Inelul ACCEPT, bijuteria care a dat ura pe invers

La putin timp dupa ce Coalitia pentru Familie a strans 3 milioane de semnaturi care ar trebui sa modifice Constitutia, limitand dreptul la o viata de familie pentru persoanele LGBTQ+, cativa oameni au transformat, simbolic, semnaturile intr-o declaratie de dragoste: un inel.

Prima oara am vazut o fotografie a inelului circuland pe Facebook. O bijuterie curioasa, facuta parca dintr-o mazgalitura, insotita de un text explicativ ce reactiona la discursul ipocrit al familistilor uniti de dorinta apriga de a apara celula de baza a societatii: Ca raspuns la acest manifest, noi am luat semnaturile de pe scrisoarea deschisa de treizeci de metri de pe scarile Senatului si, cu ajutorul unui typographer, le-am amestecat si combinat in una singura, pe care apoi am combinat-o in Inelul ACCEPT, un simbol al iubirii si devotamentului dintre doua persoane care planuiesc sa devina o familie si sa-si petreaca vietile impreuna, indiferent daca apartin comunitatii LGBTQ sau nu. Pentru ca, indiferent de cate semnaturi s-ar strange, dragostea invinge.’


Imediat dupa, l-am contactat pe Mihnea Gheorghiu, unul dintre initiatorii proiectului, sa il rog sa imi povesteasca mai multe despre asta. „In ziua aia de luni, dupa *incident, toata partea noastra de Facebook a luat foc’, mi-a zis. „La fel si pe grupul nostru (super secret) ADC*RO (Art Directors Club Romania, n.red.). Asa ca am stat putin de vorba intre noi – despre cum am putea sa le raspundem elegant si civilizat, ca intr-o tara europeana in 2016. Si a aparut ideea asta – cum ar fi sa le iei fix semnaturile impotriva tolerantei si sa le transformi in inel de logodna pentru oricine, LGBT sau nu.’


Il completeaza Eugen Suman, „mi s-a parut ca in 2016, intr-o tara din Uniunea Europeana, nu poti sa ai un grup masiv de cetateni care sa inceapa o intiativa de a restrange drepturile unei minoritati, si ca trebuie facut ceva. Norocul face ca nici lui Mihnea nu i-a sunat bine asta, si nici multor, multor altor oameni care ni s-au alaturat. Ne-am gandit mult cum putem folosi armele celor 3 milioane, semnaturile, chiar impotriva lor. Evident nu am luat semnatura nimanui, ca nu ar fi legal, dar am reinterpretat artistic ce-am vazut la televizor, in materialele publicate de ei, in pozele de pe net. Si asa semnaturile urii au devenit semnatura iubirii, pecetea care parafeaza relatiile dintre oameni, indiferent de gender. Nu este o idee care se adreseaza unei comunitati, e o idee care se adreseaza oamenilor, individual. Oamenii care vor sa lupte impotriva intolerantei si care vor sa-si arate sprijinul pentru una dintre asociatiile care se lupta de multi, multi ani cu intoleranta din Romania.’


Lucrurile s-au miscat rapid de acolo, spune Mihnea. In joc a intrat imediat Marina Moldovan, designerul brandului Skin Deep, care mai facuse bijuterii in colaborare cu Andreea Mogosanu, de la Moogu Contemporary Jewellery. Impreuna au intrat si in povestea asta. „Mihnea stia ca facem inele din caligrafie si text si ne-a contactat sa ne propuna asta. Ni s-a parut foarte misto si foarte potrivit noua si am #acceptat, evident. Am luat toate semnaturile pe care le-am gasit pe scrisoarea publica, le-am combinat si le-am folosit in designul inelului. Ulterior, am produs prototipul din care se vor naste alte cateva sute de inele, speram noi’, zice Marina Moldovan.
O intreb cine ar purta inelul si despre ce e, pentru ea si pentru Andreea, proiectul. „Despre egalitate. Noi ne imaginam ca multa lume il va cumpara ca inel de logodna, insa el este destinat oricarui sustinator al proiectului si al mesajului pe care il transmite.’ 


Mihnea continua istoria inelului. „Urmatoarea oprire, ACCEPT, cu care am lucrat la mesaj si nume si am stabilit data lansarii. In tot timpul asta, s-au tot facut teste dupa teste, prototipuri, poze, programare.’

Teodora Ion Rotaru lucreaza la Asociatia ACCEPT, prima organizatie neguvernamentala de drepturile omului din Romania care apara si promoveaza drepturile persoanelor LGBT. Ea imi povesteste cum s-au vazut lucrurile din perspectiva lor. „Pe 23 mai pe treptele Parlamentului s-a intins un cearsaf plin de ura. Pe el si-au lasat initialele oameni care au mers din casa in casa, din biserica in biserica si din scoala in scoala, zicand ca strang semnaturi impotriva homosexualilor. In spatiul public pretind, insa, ca restrangerea dreptului la familie in Constitutie nu e un demers homofob si ca, din contra, nu s-au gandit cum ar putea o clarificare semantica sa afecteze comunitatea LGBT. Daca nu le e clar, le putem explica in detaliu. Persoanele LGBT exista printre noi, chiar daca nu sunt vizibile. Sunt colegii nostri, vecinii nostri, elevii nostri, poate merg la aceeasi biserica, se plimba prin acelasi parc sau stau cu noi la o bere. Cum sa te simti atunci cand, daca mergi la serviciu, vine sefa si iti cere o semnatura impotriva viitorului tau? Sau cand esti elev la un liceu sanitar din Sannicolau Mare si vine directorul la tine in clasa, prof de religie, cerandu-ti sa «pui buletinul pe masa, ca homosexualii sunt mai rai decat hotii». Practic, in ultimele sase luni, toata homofobia latenta a romanilor a iesit la suprafata, mobilizata de Coalitia impotriva familiei. Ei bine, la doar doua zile dupa show-ul din fata Senatului, am primit un mesaj de la Mihnea Gheorghiu si Eugen Suman. Ideea a venit din partea ADC*RO, singura organizatie a oamenilor de creatie publicitara din Romania. Acesti aliati ai comunitatii s-au gandit ca initiativa merita un raspuns creativ. Ne-au spus ca, impreuna cu un typographer si un bijutier, au transformat semnaturile urii intr-un tool de empowerment. Au luat elemente reprezentative din toate semnaturile vizibile pe cearsaful pus in fata Casei Poporului si au construit una singura, un fel de medie a tuturor, un simbol care sa-i reprezinte pe toti cei care au semnat. Inelul a fost creat de Marina Moldovan si Andreea Mogu, art director a fost Silviu Antohe. Pozele au fost facute de Mihai Bumbu si development-ul paginii de web de Andrei Dutulescu si Robert Caparu de la Atelieru.’


Deci cum au primit ideea? „Ni s-a parut grozava, pana la urma este o modalitate de a da ura pe invers. Oamenii au obiceiul sa ia simbolul opresiunii lor si sa il transforme in ceva ce le apartine. Crestinii folosesc crucea pentru a se identifica cu religia lor. Triunghiul roz, folosit de nazisti pentru a identifica persoanele LGBT din lagarele de concentrare, este unul dintre cele mai puternice simboluri ale comunitatii. Nu avem pretentia ca semnaturile stilizate in acest inel sa devina un simbol al comunitatii din Romania. Insa ne dorim ca publicul larg sa inteleaga ca demersul monstruoasei Coalitii nu e pentru protejarea vreunei familii, ci vizeaza direct comunitatea LGBT si afecteaza si familii heterosexuale care nu au la baza casatoria.’

Ma intorc la Mihnea si la Eugen ca sa ii intreb cum de au ajuns sa ia atitudine in fata unei initiative homofobe. Eugen imi explica. „Nu e de mirare ca oamenii care lucreaza in industriile de marketing si publicitate au luat initiativa. Multi dintre ei sunt artisti, sunt oameni educati, sunt oameni deschisi la minte, cu o cultura mai degraba globala decat locala. Si atunci spiritul tolerantei si intelegerii prevaleaza in randul membrilor. Nu poti scrie sau picta pentru mase largi de oameni daca nu ai empatia necesara sa-i intelegi si toleranta necesara sa te poti pune si in pantofii lor, cum ar zice englezul.’


Cum influenteaza munca lor mentalitati si opinii, ii intreb. De fapt, poate sa le influenteze? Mihnea imi raspunde: „In meseria noastra trebuie sa ai idei si sa le faci sa se intample. Iar ideile influenteaza oamenii (pozitiv sau nu) de cand lumea si pamantul. Nu cred in schimb ca o idee poate «spala pe cineva pe creier», dar poate aduna un grup de oameni cu aceeasi mentalitate si le poate amplifica vocea. Sau ii poate ajuta sa-si rezolve o problema. Si un grup de oameni cu o voce ajunge la alte grupuri de oameni care pot alege daca vor sa li se alature sau nu. Si tot asa.’ Eugen, care imi povesteste cum advertisingul modeleaza si influenteaza cultura pop, zice si ca „avem o responsabilitate fata de publicul expus la mesajele noastre, ca si presa. Sa nu mai folosim clisee sexiste sau homofobe, sa nu mai promovam atitudini violente care incita la dezbinare.’


Si apoi, zice Mihnea, „peste tot in lume au existat grupuri mari de oameni care au cautat sa-si impuna parerile radicale. Vestea buna e ca de fiecare data au fost foarte multi oameni care le-au si raspuns. Ceea ce e incurajator si spune ca nu trebuie sa inghiti rusine si insultele doar pentru ca «ei sunt mai multi».’

Deci, revenind la inelul ACCEPT, ce asteapta ei de la acest proiect? „Pana acum, reactiile au fost de la pozitiv in sus. Mi-ar placea ca inelul sa inspire la cat mai mult proiecte de genul asta, care sa promoveze valorile comunitatii si sa le faca mai vizibile si mai puternice decat niste pareri personale duse la extrem.’, zice Mihnea.


Marina Moldovan spune ca, in putinele zile de cand au lansat inelul, „feedback-ul a fost foarte bun, numai cuvinte de lauda si un numar impresionant de comenzi in primele 24 de ore. Asteptam sa vedem ce ecouri apar in perioada Pride-ului si dupa.’ Eugen Suman spune „ne asteptam ca toata lumea care doreste o Romanie a tolerantei si a iubirii indiferent de gen sa adopte acest inel ca un simbol pasnic al sustinerii pentru drepturile minoritatilor, de orice fel ar fi ele. Pretul inelului nu include decat costul de productie, plus o mica donatie pentru Asociatia ACCEPT, deci nu vorbim de profituri sau interese mercantile. Inelul se adreseaza tuturor oamenilor, indiferent de orientarea lor sexuala.’

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
 
Publicitate
Antena 1
Unica.ro
catine.ro
Mai multe din lifestyle