House of Flora – o noua forma de arta

Flora McLean, designerul casei englezesti de palarii House of Flora, a stat de vorba cu Domnica Margescu despre unde incepe si unde se termina granita intre moda si arta.

Flora McLean, artista miniona, cu un profil tipic englezesc si debordand de personalitate, ma astepta la targul Première Classe din Jardin des Tuileries (cea mai frumoasa gradina pariziana) proband trei palarii deodata!

De cum m-a vazut mi-a spus ca niciodata nu se poate hotari ce palarie sa aleaga. De altfel, si in timpul discutiei noastre Flora a schimbat palariile de vreo trei-patru ori, dandu-mi impresia ca este un gest de rutina.

O prezenta sincera, energica, plina de viata si de povesti interesante, Flora este un partener de discutie spumos.

Am aflat de la ea o multime de lucruri extrem de interesante despre cum se modeleaza o palarie, am vorbit despre diferentele dintre moda si arta, despre accesoriul contemporan ca o sculptura si, evident, mi-a povestit despre tot felul de experiente personale.

ELLE: Cum a inceput povestea House of Flora?
Flora McLean: Am inceput sa fac palarii cand eram la colegiu. O doamna foarte draga mie, numita Shirley Hex, care obisnuia sa faca palarii pentru Karl Lagerfeld, mi-a aratat pas cu pas cum se face o palarie. Era o creatoare incredibila! Tot ea mi-a spus ca o palarie se poate face din aproape orice fel de material, nu trebuie sa fie produsa neaparat din texturile traditionale. Nu o sa uit niciodata ca Shirley obisnuia sa aiba in geanta dantela vintage sau niste plastic gasit pe strada. Mi-a zis: „Daca poti sa iti imaginezi palaria, poti sa o si schitezi, si apoi poate prinde forma reala. Ca sa fiu foarte sincera, la acel moment nu ma credeam suficient de inteligenta pentru aceasta meserie. Initial imi propusesem sa creez haine pentru femei, dar pe parcurs mi-am dat seama ca prefer sa fac palarii, obiecte sculpturale care ma lasa sa dau frau liber ideilor mele.
Am avut marele noroc ca, atunci cand am inceput eu, multi dintre prietenii mei lucrau la reviste faimoase (The Face, de exemplu), iar ei ma sunau si imi spuneau: „Hei! Avem maine o sedinta foto cu Beyoncé! Avem nevoie repede de o palarie!. Iar eu ma puneam imediat pe treaba. Aveau nevoie de tot felul de accesorii si recuzita. Practic, asa am inceput, prin a crea recuzita pentru sedintele foto. Si apoi, cand numele brand-ului tau apare in reviste, lucrurile incep sa vina de la sine. Dar trebuie sa iti marturisesc ca asta s-a intamplat acum 20 de ani! Acum aproximativ sapte ani am inceput sa creez si ochelari de soare, iar de curind si bijuterii din plexi. Pot spune ca abia acum am o colectie care chiar spune o poveste despre mine.

ELLE: Creatiile tale depasesc notiunea de simple palarii sau bijuterii. Seamana mai degraba cu piese de arta moderna. Ce te inspira?Max-03-f4
F.M.: Am fost inconjurata de arta moderna toata viata mea. Tatal meu este artist si am avut ocazia sa rasfoiesc carti interesante si, de asemenea, sa intalnesc oameni deosebiti. In plus, acum sunt si profesoara la o scoala de arta si lucrez cu oameni inspirati de arta moderna. Vizitez mereu galerii de arta, ma uit la filme frumoase, ascult muzica interesanta…Asa functioneaza creierul meu. Aproape toate cartile mele sunt despre arhitectura, despre lucruri structurale sau arta minimala. Asa ma hranesc! Inainte de a incepe o noua colectie, rasfoiesc cartile preferate si creez un fel de reteta, un pic de acolo, un pic de dincolo si poate adaug si un element cu totul la intamplare, care poate fi chiar si o „bucata de muzica sau o experienta ce reuseste sa completeze toata povestea.

ELLE: Ce inseamna, de fapt, wearable art?
FM.: Este o arta accesibila. Cred ca arta te poate face sa-ti schimbi opinia despre anumite lucruri sau te poate conduce in mod subtil catre un nou punct de vedere. O parte din ea este pur decorativa. Asta e viziunea mea, estetica mea purtabila. Nu stiu daca se poate numi cu adevarat arta. Arta este mult mai importanta!

ELLE: Daca ar fi sa alegi intre moda si arta, unde te-ai situa cu creatiile tale?
F.M.: Uff… este foarte dificil! Cred ca as alege moda. Moda este purtabila si, in plus, te poti distra mai mult cu moda.

ELLE: Povesteste-ne despre tehnicile si materialele cu care lucrezi.
F.M.: Imi place sa folosesc mult plastic, de multe ori chiar il incalzesc in cuptor! Mainile imi sunt inflamate din cauza temperaturii ridicate si nu imi place sa port manusi! Imi place sa fac totul de una singura.

ELLE: Defineste femeia pentru care creezi.
F.M.: Nu sunt sigura ca este vorba doar despre femei. Multi barbati asiatici au inceput sa cumpere creatiile mele acum. Dar daca am vorbi despre femeile pentru care creez, ar putea fi vorba despre o fata si despre mama ei. Poate aceasta mama ii seamana mamei mele, care este mai artistica, isi cumpara tot felul de piese structurate, bijuterii-statement. Sau poate este vorba pur si simplu despre fetele tinere care poarta palarii. Imi place la nebunie sa observ ce tip de oameni cumpara obiectele create de mine. Sunt oameni puternici, sinceri, carora nu le este frica sa fie diferiti.

ELLE: Lady Gaga iti poarta adesea creatiile. O consideri pe Lady Gaga un personaj in spiritul creatiilor tale?
F.M.: Nu sunt un mare fan al muzicii ei, insa am vazut cateva interviuri cu ea si mi se pare o persoana destul de interesanta. Imi place faptul ca mereu creeaza personaje noi. Mi se pare ca este destul de inteligenta si misterioasa. Imi place inteligenta ei mai mult decat muzica ei. Nu sunt foarte sigura ca imi place modul in care poarta ea palariile, deoarece uneori isi poate pune chiar si trei palarii in acelasi timp. Este ceva cu totul diferit si ii face pe oameni sa reflecteze.

ELLE: Cat de importante crezi ca sunt accesoriile in viata unei femei?
F.M.: Este un lucru foarte personal si un subiect complicat. Eu nu am multe bijuterii si majoritatea dintre acestea mi-au fost oferite de catre sotul meu, care m-a parasit, drept care atunci cand le privesc ma intreb daca imi doresc cu adevarat sa le mai port acum. Insa sunt sigura ca voi incepe sa le port din nou in viitor, pentru ca sunt piese foarte frumoase, care marcheaza momente diferite. Bijuteriile arata felul in care vedem lumea… Acum port ceva stralucitor si tepos, care se dovedeste a fi folositor in metroul parizian, pentru ca ii tine departe de mine pe ceilalti! De fapt, poate aceste bijuterii reprezinta un mecanism de autoaparare – poti interpreta aceasta alegere in mai multe moduri.

ELLE: Povesteste-mi despre noua ta colectie pentru aceasta vara.Max-05-f4
F.M.: Este destul de autoreferentiala. Se numeste „Solea, numele unui dans din zona Flamenco, si este despre o femeie solitara, care este foarte chinuita, emana multa frica si este singura. Pare ca plange atunci cand canta, insa este o muzica extrem de frumoasa…In colectia mea sunt foarte multe trimiteri catre Flamenco si, de asemenea, catre Brazilia. Am vizitat Brazilia vara trecuta si iata ca ceea ce am creat arata asemenea unei intalniri intre Rio si Flamenco, in singuratate. Este o colectie destul de modesta… este foarte straniu pentru mine sa am si negru intr-o colectie de vara.

Traducere de Natalia Muntean
Accesoriile semnate House of Flora vor fi disponibile din toamna la magazinul Entrance.
Foto: Leopold Bieber

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Libertatea
Ego.ro
Publicitate
Antena 1
Unica.ro
catine.ro
Mai multe din lifestyle