care imi va defini viitorul ca specializare.

Page: 1 2

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
 
Publicitate
Antena 1
Unica.ro
catine.ro
Mai multe din lifestyle