ELLE: Cum a aparut ideea Romanian Design Week si cum ai reusit sa o pui in practica?
Andrei Bortun: Avem creativi extraordinari cu rezultate notabile chiar si la nivel international fara a avea un sistem’, o infrastructura legata si o piata reglementata asa cum exista oriunde in Europa, sa zicem. Acum cinci ani ne-am asumat rolul de catalizator organizand editia pilot a RDW. Ca am avut o viziune cel putin corecta e confirmarea pe care o primim, in fiecare an de la fiecare dintre membrii comunitatii creative implicati precum si de la parteneri si invitati. Ei ne motiveaza sa mergem inainte.
Pentru a putea prezenta continut de ultima ora publicului, sunt extrem de multe de luat in calcul, de la conceptul creativ, alegerea si amenajarea locului, listele de invitati, la organizarea deschiderii oficiale si a petrecerilor gandite sa dea viata spatiului si expozitiilor. De exemplu, fara sprijinul ING n-am fi reusit sa producem expozitia ReDesign & Crafts, care a dat si directia creativa pentru acest an, fara locul oferit de Mega Image, n-am fi avut un spatiu expozitional nemaifolosit si nevazut pana acum. Va invit sa veniti sa-l vedeti, e intr-adevar spectaculos, iar conceptul de expunere pe toate cele patru nivele sper sa fie si pe placul cat mai multora dintre vizitatori.
ELLE: Ai un rol activ in Romanian Design Week. Cum reusesti sa te implici in continuare in organizarea acestui eveniment?
Andrei Bortun: Daca v-as spune ca sunt dintre fericitii care fac ceea ce le place, m-ati crede? Ei bine si proiectul Romanian Design Week imi place foarte mult, deci ma implic foarte mult. La fel si cu cel mai nou proiect lansat de platforma The Institute, Cartierul Creativ. Ma gandesc la potential si la cat de multe sunt de facut. Asa functionez eu, imi place sa ma implic, am nevoie de adrenalina de dinainte de deschiderea’ portilor.
ELLE: Ce este diferit la cea de-a 5-a editie a Romanian Design Week?
Andrei Bortun: Expozitia ReDesign Crafts, parte din programul susținut de ING pentru revitalizarea patrimoniului imaterial, potentand revalorizarea traditiilor şi mestesugurilor prin design contemporan. Produsele rezultate în urma colaborării dintre designeri si mestesugari vorbesc despre creativitate si despre diversitatea si complexitatea tehnicilor traditionale, dar si a locurilor din care provin.
Expozitia ReDesign Crafts reunește sase initiative de succes, care dovedesc ca dialogul intre mestesuguri si design se traduce cel mai usor prin creativitate: Mesteshukar ButiQ, Deltacraft, Patzaikin, KrafMade, Honest Goods, Batem fierul la conac!
Alaturi de aceste sase initiative, ING și THE Institute prezinta la Romanian Design Week si primul proiect aparut ca urmare a programului ReDesign Crafts: reinterpretarea scaunului de oier, ales pentru ca este un obiect arhicunoscut, usor recognoscibil.
Dragoș Motica, designerul caruia i s-a comisionat acest proiect, si-a dorit ca interventia sa fie cat mai putin perceptibila și sa nu altereze o imagine iconica. Acesta a lucrat cu mesteri specializati, familia Lepadatu din Babeni, judetul Valcea, si a folosit aceeasi estetica ai aceleasi materiale (salcie), interventia sa fiind una doar la nivel structural si functional.
ELLE: Care sunt, dupa parerea ta, conferintele si workshop-urile de la care nu ar trebui sa lipsesti?
Andrei Bortun: In primul rand, conferinta Redisign Crafts by ING o recomand celor interesati de trenduri si concepte noi precum economia circulara sau de trecerea de la tranzactiile economice bazate pe brand la cele bazate pe experiente dar și despre potențialul revalorizării tradiţiilor culturale şi meşteşugăreşti prin designul contemporan. Astfel de subiecte vor fi dezbatute în cadrul conferinte moderate si ghidate de Vintila Mihailescu si de Teodor Frolu, miercuri, 24 mai, de la ora 18, in spatiul central RDW2017, din Str. Cobălcescu nr. 45. Participarea la toate conferintele e gratuită, cu rezervare, în prealabil:
Celor la inceput de drum in domeniul modei, le-as recomanda Re-designing Fashion Education care ne prezinta trei alumni care au devenit profesori-icon in scolile în care s-au pregatit, seminarul punand accent pe lucrurile esentiale pe care fiecare designer la început de drum trebuie sa le stapaneasca pentru a depasi barierele dezvoltarii unui brand nou. Duminică, 21 mai, la orele 17, participa Sergiu Chihaia, UNArte București, Lucian Broscatean, UAD Cluj, si Matthijs Boelee, profesor de design vestimentar ArtEZ, unde ocupa si functia de conducere in cadrul departamentului de moda, tot in sala de conferinte a spatiului central din str Cobalcescu 45.
Raspunsurile la intrebarea ce inseamna „acasa' ni le spun Camilla Hammar, Planning & Research Manager IKEA Group, Vintila Mihailescu – antropolog, profesor la Scoala Nationala de Stiințe Politice si Administrative si Laurentia Onea – Communication & Interior Design Manager, IKEA Romania dupa studiul pe care compania l-a facut in urma chestionarii a 1001 bucureșteni in 2016. Studiul „Ce face o casa sa fie acasa' va fi lansat la Romanian Design Week, in cadrul evenimentuli de sambata, 20 mai, de la ora 11, in spatiul central RDW2017, din Str. Cobalcescu nr. 45.
Ca in fiecare an, Instalart invita un designer important, Alexandru Manu, care reprezinta proiectul si care invita alti designeri, arhitecti, artisti vizuali, de renume: Dorin Stefan, Robert Marin, Mario Kuibus, Zest Collectiv, Daniel Klinger, Tom Brandus si Veniamin Micu, Tib Roibu, Andrei Racolta, Bogdan Zaha, Sorin Dan Clinci, Cristian Rusu formeaza proiectul Instalart/ Obiect/ 005. Designerul Alexander Manu, profesor la OCDAD/Toronto sustine si conferinta cu tema „Future is a choice', duminica, 21 mai, de la ora 14, in spatiul central al RDW, din Grigore Cobalcescu nr. 45. Seara, de la ora 19, Alexander Manu este la randul sau invitatul celor 11, pentru a vedea instalatiile generate de subiectul lansat.
ELLE: Ce nu trebuie sa ratezi daca esti pasionat de fashion?
Andrei Bortun: Privind in urma la prima editie Romanian Design Week din 2013, am observat ca de-a lungul anilor am reusit sa prezentam de fiecare data componenta „hibrid' a designului, in toate formele ei, cu fuziuni si asimilari, cu tendinte, idei si formule aparent incongruente. Ca in fiecare an, expozitia centrala Romanian Design Week aduce in atentia publicului cele mai bune proiecte de design din ultimul an in domeniile: arhitectura, urbanism, design de obiect, design hibrid, design grafic si ilustratie, design vestimentar si design de produs. Atat expozitia centrala cat si expozitiile conexe sunt o sinteza a tot ce se intampla in jurul nostru mai bun, din punct de vedere al designului.
Daca ar fi sa vorbim strict de fashion, in acest an avem, in Cobalcescu 45, doua expozitii must see: Prima ar fi cea de la etajul al doilea; intitulata TRANSFORMERS, ea prezintandu-i pe cei mai talentati absolventi din 2016 ai departamentului de Fashion Design al Universitatii de Arte din Arnhem, ArtEZ si ai Departamentului de Moda al Universitații Nationale de Arte din Bucuresti.
Expozitia aduce in atentia publicului zece tineri designeri de moda care au fost alesi sa isi prezinte colectiile de diploma intr-o amenajare ce se concentreaza pe viziunea lor personala, pe pasiunea si pe entuziasmul lor privind viitorul fascinant al modei: Johanna Bas Backer, Jorieke Tenbergen, Rosanne van Wijk, Christina Albrecht, Peer Cox, Alina Iuliana Radulescu, Diana Petroi, Silvia Paval, Cristina Gheorghe, Alexandru Simedru.
De neratat mi se pare si expozitia Romaniei de la editia de anul acesta a London Fashion Week. Intitulata Standpoint’, initiativa reuneste creatiile designerilor Smaranda Almașan, Emese Bakó, Andreea Castrase, Sabina Pop şi ale Ancutei Sarca, intr-un proiect conceput de Romanian Design Week. Proiectul Standpoint’ a fost cea de-a saptea participare consecutivă a Romaniei la celebrul eveniment, expozitia romaneasca fiind inclusa, ca de obicei, in cadrul sectiunii International Fashion Showcase, coordonata de British Fashion Council si British Council.
ELLE: Descrie un traseu ideal pentru cei care doresc sa vada cat mai multe saptamana aceasta
Andrei Bortun: Ideal ar fi sa putem sa vedem tot ce se intampla in Cartierul Creativ incepand cu expozita centrala din Cobalcescu 45 si continuand cu Diploma Selected care e o expozitie capsula ce aduce în prim plan dialogul artistic între 13 profesionisti din industriile creative și 14 proaspat absolventi ai facultatilor vocationale. Pornind de la premisa ca lucrarea de diploma este cel mai elaborat proiect al unui student din toata perioada facultatii, expozitia aduce in atentia publicului proiectele absolventilor, punand accent pe „impreuna’ si pe dialogul artistic @Mezanin din Palatul Universul in corpul B la parter, pe strada Ion Brezoianu, 23-25.
Tot in Palatul Universul, concursul de design de obiect deschis tinerilor designeri, arhitecti sau pasionatilor de design, care au dorit sa-si vada proiectele transformate in produse fizice si vandabile, Ubikubi Young Designers Award (UYDA), si-a desemnat csștigatorii. Proiectele castigatoare, cat plansele de prezentare ale tuturor proiectelor inscrisein competitie vor putea fi vizionate in cadrul expozitiei gazduite de @FIX.
Pentru cei pasionati de advertising le recomand expoziția ADCE Romania din Apollo Barul, tot in Palatul Universul, corp B, demisol, evident in perimetrul Cartierului Creativ
Celor care vor sa-i cunoasca pe arhitecti, la ei «acasa» cred ca Noaptea Studiourilor de Arhitectura @RDW 2017 este un prilej foarte bun intucat studiourile de arhitectura din Bucuresti sunt implicate intr-o serie de evenimente interactive ce au loc simultan in sediile lor sau in spatii conexe, tocmai pentru ca principalul obiectiv al evenimentului este sa permită publicului sa treaca pragul studiourilor de arhitectura, intr-un cadru informal si relaxat. Editia a patra a Noptii Studiourilor de Arhitectura @RDW 2017 are loc pe 25 mai 2017, ȋncepând cu ora 20.
Tot pentru pasionatii de advertising organizam la Beans&Dots si conferinta Lady Steps 4, proiect ADC Romania initiat de Simona Suman si Sandra Bold, in care femei de top din industrii creative vin sa inspire prin exemplu personal si sa-si impartaseasca povestea lor de succes. Invitata editiei este Karolina Galácz, Creative Director Young & Rubicam Budapesta. Tema conferintei: Sfaturi de la femeia Creative Director pe care n-ai avut-o niciodata. Programul complet il gasiti pe institute.ro
ELLE: Vorbeste-ne despre Cartierul Creativ, primul proiect de acest tip din Bucuresti. La ce ar trebui sa ne asteptam sa vedem si ce nu ar trebui sa ratam?
Andrei Bortun: Cartierul creativ al Bucurestiului e un spatiu care fructifica energiile si potentialul antreprenorial si de dezvoltare urbana al industriilor creative, aducând impreuna afaceri creative, artisti, organizatii si institutii culturale pentru a dezvolta conditii propice de creatie, productie, distributie si entertainment. Cartierul Creativ isi propune sa functioneze dupa modelul unor proiecte similare de succes dezvoltate in Scandinavia sau in UK.
In ultimii ani industriile creative din Bucuresti au reusit sa-si demonstreze capacitatea de a-si mobiliza pe de o parte comunitatile si pe de alta parte consumatorii generand efervescenta si continut. Plecand de la premisa ca ce am observat in ultimii ani e doar varful icebergului, ne-am asumat un proces de cataliza prin care sa mapam stakeholderii, sa ii punem in contact, sa inchegam comunitatea, sa atragem alti creatori si consumatori de continut si sa gasim impreuna solutii pentru a accelera toate aceste interactiuni.
Uitandu-ne la efectele pe care le-au avut astfel de proiecte in alte orase din Europa si la procedurile pe care le-au urmarit am observat ca intotdeauna implicarea comunitatilor creative in revitalizarea unor zone urbane a avut ca efect dezvoltarea economica.
Cartierul Creativ al Bucurestiului a aparut pentru ca progresul urban e codependent de calitatea interactiunilor sociale din cadrul comunitatii.
In zona istorica a Gradinii Cismigiu, avand ca repere Bd. Regina Elisabeta (fostul bulevard al cinematografelor), Calea Grivitei si Piata Matache. Chiar si fara o cercetare atenta se poate simti deja emergenta acestui spatiu si se poate observa rapiditatea cu care s-a dezvoltat in ultimii ani. Au aparut ateliere, buticuri de creatie, studiouri, baruri, coffee shop-uri si a devenit rezidenta preferata pentru creatorii de continut, astfel incat tesatura sociala specifica spatiului e propice unei dezvoltari accelerate.
Aleksandar Velinovski, Dafne Berc, Dejan Ubovic, Daniel Tomicic, Olympia Datsi si Will Sorrell prezinta ne diverse alte tipuri de cartiere creative, case study-uri urmate de un workshop cu stakeholderii Cartierului Creativ, workshop ce isi propune sa colecteze feedback si propuneri pentru actiunile ce vor sta la baza Cartierului Creativ
Dizainar concept-store lanseaza colectia de corpuri de iluminat industriale Bulb 27, în Cartierul Creativ pe Str. Puțul cu Plopi, 17 in 24 mai incepand cu orele 18:00, lansare special programata in timpul RDW
ELLE: Care sunt creatiile de design preferate de anul acesta?
Andrei Bortun: Sunt convins ca expozitia dialog a studentilor olandezi si romani, Transformers va fi o revelatie pentru vizitatori, cum a fost si pentru mine.
Scaunul iconic de oier reinterpretat in scaun de bar, este printre creatiile mele preferate de anul asta. Nu sunt singurul, de aceea a fost ales si ca imagine pentru vizualul acestei editii a RDW.
Evident ca ma gandesc la creatiile designerilor romani ce compun expozitia Standpoint.’ De-a lungul timpului, participarile romanesti la London Fashion Week au fost incununate cu premii și mentiuni foarte onorante. Din acest motiv, proiectul din acest an, o explorare a dialecticii local-global ce ii reunește pe cațiva dintre cei mai inventivi tineri designeri romani ai momentului, e asteptat cu un interes pe masura reputatiei castigate la Londra de creativitatea sartoriala romaneasca. Norocosii vor revedea expozitia iar noi, cei care n-am ajuns la London Fashion Week o putem vedea datorita eforturilor ICR si sprijinului ICR Londra si al British Council.
Oricum, fiecare dintre noi ne putem alege creatiile preferate dupa ce vizitam atat expozitia centrala cat si expozitiile conexe ale RDW 2017.